PCIII med färdig mapp, är det värt det?

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Tjaba!

Funderar ev på att köpa en PCIII till R1an nästa vecka.
Eftersom jag inte tänkte köra dyno just nu så undrar jag mest om det är värt pengarna för enbart PCIII?
jag kommer alltså att testa en färdig mapp för dom moddsen jag har nu som är följande:

Akrapovic Slip-On
Akrapovic Y-Pipe
K&N filter

frågan lyder: vilken mapp rekomenderas?
och kommer man få en bättre optimerad motor=(mer effekt?) med en färdig mapp än standard mappen ?
antar att motorn går för snålt nu när flödet är högre.

alt2 är väl att köra en Dyno för 2500:- för att få ut max

mappen jag tänkte testa är den här:

"M22-037-543 European model Akrapovic open slip ons and Y-pipe (removes catalytic converter) Stock or aftermarket air filter"

http://www.powercommander.com/power...dl=130&yr=22-037&pcVersion=PCV&PartNum=22-037
 

japp det kommer men inte just nu
det drar iväg med kulor just nu :)

tillfälligt undrar jag som sagt om man får ut nån mer effekt med dom färdiga mapparna eller om dom är skit?

annars väntar jag och tar rubbet på engång med PCIII och Dyno

Håller faktiskt med. Har själv bokat tid för att få hojen mappad, hjälpte inte att använda någon av dom förgjorda mapparna till min z750

alright surt

ingen som har testat dom som finns till R1 04-06?

R1an går inte dåligt men det är just sista kicken man vill åt och ev få ner bränsleförbrukningen.
+ att spara motorn med rätt bränsleblandning.
 
Last edited:
R1an går inte dåligt men det är just sista kicken man vill åt och ev få ner bränsleförbrukningen.
+ att spara motorn med rätt bränsleblandning.[/QUOTE]

Då är det en mappning som gäller...
 
Jag har själv varit med om att mappa om två hojar med "färdiga" mappar från Dynojets hemsida. Det har i båda fallen varit helt värdelös och trots helsystem, K&N-luftfilter mm. mm. gick de båda faktiskt sämre än original, trots att beskrivningen på mappen matchade setupen exakt.
I fallet med kompisens CBR 929 blev skillnaden en effektökning med 25% i mellanregistret då den mappades "på riktigt" i bromsbänk jämfört med den mapp som laddats ned.
Slutsats: Skall man ge sig på att ändra minsta lilla som har med motorn att göra SKALL hojen mappas ordentligt i bromsbänk.
 
R1an går inte dåligt men det är just sista kicken man vill åt och ev få ner bränsleförbrukningen.
+ att spara motorn med rätt bränsleblandning.

Då är det en mappning som gäller...

bara att bita i det sura äpplet
2500:- för PCIII (beg) så det blir väl ett köp så länge,sen får man väl boka tid för mappning.

snackade med FunBike i västerås men dom hade inte tid föräns i mitten på aug.

X360Mendoz: vart mappar du din?

I fallet med kompisens CBR 929 blev skillnaden en effektökning med 25% i mellanregistret då den mappades "på riktigt" i bromsbänk jämfört med den mapp som laddats ned.

då finns det lite att hämta.

vad fan beror det på att så mycket effekt missas i dom mapparna som går att ladda hem?
Är det skillnaden mellan olika motorer dom inte kan göra nåt åt eller vad beror det på?
25% mer låter jäkligt mycket,men det är väl bara att tacka och ta emot :)
 
Last edited:
bara att bita i det sura äpplet
2500:- för PCIII (beg) så det blir väl ett köp så länge,sen får man väl boka tid för mappning.

snackade med FunBike i västerås men dom hade inte tid föräns i mitten på aug.

X360Mendoz: vart mappar du din?



då finns det lite att hämta.

vad fan beror det på att så mycket effekt missas i den färdiga mappen?
Är det skillnaden mellan olika motorer dom inte kan göra nåt åt eller vad beror det på?
25% mer låter jäkligt mycket,men det är väl bara att tacka och ta emot :)

Annars kanske det kan vara värt att kolla med Turbo andersson här på forumet? Beviks i Linköping justerar också in power commanders. När jag bokade min tid där så verkade de ha ganska lugnt, kan vara värt att kolla med dem ifall du vill ha en tidigare tid.
 
vad fan beror det på att så mycket effekt missas i dom mapparna som går att ladda hem?
Är det skillnaden mellan olika motorer dom inte kan göra nåt åt eller vad beror det på?
25% mer låter jäkligt mycket,men det är väl bara att tacka och ta emot :)

Ingen aning. Den mapp jag laddade ned senast behövde justeras så mycket att originalmappen hade varit mycket bättre utgångsmaterial vid bänkkörningen. Tydligen är det vanligt att nedladdade mappar är extremt snålt ställda vilket kan förklara fenomenet med det enorma effekttappet i kompisens hoj.

Egentligen skulle jag reagerat när jag såg den nedladdade mappen till min hoj då det var väldigt mycket negativa värden (mindre soppa). Det blir ju lite lattjo när jag ökat genomströmningen både på in- och utloppssidan.
 
Sen har du Robbans speed shop i E-tuna som oxå har dyno bänk.Där var jag för en mappning och det verkade som om dom visste vad dom höll på med. Trevliga var dom oxå.
 
Sen har du Robbans speed shop i E-tuna som oxå har dyno bänk.Där var jag för en mappning och det verkade som om dom visste vad dom höll på med. Trevliga var dom oxå.

har mailat han så jag kommer nog att köra där.
närmaste stället.

vad tar han för en mappning?
 
Nu har jag ingen PC, men han tog 1200:- för att lägga in triumphs "orginal" mapp + bromsbänk.
 
vad fan beror det på att så mycket effekt missas i dom mapparna som går att ladda hem?
Är det skillnaden mellan olika motorer dom inte kan göra nåt åt eller vad beror det på?
När jag bänkade min gamla SRAD750 så var 'rätt' mapp i men det fick byta och göra om en annan för att få till det. Det slutade med 11 hk mer på topp jämfört med första repan (okänt vad den hade orginal. bänkades tyvärr inte)

Det Lelle sa var att om TPS'en (trottelpositionssensorn) står nån enstaka grad annorlunda jämfört med annan hoj så blir det helt fel hela vägen liksom. Därför är de förprogrammerade mapparna sällan rätt för ens egen hoj och kan, som skrivits ovan, ge sämre resultat än innan.

Bänka :mattias :D
 
Dom går ju inte dåligt orginal, så ska man trimma så tycker jag att man ska göra det ordentligt och rätt från början, och betalar vad de kostar för att få det optimalt.. annars kan man lika gärna skita i det..
 
Nu har jag ingen PC, men han tog 1200:- för att lägga in triumphs "orginal" mapp + bromsbänk.

fan vad billigt!
har mailat men inte fått svar än
2500:- skulle funbike ha som sagt men det låter lite mycket.

fixar tid och postar resultaten här före och efter.

vad är bra RWHP för en R1-05 med dom moddsen jag har?
så man vet vad man ska sikta på


Peter1980: haha nej den piper ju upp på bakhjulet på 2an i 180kmh så det får väl räknas som bra redan nu :)
men som sagt man vill ju alltid få ut max av grejorna.
och ev få ner bränsleförbrukningen.
 
Last edited:
Tror jag redan har svarat i en annan tråd, menhär kommer det en gång till.
I min 06:a med samma mods plus andra insugstrattar så funkade cykeln fint. Men när jag nappade den hos Andersson Turbo så visade det sig att hojen låg på A/F- värden neråt 17,5 på vissa laster. Dvs assnålt.
Efter mappning så blev den en ny cykel.

Som någon skrav tidigare. En stor del av mappen har negativa värden (dvs utmagrad blandning), vilket är helt befängt med tanke på att motorn original är snålt ställd och att öppnade luftvägar gör att den ska ha mer bränsle.

Mitt tips är att boka in en mappning och köra dit med originalmappen i.
 
Beträffande effekt så fick jag 157 bakhjulshästar i Anderssons bänk vid över 30 graders omgivningstemperatur. Där har du en referenspunkt iallafall.
Det kanske låter lite, men hojen går som ett skott så i realiteten är det ganska bra.
 
fan vad billigt!
har mailat men inte fått svar än
2500:- skulle funbike ha som sagt men det låter lite mycket.

fixar tid och postar resultaten här före och efter.

vad är bra RWHP för en R1-05 med dom moddsen jag har?
så man vet vad man ska sikta på


Peter1980: haha nej den piper ju upp på bakhjulet på 2an i 180kmh så det får väl räknas som bra redan nu :)
men som sagt man vill ju alltid få ut max av grejorna.
och ev få ner bränsleförbrukningen.

2500 för en individuell map till din hoj, på rulle, tycker inte jag låter farligt alls.
Emil som kör bänken är *jäkligt* duktig och mån om att ha nöjda kunder - han är en av få jag skulle låta pilla på mina hojar (mer än jag själv då).

/J - har mappat en och annan Impreza, vet hur mycket jobb det ligger bakom'et.
 
skulle vilja påstå att resan från katrineholm till upplands väsby och till andersson turbo kommer vara värt varenda mil..:tummenupp

han e duktig på att ljustera in hojar så skicka ett pm till andersson turbo oc boka en tid och åk...:tummenupp
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top