PC hdmi till plasma hdmi

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
vill köra filmer på min bärbara HP & skicka signal + ljud via HDMI till min plasma tv, men jag får inget ljud.

går det inte att få ljudet via hdmi eller är det ngt annat fel ?

I kontrollpanelen, under ljudalternativ någonstans borde det finnas en lista på tillgängliga ljudenheter/utgångar. Bocka för hdmi-output som default där om det finns så borde saken vara biff.

Det är inte många datorer som kan skicka ljudet via HDMI.

skojar du med mig ??:näsblod :huvet

Finns det en HDMI så ÄR det ljud i den också, det ingår i standarden.
"High Definition Multimedia Interface"

Sen att en del installationer/drivrutiner inte switchar automagiskt till HDMI out på ljudet är en helt annan sak.
Precis som Fugge skriver, Välj HDMI-out i kontrollpanelen/möjligtvis mixern(högerklicka på den lilla högtalaren nere till höger).

Last edited:
skojar du med mig ??:näsblod :huvet

Finns det en HDMI så ÄR det ljud i den också, det ingår i standarden.
"High Definition Multimedia Interface"

Sen att en del installationer/drivrutiner inte switchar automagiskt till HDMI out på ljudet är en helt annan sak.
Precis som Fugge skriver, Välj HDMI-out i kontrollpanelen/möjligtvis mixern(högerklicka på den lilla högtalaren nere till höger).
Ljud ska kunna skickas i HDMI sladden, men det betyder inte att dette går göra på datorn

Ljud ska kunna skickas i HDMI sladden, men det betyder inte att dette går göra på datorn

precis som jag skrev, i HDMI-standarden ingår bl.a: ljud
Att drivrutiner eller annan mjukvara inte klara av att lösa detta är en helt annan sak.
Att som Peterlan skriva är ju heltokigt. Hårdvaran finns där, det är en fråga om drivrutiner, oavsett om det är Linux, Win XP,Mac, Vista eller Win7.

precis som jag skrev, i HDMI-standarden ingår bl.a: ljud
Att som Peterlan skriva är ju heltokigt. Hårdvaran finns där, det är en fråga om drivrutiner, oavsett om det är Linux, Win XP,Mac, Vista eller Win7.

Vad är det för dator det handlar om? Vad får dig att tro att alla datorer följer standarden?

Last edited:
Vad är det för dator det handlar om? Vad får dig att tro att alla datorer följer standarden?

Det står i första inlägget: "...ill köra filmer på min bärbara HP & skicka signal..."

Inget som jag tror.
Klart som korvspad att HP följer standard för HDMI om dom sätter dit en sådan kontakt, dom vore ju ganska korkade annars. Kan bli dyrt med falsk marnadsföring.
Att dom sedan inte kan lösa en drivrutin som gör jobbet åt dom är en helt annan sak. Ljud ingår som sagt i HDMI.

Tror du på fullaste allvar att HP skulle sätta dit en HDMI-kontakt utan att följa standarden, fine. :tummenupp

Jag vidhåller exakt det jag sa i mitt första inlägg. Alla datorer har inte ljud i HDMI-kontakten, speciellt inte om dom har några år på nacken. Föreslår att du gör en enkel sökning på Google om du tror annorlunda.

Jag vidhåller exakt det jag sa i mitt första inlägg. Alla datorer har inte ljud i HDMI-kontakten, speciellt inte om dom har några år på nacken. Föreslår att du gör en enkel sökning på Google om du tror annorlunda.

Alla datorer har ljud i HDMI, däremot är det inte alla som skickar ljud i DVI som hos många tillverkare anges som HDMI när man tittar i specarna.

Alla datorer har ljud i HDMI, däremot är det inte alla som skickar ljud i DVI som hos många tillverkare anges som HDMI när man tittar i specarna.

Jag skulle nog säga att den inte är någon som har ljud i DVI då det enbart är bild.

I övrigt har du rätt i dina andra inlägg.

Jag skulle nog säga att den inte är någon som har ljud i DVI då det enbart är bild.

I know, blev lite felformulerat där.
I specarna för en del datorer så kallas det HDMI, trots att det är DVI + Ljudkabel + adapter DVI -> HDMI. Det var alltså trots att det i specarna står HDMI så är det inget ljud för att det i verkligheten är DVI.
Krångligt det blev, hoppas någon förstod iaf.

Jag har en kabel från min dreambox där det är dvi ut och in på hdmi i recievern, både ljud & bild i den kabeln och det funkar kallas :tummenupp

Jag har en kabel från min dreambox där det är dvi ut och in på hdmi i recievern, både ljud & bild i den kabeln och det funkar kallas :tummenupp

Samma sak här. Kör htpc och blev mäkta förvånad när det blev ljud i tvn, använder dvi --> hdmi adapter...

Samma sak här. Kör htpc och blev mäkta förvånad när det blev ljud i tvn, använder dvi --> hdmi adapter...

En del tillverkare har gjort på det viset, normalt sett behöver du en kabel från ljudkortet till DVI-adaptern.
Oavsett, DVI ( Digital VIDEO/VISUAL Interface ) är endast bild, sen finns det dom som gjort tillägg för att slippa ha 2 kontakter.

Då et finns outnyttjade "pinnar" på den DVI kontakt så kan man skicka ljud via detta. Dreambox har gjort detta på deras 800modell för att slippa betala HDMI "licensen"

Då et finns outnyttjade "pinnar" på den DVI kontakt så kan man skicka ljud via detta. Dreambox har gjort detta på deras 800modell för att slippa betala HDMI "licensen"

ja vet :D

Hjälpte polaren för nån vecka sen med just detta problem (visserligen på en stationär).

Vi fick snurr på det genom att ominstallera moderkortet. Nu funkar det finfint!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park