PC5+bänkning med V-Power eller 95 oktan?

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
Hej,

Jag har läst en massa trådar om V-power och blir inte mycket klokare.

En del verkar mena på att det kan göra lite skildnad ifall man kan justera in tändning osv till det högre oktanen.

Jag har en Yamaha XT 660 som jag ska montera på en Power Commander 5 och mappa i bänk nästa vecka...

Vad säger ni? Ska jag lämna över den till Yamahacenter för bänkning med en full tank V-Power eller 95 eller anser ni att det inte spelar någon större roll? :va

// Jonas

Ja inte för att jag har en aning men skulle det vara någon risk för någon form av nackdel med att bänka den med v-power då eller? Annars förstår jag inte frågan riktigt om det inte är den 20-lappen som svider i skillnad på pris för full tank ;)

Vad kör du på normalt?

Kan ju vara vettigt att mappa för det du ska använda den för.

Fråga anderssonturbo.

Han menade att man får inte högre oktan av v-power utan soppan blir bara "stabilare" och inte lika känslig för värme.

Om jag förstod rätt.

Vad kör du på normalt?

Kan ju vara vettigt att mappa för det du ska använda den för.

Dom senste 4-5 tankarna har jag hållt mig till V-Power.... Jag kan tänka mig att fortsätta att tanka endast V-Power ifall det ger mer effekt efter mappningen.

Ptja... lägger man den så att den nästan spikar med högre oktantal kommer den inte må bra av lägre sedan. Tvärtom är ingen fara men möjligt att man tappar ett par häst. Men för dialog med bänkaren om detta.

Jag har då inte mackar nog med v-power personligen...

Ja inte för att jag har en aning men skulle det vara någon risk för någon form av nackdel med att bänka den med v-power då eller? Annars förstår jag inte frågan riktigt om det inte är den 20-lappen som svider i skillnad på pris för full tank ;)

Det är det jag vill ha synpunkter på ifall det är några för eller nackdelar att lämna in den med V-power i tanken. priset på framtida soppa konto på hojjen tycker jag inte spelar så stor roll i sammanhanget.

Vad i informationen angående V-power kontra vanlig bensin är det du inte begriper?
Är din motor extremt trimmad?

Vad i informationen angående V-power kontra vanlig bensin är det du inte begriper?
Är din motor extremt trimmad?

Hehe nej direkt trimmad är den inte, endast luftburk,filter, slipon.

jag vill bara ha ut så mycket som möjligt av mappningen.

Därför undrar ifall jag kommer att få ut mer effekt ifall jag bänkar med V-Power och sedan fortsättningsvis försöker att endast köra med det bränslet. :va

Ptja... lägger man den så att den nästan spikar med högre oktantal kommer den inte må bra av lägre sedan. Tvärtom är ingen fara men möjligt att man tappar ett par häst. Men för dialog med bänkaren om detta.

Jag har då inte mackar nog med v-power personligen...

Den mapparen som ställer den med så dåliga marginaler torde söka nytt jobb. Det är ingen styrlåsdräpare han är ute efter förmodar jag ;)

Du kan utan problem lämna in den med V-power i tanken.
En PC mappar ju bara bränslemängden och rör inte tändningen iallafall.
Enda risken med att mappa med V-power i tanken är om man skruvar på tändningen maximalt och sedan får för sig att tanka sunk-95 och köra på en varm sommardag. Då kan man få spikningar.

Men som sagt. Vid mappning med Power Commander rörs inte tändningen normalt iallafall så du kan vara lugn!
Å om det nu skulle vara så att du ska ställa även tändningen så är det ju bara att se till att fortsätta köra på V-power :) Så gör jag i min Honda Civic Type R som är optimerad för V-power. Har kört så sedan 2007 med ruggugt aggressiv tändning utan några som helst problem.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph