pedant-tips för alu slip-on

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
I somras störde jag mig som fan på att mitt MATTA alu slip-on (från leovince) fick olika nyanser och fettfläckar.

Började putsa lite med autosol :huvet men märkte fort att det var ett jobb som var lättare att börja med än att få avslutat. Med andra ord så tog det bort för mycket skit och grovrengjorde vilket ledde till MYCKET puts.

Fick en snilleblixt idag när min flickvän sa att anledningen till att diskmedel var så bra var att det var fett som fan och på så sätt tog bort allt annat som var (lite mindre) fett.

Testade att gno in systemet med diskmedel och tog lite vatten efteråt.
Nu glänser det som fan och det gick på nån minut bara.

Ett enkelt tips för andra pedanter. Kan ana att 99% av er som läser det tycker jag e :kocko , men funkade gjorde det i alla fall! :)

yonsson skrev:
I somras störde jag mig som fan på att mitt MATTA alu slip-on (från leovince) fick olika nyanser och fettfläckar.

Började putsa lite med autosol :huvet men märkte fort att det var ett jobb som var lättare att börja med än att få avslutat. Med andra ord så tog det bort för mycket skit och grovrengjorde vilket ledde till MYCKET puts.

Fick en snilleblixt idag när min flickvän sa att anledningen till att diskmedel var så bra var att det var fett som fan och på så sätt tog bort allt annat som var (lite mindre) fett.

Testade att gno in systemet med diskmedel och tog lite vatten efteråt.
Nu glänser det som fan och det gick på nån minut bara.

Ett enkelt tips för andra pedanter. Kan ana att 99% av er som läser det tycker jag e :kocko , men funkade gjorde det i alla fall! :)

Bra tips, men [besserwisser mode på] din flickvän har fel. Diskmedel är bra (på att lösa feta saker) för att diskmedelsmolekylen har en "fettälskande" och en "vattenälskande" ände och på så sätt får fettdroppar (som ju vanligtvis inte vill blanda sig i vatten) inneslutna i en vattenälskande "ballong" som lätt kan sköljas bort med vatten [besserwisser mode av]

/joppe

Fett löser fett.Finns inget bättre än ny motorolja att tvätta händerna med om man blivit riktigt pordjupt nerskitad med gammal olja o smuts.Sen får man ju naturligtvis tvätta med tvål efteråt för doftens skull. :D

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP