Pendelfordon

• Thread starter Thread starter mickelin
  • Start date Start date

mickelin

Guest
Har inte behov av stor bil men framför allt, det kostar stålars! Miljöaspekten är icke att förglömma även om jag är skeptisk till om växthuseffekten är ett reellt problem.

Har tittat på PGO´s sortiment och kan tänka mig att åka den knappa milen till jobbet i en sådan. Ska jag längre bort tar jag tåget.
Meningen med den här tråden är, cyklar jag på djupt vatten med det här tankesättet?
Någon som har praktisk erfarenhet?

http://www.blocket.se/vi/20437524.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/17000681.htm?ca=11_s

Jag kan inte cykla då jag har en trasig kropp. Buss är djävulens påfund....

Varför köper du inte bara en liten bil?

Ja en liten bil med fönster och värme måste va riktigt "Båååring" när det är vinter :näsblod

Värme? Möjligen om jag har använt kupévärmare innan jag ska iväg. Rutor i lexan hade jag tänkt mig sätta dit.
En liten bil innebär antingen kostnader i inköp eller kostnader i reparationer. Jag är inte sugen på något av alternativen just nu.

Ingen som har kört en sådan här maskin?

Värme? Möjligen om jag har använt kupévärmare innan jag ska iväg. Rutor i lexan hade jag tänkt mig sätta dit.
En liten bil innebär antingen kostnader i inköp eller kostnader i reparationer. Jag är inte sugen på något av alternativen just nu.

Är det inte smidigare med en atv om du endå ska sitta utan värme?

jobbigt när de är minusgrader.. lär få åka i nå skoteroverall likn. sen vet jag inte hur pedalerna på dessa ser ut.. är de trångt lär de va omöjligt då du behöver rejäla skor..

men kul är de nog på vintern iaf :)

Är det inte smidigare med en atv om du endå ska sitta utan värme?

Det är ett alternativ. Höll kroppen skulle jag cykla. Fördelen med en buggy är att man får med sig lite grejer (matkassar) men det är ändå ingen försäkringskostnad eller något som kan gå sönder och kräver dyra reparationer.
Folk cyklar till jobbet, då blir man blöt och jeflig, inte någon större skillnad mot det här.

jobbigt när de är minusgrader.. lär få åka i nå skoteroverall likn. sen vet jag inte hur pedalerna på dessa ser ut.. är de trångt lär de va omöjligt då du behöver rejäla skor..

men kul är de nog på vintern iaf :)

Håller med! Lite opraktisk på några sätt men rolig!

Last edited:
En liten bil innebär antingen kostnader i inköp eller kostnader i reparationer.

Inte för att vara SÅDAN men tror du att det är gratis att införskaffa och underhålla en buggy då?

Säkert rolig att köra de första veckorna men sen blir det nog bara tråkigt om man ska använda den till att pendla.

Last edited:
På vintern hade det tveklöst blivit buss för min del om jag inte hade möjlighet att köra bil. På sommaren skulle jag ha valt en 30-moppe utan spärrar i utväxlingen och med öppnare blås. Dagens 30-moppar (i alla fall scootermodellerna) gör ledigt 70 knyck, de är dessutom mer komfortabla än en buggy. En 30-moppe ställer du ifrån dig i närmsta cykelställ alldeles gratis och lagligt.

Det är ett alternativ. Höll kroppen skulle jag cykla. Fördelen med en buggy är att man får med sig lite grejer (matkassar) men det är ändå ingen försäkringskostnad eller något som kan gå sönder och kräver dyra reparationer.
Folk cyklar till jobbet, då blir man blöt och jeflig, inte någon större skillnad mot det här.

Buggyn är ett kul lekfordon, inte 5-dagar-i-veckan fordon.

Buggyn skulle jag gärna välja som pendlarfordon... ifall jag bodde i Califonien eller möjligtvis i Spanien. Det går inte att jämföra att bli blöt när man cyklar eller sitter i en byggy eftersom på cykeln arbetar man sig hyffsat varm ändå och fartvinden är mycket mindre.

Mitt tips blir en 150 cc scooter med en topbox. Du får med dig matkassen, billig försäkring, minimal bensinförbrukning, kör ifrån bilarna vid rödljusen och kan smita förbi i bilkön, går att köra på cykelbanor och få gratis parkering (om man gör det snyggt) och du får lite regnskydd.

Last edited:
Det är skitkul, första veckan
Det är kul, första månaden
Du står ut, tre månader
Du tvingar dig, ytterligare tre månader

Var tror du alla begagnade på blocket kommer ifrån?

Det är för lite pulver i dem för att de ska kunna bli roliga. En Nissan Micra är piggare än en PGO i standardutförande, den känns bara piggare för att den saknar vindruta och låter/vibrerar lite mer.

Köp dig en vass Quad istället och montera toppbox på så får du med dig matkassar också. En Outlaw tex.
Eller en sån här, även de är roligare än en PGO, om än lite för trött även dessa: http://www.blocket.se/vi/20477409.htm?ca=9_s

Här har du en Outlaw, en sån ska man ha om man vill ha något roligt men som funkar att åka i trafiken med: http://www.blocket.se/vi/20476276.htm?ca=9_s

Vadå inga försäkringskostnader eller något som kan gå sönder?

Den måste väl reggas och försäkras?
Och jag tror absolut att en sådan pryl kommer kosta betydligt mer i service/reparation än en standard japanare -95-00 utslaget på ett par år och några 1000mil.
Och vad drar en sådan? Jag kan omöjligt tänka mej att förbrukningen gör den totalt sett billig att köra. 0.5-0.6 kanske?

Kanske inte vad du vill höra, bara min åsikt :)

Kul har man på hojen, på vintern söker iaf jag bekvämlighet.

Med fyrhjuling tvingas du ut i trafiken. Med moppe t.ex. kan man fara på cykelbanor och ta genvägar på ett anat sätt. Kräver dock dubbdäck på vintern och god balans, men är riktigt trevligt om man är rätt klädd (pendlade i 9 år med moppe vintertid, när det var olämpligt med hoj). Prismässigt är det inte heller någon höjdare med en buggy. Du kommer billigare undan med någon gammal sunkbil.

Är det bara jag som skulle skämmas ihjäl mig i en sån där?

...och på en fyrhjuling för den delen.

Finns det rutor MÅSTE det finnas värmepaket ( fläkt, defroster )

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg