Pböter

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Östberga
Hoj
KTM 990 Adventure R
Fan va jag hatar securitas lapplisor
Kom ut från en kund i dag och där satt det en p-bot inknöglad i bromshandtaget.
"Ej giltig biljett" 450:-
vänder mig om och letar efter en dold kamera och nån ska hoppa fram och avslöja skämtet.
Hur fan på en skala kan man lappa en hoj för det
Hmm jag la den på tanken...den har väl blåst bort eller så har nån tagit den. eller ska man lägga den under kutsen så den inte blåser bort

Åkte sen till polisen för att de ska skriva av den men han skaka bara på huvudet o sucka. han förklara att lapplisorna får provision för antalet lappade fordon.

Och för det andra. jag gämförde min hoj med bilarna som stod brevid
det går nästan 6 hojar på en bil i storlek
DVS om vi betalar så är avgiften 6ggr högre än för bilar

LAPPLISE DJÄVEL :död:mad::huvet
 

Glooie

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R1200 GS -08
Okej, ska vi avliva myten en gång för alla? Lapplisor får INTE provision för antalet lappar dom skriver. Inte P-Nissar heller för den delen. Det strider emot Securitas etiska linjer (ja jag jobbar på Securitas, nej jag är inte lapplisa, jag är "vanlig väktare"). Vet inte om något större parkeringsbolag som betalar provision nuförtiden.
Försök få den avskriven. Hävda att nån stulit den. Tror det blir svårt, men det är väl värt ett försök?
 

henk6867

Medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
i kollektiv
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
jag blev lappad utan för min lägenhet för några år sedan. Jag hade ställt hojen bland cyklarna på innergården... Det får man visst inte göra. Jag får alltså ha 37cyklar ståendes där om jag vill men inte en motorcykel som tar två(!) cykelplatser.

/Henk
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
jag blev lappad utan för min lägenhet för några år sedan. Jag hade ställt hojen bland cyklarna på innergården... Det får man visst inte göra. Jag får alltså ha 37cyklar ståendes där om jag vill men inte en motorcykel som tar två(!) cykelplatser.

/Henk

W00t.. har min ståendes utanför min lägenhet... :gnissla
men jag har inte lyckas att fått någon lapp ännu..
och Öbo som bolaget jag hyr av, är här utanför och springer varje dag, och putsar, och planterar blommor, klipper gräs och en massa skit..

och jag har inte hört något ifrån dom, eller mina grannar.. "ännu" :tuttar
men hörde inget förra sommaren, så hoppas att jag inte får höra något denna sommar... :)

flyttar snart ändå, och då rullar jag in den i lägenheten, samma bolag jag kommer hyra ifrån..Öbo"
tror inte dom är lika snälla om dom får reda på att man rullat in hojen i lägenheten..:gnissla
 

Madly

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Fy fan vad irriterande. Är det meningen att man ska ta med sig biljetten och när man fått p-bot, betala boten, skicka in överklagan, brev + porto varje gång då eller. Hur tänkte dom nu eller har dom överhuvudtaget tänkt?!

:gnissla:huvet:mad:
 
Last edited:

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Ort
lägenhet
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
Håller med, hade mina tre hojar i samma p-ruta tänkte att det ska väl räcka med en p-biljett, näpp de övriga två hade var sin p-bot á 350 kr :huvet Jag överklagade och fick svar att alla mc i en p-plats ska ha var sin p-biljett. !!!!!!!!!!!!!!!1
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Löser biljett, klämmer fast den i tanklocket och tar en bild med mobilkameran där biljetten och klockan i instrumenteringen kommer med...

Omständigt men har fått 2 böter avskrivna, inte för att biljetten blivit snodd utan parkeringsvaktjäveln inte sett den. boten har bägge gångerna varit instucken mellan gaffelkronan och hastighetsmätaren:huvet
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Men hallå... hur svårt kan det vara. Det är ju bara att hänga kvar på platsen ett tag och fråga första bilist som ska åka om du kan då hans lapp. Sen är det bara att skicka in och säga att du löst biljett men tagit den med dig.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Men hallå... hur svårt kan det vara. Det är ju bara att hänga kvar på platsen ett tag och fråga första bilist som ska åka om du kan då hans lapp. Sen är det bara att skicka in och säga att du löst biljett men tagit den med dig.
Mehhhh asså håålllåå baaa,tänk om lappen e från norrland dåååå:krama
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
jag blev lappad utan för min lägenhet för några år sedan. Jag hade ställt hojen bland cyklarna på innergården... Det får man visst inte göra. Jag får alltså ha 37cyklar ståendes där om jag vill men inte en motorcykel som tar två(!) cykelplatser.

/Henk
Låter konstigt, va det polis eller p-lisa som lappat? Fick p-bot av lapplisa när jag stog på en gräsmatta överklaga och vann på att p-lisor bara får lappa på vägar. de e bara polisen som får lappa annars.
 

Glooie

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R1200 GS -08
Låter konstigt, va det polis eller p-lisa som lappat? Fick p-bot av lapplisa när jag stog på en gräsmatta överklaga och vann på att p-lisor bara får lappa på vägar. de e bara polisen som får lappa annars.

Nja, nu blandar du ihop gatumark och tomtmark. De lapplisor som hyrs av kommunen får bara lappa på gatumark (gatan, trottoaren, vissa parkeringar som kommunen äger osv). När det kommer till tomtmark måste ägaren av marken ha dragit dit p-bolaget. Om så är fallet är det fullt ok för en lapplisa (eller p-nisse för den delen) att lappa på exempelvis en gräsmatta.
Vi tar ett exemel. Centralstationen i Göteborg ägs av Jernhusen. De äger även parkeringen på baksidan av stationen. Detta innebär att det inte är gatumark (kommunal mark). Därför får inte Addici (som är det bolag som sköter parkeringsövervakningen åt Göteborgs Stad) lappa bilar här. Jernhusen har däremot hyrt in ett bolag som heter ParkSmart (ett skitbolag, har jobbat för dom) som sköter övervakningen på denna parkering.
Om man fått en p-bot (eller kontrollavgift som det heter, lapplisor får inte ge böter i ordets rätta bemärkelse) på en tomtmark bör man kontrollera att bolaget som lappat verkligen har rätt att lappa här. Det är inte ovanligt att dom lappar där dom inte får lappa...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag brukar överklaga när jag får p-böter med hoj. Har vunnit båda gångerna,
trots att det är uppenbart att jag inte betalt.
 

Tussilago

Jesus died so we could ride!
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Göteborg(Tyvärr under ett gäng nötter som går inom
Hoj
GSX-R1000 K6
Okej, ska vi avliva myten en gång för alla? Lapplisor får INTE provision för antalet lappar dom skriver. Inte P-Nissar heller för den delen. Det strider emot Securitas etiska linjer (ja jag jobbar på Securitas, nej jag är inte lapplisa, jag är "vanlig väktare"). Vet inte om något större parkeringsbolag som betalar provision nuförtiden.
Försök få den avskriven. Hävda att nån stulit den. Tror det blir svårt, men det är väl värt ett försök?

Även om de inte har provision eller ackord, så mäts väl ändå deras arbetsinsats i antalet lappade fordon? Kan inte tänka mig att deras arbetsledare blir nöjd om en lapplisa/lapplasse kommer in efter skiftet och förklarar hur många han släppt undan med en varning idag istället för att lappa?
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Okej, ska vi avliva myten en gång för alla? Lapplisor får INTE provision för antalet lappar dom skriver. Inte P-Nissar heller för den delen. Det strider emot Securitas etiska linjer (ja jag jobbar på Securitas, nej jag är inte lapplisa, jag är "vanlig väktare").

Helt sant men däremot är det så att Securitas får hela "bötes"beloppet och detta i sig gör att det är en riktigt bra affär att just lappa så många som möjligt. Vi som anlitar dessa betalar en bevakningsavgift och Securitas får bäterna. Därmed inte alls sagt att dom skulle vara mer nitiska än andra, de sköter trots allt sitt jobb och det är vi som får boten som har felat oavsett hur illa vi tycker om det.

Betala och lära sig parkera rätt nästa gång. Hellre gå 200 meter extra än betala 300-600 för en felparkering tycker iallafall jag. Men MC är ett stort problem helt klart, det argumenterar jag inte emot, när man ställer sig uppenbart för att inte vara ivägen och inte "belasta" en parkeringsruta helt i onödan tycker man vissa kan ha överseende.

Oftast är det Väktare som lappar, Securitas i vår stad har inte särskilda Lapplisor.
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
Dessa nya reglerna är efterblivna... Vad är det för "folkvalt" ljushuvud som släppt detta i huvudet på oss? Ett tag var vi göteborgare spetsen på spjutet Sverige, men snart kommer väll fri parkering för alla Mercedes och alla Stockholms wannabes får en egen fil genom vår fina arbetartunnel.

Skall montera snabbfäste på min Nrplåt och montera en liten tuff plåt över typbrickan så kan lapplisan skriva bot till grön mc med 2 hjul.
 

HarryH

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
nishiki pro sld
Hej och hopp lite smygreklam här om ni vill kalla det. Jag ger bara ett tips. Det finns ett system som heter Easypark. Det går ut på att du startar och stoppar parkeringen med mobiltelefonen. På så sätt slipper ni böter och betalar endast för den exakta tiden. I tillägg så kan man ju få böter hur lätt som helst räcker med att någon vill jävlas o slänger iväg lappen från din "mördarmaskin". Easypark har ett klistermärke som du kan laminera och sedan hänga på valfri plats.

www.easypark.se

Q-Park ger 20 % provision till sina lapp-lisor
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad har du använt för argumentation?
Lappen stulen? Bortblåst?

Nej. Miljötänket... Att politikerna vill ha mindre fordon i innerstan (biltullar osv).

Och att de då inte kan lappa hursom.. samt att det är vansinne att jag ska betala lika mycket som killen i Hummern.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top