PCIII eller PCV.. vad välja?

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
ZX-10R, 2009
Hej.. har en zx-10r 2009 special ed (california-varianten). Tänkte sätta på en racefit growler slip-on samt installera powercommander efter inkörningen. Har hittat ett "välrenommerat" företag härnere som har bänk samt en tuning-gubbe och jag tänkte köpa PC direkt av dem eftersom prisskillnaden är marginell kontra att köpa det direkt på PC:s hemsida.. Dock är jag lite orolig för thailändarnas teknikkunskaper vad gäller PC på stora maskiner (finns inte alltför många 1000CC här i Bangkok) o frågar här först. Ska jag välja PCIII eller PCV och varför?

mvh
Johan

PC3 är en ganska medioker produkt.

Den hämtar data från din spjäll-position och sedan den info den kan få via original ECU insprutning (dvs varvtal och duration)

Sedan gör den modifieringar på insprutet baserat på detta.

Dvs PC3 vet inte vilken utetemp man har, eller lufttryck, motortemp eller hastighet.
Ej heller kan den styra tändningen.

PC5 verkar kunna koppla in "gear" så den vet växel och även hastighet.
"•Gear input (allows for map adjustment based on gear and speed)"
Om han antar att det går långsammare på lägre växlar eller om den verkligen mäter hastigheten är oklart.
Den har analog input vilket kan gå in som input i mappen (tex motor temp)
Helt klart mer porr på PC5 men den ägnar sig fortfarande "bara" åt att justera det som den vanliga ECU har kommit fram till, den räknar inte ut nåt från scratch.

Sålänge du inte ämnar använda autotune eller det kommande tillbehöret för att styra de 4 extra spridarna så är uppdateringarna inte direkt revolutionerande och är prisskillnaden signifikant hade jag valt III

Välj PC V ! Skiljer inte så mycket i pris och sen så är den mindre + att du kan koppla in autotune om du vill senare.

Här finns allt du behöver veta !:tummenupp http://www.zx-10r.net/

Last edited:
PC V kan du ju köpa en lambdamodul till, sen kan du ställa målvärde på AF som den sen kör closed loop mot.

Bazzaz har ett liknande system MEN den kör aldrig closed lopp utan du ställer in ett målvärde, sen kör du, den loggar mätvärdena och ger förslag på justeringar i mappen som du sen kan välja att gå på rakt av, justera eller dizza.

Tack för svaren.. det blir till att köpa PC V helt enkelt. Prisskillnaden är ju knappt märkbar härnere dessutom. Hade en tråd på ett annat forum och den övervägande majoriteten röstar på PC V av diverse olika anledningar.

Ha det skönt i sommarsverige! Här är det som att gå in i en överdrivet varm bastu var dag jag sätter på mig stället.. :yoparty

Johan

Om du vill ha pulver i skiten!
http://www.carmo.nl/ tror jag det e jag har sådana pryttlar på min kärring hynda funkar fint dyra men du ställer in DIN mc o inte en fabriks variant=)
Pc3or samt 5or ställer du bara sprutet med det e tändningen som gör skiten så du får ut moset:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back