PCIII- bra investering på äldre twin/insprut?

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
I ett av de sista numren av FastBikes var det ett reportage om PCIII, där man tyckte att en del hojar blev så otroligt mycket bättre i motorgången jämfört med "stock". Bl.a SP1 och TL1000, likväl nån av de första Gixxerna med insprut nämndes i sammanhanget. Vad säger ni om detta, är det "big value for the money"? Får man till en mjukare på/av på gasen, och det viktigaste; går hojen så mycket bättre?

Ja, jag vet det finns 3000 trådar om PCIII, men jag hittar ingen samlad tråd med ägares erfarenheter!

Ja man vinner mycket i karaktären , speciellt med lite öppnare blås.
Fast man kör med db killers i.

Toppeffekten brukar ju inte öka så mycket men man kan vinna mycket i vrid på låg och mellan - och detta gör ju en hel del.

T.ex ger en uppfetning på lägre varv resultatet att man slipper tjuvstopp på twinnar i låg fart....

Sen kan man fixa med mappen så att den nära nog är original på vissa varv och gaspådrag för att erhålla låg soppaförbrukning vid cruising för att sedan glida över till mer oekonomiskt läge med mer kraft.

Det går alltid att optimera lite mer än vad som finns i originalmappen.
Alla hojar är lite av individer och behöver strykas medhårs för att gå riktigt bra.
Ställ 2 identiska hojar intill varandra och kör dem.
Du kommer märka att dom går på lite olika sätt.
Man kommer inte hitta någon jätte effekt på toppen men den kommer gå trevligare i låg och mellan om det mappas rätt.

Jag skulle säga att det är det mest prisvärda man kan köpa till en v-twin förutom bra däck och bromsar. Mappningen från fabrik suger lite för ofta för att det ska vara roligt. Sen har väl pc III sina för- och nackdelar med. Bästa vore ju om pc IIIII kommer ut till lite äldre hojar ochså snart.

Jag satte på en PC3usb på min Spetta och mappade om den med dåvarande modds, fick motoreffekten på bakhjulet:D Tyckte även att "effektpucken" "alla" Spettor hat vid ca 5500rpm försvann eller iaf minskade ordentligt! Har du en Pc3 kan du justera lite hur du vill ha effekten i registret så att säga.
Har du helsystem bör du nästan ha en pc3 så att man kan justera in allt ordentligt till just din hoj! Hade du bott närmare uppsala kunde jag hjälpt dig montera den...:fyllisar

Så jag rekommenderar starkt att köpa en! MEN, skall du göra några modds, gör det innan du lämnar in den för mappning så slipper du göra det fler gånger som jag!

Kolla www.rc51.org för mer info, modds och annat kul till spettor!:yoparty annars PM:a mig om du undrar nått!

Mvh Fredrik

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing