PC3?? magert...

Danielsson_

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
FZ6 k5, R6 k6
Har just köpt K&N-filter..
Är ja tvungen att inskaffa mej en PC?..o kompensera med lite mer soppa.... om cykeln kanske går för mycke magert.. lr går det ändå?

För det andra undrar jag hur PCn fungerar?...
Är den bara ett mellanting för att komma åt o ändra orginalsprutet??...
Är det svårt att mappa o skit själv?...
Läste om nån på forumet som sa att mapparna på PC-hemsida inte var att lita på....

Kolla lite på wideband commandern.. där får man ju med en lambda-sensor.. så den kanske är lite lättare att ställa själv?..
Måste man ha mer tillgångar för att få cykeln optimerad med en PC?
Känns som om dé skulle va kul att lära sig själv om man ska inskaffa sig en... eller ska man istället åka till nåt certifierat företag med bänk o sånt?

Många frågor blev det...
tack på förhand...

Om det är en PC3'a som krävs - ska kopplas den in mellan spridare och styrdon och du kan ställa in låg, mellan och hög-registret. Med K&N filter måste du mappa om insprutningen. För att det ska bli bra ska det göras i bänk med Lamda.

andersbrink skrev:
Om det är en PC3'a som krävs - ska kopplas den in mellan spridare och styrdon och du kan ställa in låg, mellan och hög-registret. Med K&N filter måste du mappa om insprutningen. För att det ska bli bra ska det göras i bänk med Lamda.

Jag har både bolt on och kn filter utan att mappa. Kan det bli nått fel om man inte mappar?

Kan gå magert med förstörda kolvar som följd (i extrem fall).

De flesta hojar går fett från fabrik. Efter slip-on och filter kommer den troligtvis gå sämre pga för mager blandning.
En PC med custom mapp är att föredra, kommer säkerligen fixa till mellanregistret också.
De flesta EFI-hojar går pissigt i mellanregistret pga buller- och avgasregler.

majtii skrev:
Kan gå magert med förstörda kolvar som följd (i extrem fall).

De flesta hojar går fett från fabrik. Efter slip-on och filter kommer den troligtvis gå sämre pga för mager blandning.
En PC med custom mapp är att föredra, kommer säkerligen fixa till mellanregistret också.
De flesta EFI-hojar går pissigt i mellanregistret pga buller- och avgasregler.
Så man kanske skulle mappa lite då...
Vem kan tänkas göra sånt i Gävletrakten?

Men om ja sätter i PC3an... är ja tvungen att mappa direkt då??
Eller kan ja köra med den orörd...
Tänke om man kanske kunde sätta i den i förväg och åka till en dynobänk utan att sprutet är som ett tivoli.. ? Och sedan sätta i filtret där... ...

Danielsson_ skrev:
Men om ja sätter i PC3an... är ja tvungen att mappa direkt då??
Eller kan ja köra med den orörd...
Tänke om man kanske kunde sätta i den i förväg och åka till en dynobänk utan att sprutet är som ett tivoli.. ? Och sedan sätta i filtret där... ...

Du kan antingen köra den i noll-mapp (PCn ändrar ingenting då) eller kör så länge på en lämplig mapp från PC sida.
Mapparna på PCs hemsida är uppskattningsvis till 80% "rätt". Funkar att köra på men förvänta dej inte någon effektökning av ditt trim med dem.

Absolut säkrast är att ställa mappen i default/mitten-läget på Låg/Low och Mellan/Mid och safta på max vid Hög/High.

ibland undrar man........
Jag har själv PC och de defaultmappar som finns och även bänkningen på min hoj är magrare än orginalmappen, speciellt på högvarv. Mellanregistret är det enda som är fetare på ett par ställen vid fullgas.

Nu blir jag lite fundersam.

Jag har en R6 -03 och funderar på att skaffa ett kn filter och ett Akrapovic slipon. Om jag skulle köpa dessa 2 saker måste jag ändra nått på hojjen då alltså? för att den ska gå som den ska och inte sabba kolvar eller liknande?

Helt nybörjare när det gäller detta område så därav dom dumma frågorna :va

andersbrink skrev:
Absolut säkrast är att ställa mappen i default/mitten-läget på Låg/Low och Mellan/Mid och safta på max vid Hög/High.

Tror inte hojen går så bra efter det där men visst säkert är det. Blir till & lirka med gasen för att den inte ska gurgla och spotta.

Cornsnake skrev:
funderar på att skaffa ett kn filter och ett Akrapovic slipon. Om jag skulle köpa dessa 2 saker måste jag ändra nått på hojjen då alltså? för att den ska gå som den ska och inte sabba kolvar eller liknande?

Risken att du bränner kolvarna är hyggligt liten men utan PowerCommandern kommer du framförallt tappa effekt.
Läs mer här http://www.powercommander.com/

Okej tappar jag prestanda från orginalutförande eller menar du att jag tappar prestanda som jag skulle kunna få med slipon och filter?

Är det någon i gävle här från SH eller nån firma som kan beställa hem det som behövs och hjälpa mig med denna då jag är osäker på hur allt funkar?
eller om det finns någon annan runt stockholm som skulle kunna tänka sig att fixa det??

:confused:

Back