PCIII problem

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
PCIII problem ( gsxr1000 som går surt )

frågar för en kompis som för tillfället inte kommer åt forumet, men är i akut behov av hjälp.
Han har en GSX R 1000 -02 med en PCIII ( INTE r eller USB )
och det verkar som den tappat minnet efter vinteruppehållet. Den går surt som %¤#, ryker svart vid minsta gaspådrag och kastar ur sig eldsflammor när man släpper av gasen. Skillnaden mot förra året är att det nu sitter en cordona quickshifter på också, men det kan väl knappast spela roll!?
Nu till min/hans fråga: Hur justerar man PCIII utan datorns hjälp ?
Det finns 3st knappar på "Low, Mid & High". Jag hittade en install manual där det står följande:"
6. At this point holding that button down will move the lights down (leaning out
the mixture).
7. Pushing the button repeatedly will move the light up (richening the mixture).
8. When the two center lights are lit up this is the “0” setting."

någon som gjort detta och vet hur mycket man kan vågar trycka på resp.. knapp.

Last edited:
Kanske inte direkt svar på din fråga men:

Tappar Power commandern "minnet" så borde grundmappen "0" på alla varvtal gå in. Jag skulle utesluta att det är Power commandern som den dåliga motorgången beror på genom att koppla ihop standardkopplingsstyckena (de under bränsletanken) och kolla om motorgången blir normal sedan koppla in PCIII:n igen för att se att det är den som är problemet. Glöm inte att jordkabeln alltid ska vara ansluten till batteriets minuspol annars kan man få en massa skumma fel enligt Dynojet.
Ska du handknappa in mappningen så måste du göra det för varje varvtal (var 500:e varv(?)). Kan slå en koll i manualen ikväll om du inte hittar den på Dynojets/powercommanders hemsida (har visserligen en PCIIIr men det bör vara samma förfarande för bränslemap-programmeringen).

tackar för svar...

Har återigen pratat med kompisen.
Nu har det dessutom dykt upp en felkod ( 7 ) i instrumentet, vilket betyder tändningsfel.
Så du har nog rätt Eldstorm att det INTE är PCIII det är fel på.
Jag bad honom koppla ur både Quickshiftern och PCIII och återkomma sedan.
Vi får se om han hör av sig.
Tack iaf för snabbt svar:tummenupp

Last edited:
Har återigen pratat med kompisen.
Nu har det dessutom dykt upp en felkod ( 7 ) i instrumentet, vilket betyder tändningsfel.
Så du har nog rätt Eldstorm att det INTE är PCIII det är fel på.
Jag bad honom koppla ur både Quickshiftern och PCIII och återkomma sedan.
Vi får se om han hör av sig.
Tack iaf för snabbt svar:tummenupp

Kolla tändstift och tändspolare, det hade jag gjort iallafall- Lycka till

hmm...

Stiften är/var helt nya i Lördags. Dock till en R1, men det var vad som fanns till hands just då. Vet inte om det är skillnad på en standard R1 och en PCIII + Acropovic försedd GSX-R1000. Soplarna har han/vi dock inte kollat så noga.

Alltså, cykeln gick som ett spjut senast i September 2006, sedan ställdes den i varmgarage för diverse kosmetiska reparationer & lackering.
Batteriet plockades ur och ställdes på laddning. När han sedan satt ihop allting nu i April så går den bara på 3cyl.. och efter typ 15 minuter så startar den inte alls.
Jag ser att gnistan från stiften är svagt gul, vilket inte är så bra. Vi byter då stift ( till R1 -98 ). Gnistan är nu blå, nästan vit och den startar direkt men ryker svart och det slår lågor ur ljuddäparen när man släpper gasen. Tänkte inte så mycket på det utan hojen lastas in i bilen och upp till Gelleråsen igår. Där är den nu och går surt som bara ¤#".

Eldstorm: Han har inte testat ännu att köra utan PCIII, gör det imorgon.

problemet löst...

Nu går cykeln som den skall igen.:) Allting berodde på en trasig/missad slang till/från luftburken. ( mapsensor ?? )
Det var alltså inget fel på PCIII'an, som iaf fick en ny map.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg