Passform på olika skinnställ

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Tänkte höra mig för lite kring passformen på olika skinnställsfabrikat.

Dainese
Alpinestar
Berik
Lindstrands
osv.

Jag är 177 lång och väger styvt 80 kilo. Ganska bredaxlad, djup(bred) bringa, lång rygg och korta ben. :) Tycker själv att jag har långa armar för min längd men det kanske bara är inbillning?
Klädköp har alltid varit ett helvete för mig så jag tror inte att skinnställsinköp kommer gå smärtfritt tyvärr. Kör nu med ett delat textilställ ala lindstrands, passar bra!

Vad tror ni?

Innan nån hinner svara att jag ska åka till en affär och testa så måste jag skriva att det är ganska krasst utbud av skinnställ i Umeå och att stå i en provhytt och testa kläder är det ABSOLUT värsta jag vet.
Tacka vet jag näthandel! =)

Lindstrand är rymligare än alpinestar.
Jag har samma storlek i båda och alpinestar är mycket tightare vid underarmar och över vaderna.

Prova många.
Det ska sitta tight och obekvämt till en början, annars risk för att skydden inte skyddar exakt där det är tänkt om du far i backen.
Det kommer att ge med sig efter ett tag och bli bekvämare.
Själv så har jag korta ben i förhållande till min kropp så därför finns inget helställ som passar det blev ett delat med en storlek mindre på byxorna funkar bra för mig och är ett alternativ om man inte hittar helställ som passar de är väl tillverkade efter någon standarditalienare.
Jag tycker också det är bekvämt med en jacka som man kan ta av sig vid ev fika eller annat.
Det är säkert så att helställen är säkrare men funkar de inte så är väl delat ett bra alternativ.

Har ungefär samma problem som dig, fick prova en hel del ställ innan jag hittade något som satt bra. Provade tillslut Alpinestars Atem som satt riktigt bra. Övriga AS ställ satt inge vidare dock.

Jag tycker de ställ jag haft (Lindstrands, Alpinestars och Dainese) har passat hyggligt... Efter ett tag...
Men på mc-mässan beställde jag ett måttsytt via biffensmc.se och rackarns vad bra det passar..

-Dööh, vad hade jag förväntat mej?
Nej men allvarligt, nu fattar jag hur ett skinnställ borde sitta, jäkligt bra kvalité också.
Tog känguruskinn som tillval (men utan pung på magen, hehe), smidigt o följsamt redan från början.

Kanske lite sent att beställa ett sånt nu för det är lite leveranstid men om du kan tänka dej ett delbart ställ så kolla på ett där du kan välja byxor och jacka var för sej, titta på tillverkarens hemsida efter måttabeller så borde du kunna mäta dej fram till prylar som passar hyffsat rätt :tummenupp

Är drygt 192, 95kg, och har haft rätt mycket jobb med att hitta något som passar. (Också rätt breda axlar och djup bringa)
Landade på Dainese 2-delat till slut. Plats för överkroppen utan att byxorna blir fladdriga.

Över vintern har dock stället krympt en aning verkar det som, och har en tendens att vilja "splitta paketet".. Fattar inte.. :va

Jag tycker de ställ jag haft (Lindstrands, Alpinestars och Dainese) har passat hyggligt... Efter ett tag...
Men på mc-mässan beställde jag ett måttsytt via biffensmc.se och rackarns vad bra det passar..

-Dööh, vad hade jag förväntat mej?
Nej men allvarligt, nu fattar jag hur ett skinnställ borde sitta, jäkligt bra kvalité också.
Tog känguruskinn som tillval (men utan pung på magen, hehe), smidigt o följsamt redan från början.

Kanske lite sent att beställa ett sånt nu för det är lite leveranstid men om du kan tänka dej ett delbart ställ så kolla på ett där du kan välja byxor och jacka var för sej, titta på tillverkarens hemsida efter måttabeller så borde du kunna mäta dej fram till prylar som passar hyffsat rätt :tummenupp

Shiiiet, det såg ut som ett riktigt bra alternativ! Leveranstid 2-4 veckor lät ju också överkomligt iom att det fortfarande inte riktigt är fritt från snö här uppe. Textilstället får funka några veckor till. :)

4000:- extra för kängruskinn, värt det?
Hur gjorde du med mått? Nån kunnig som mätte åt dig eller gjorde du det själv?
Vilken modell valde du?

Shiiiet, det såg ut som ett riktigt bra alternativ! Leveranstid 2-4 veckor lät ju också överkomligt iom att det fortfarande inte riktigt är fritt från snö här uppe. Textilstället får funka några veckor till. :)

4000:- extra för kängruskinn, värt det?
Hur gjorde du med mått? Nån kunnig som mätte åt dig eller gjorde du det själv?
Vilken modell valde du?
Jag köpte det på MC-mässan i Stockholm i slutet av Januari så de mätte allt där men har man lite hjälp så går det att göra mätandet själv.
De frågade om jag ville ha tight, normal eller lös passning, tog normal och då höll han pekfingret under måttbandet så det byggde lite extra och det funkade perfekt.

Ta även med vad för ryggskydd (och ev bröstplatta) du kommer ha så de tar med det i beräkningen. Bäst är att ringa eller dra iväg ett mejl till Biffens-mc och fråga vad du behöver tänka på.

Det var (uppenbarligen) grymma rabatter på mässan, 4000 för känguru vete tusan om jag tagit isf.
Fördelen med känguru är att det är lite smidigare och mer slitstarkt fast Gimoto är seriösa så även koskinnet är säkert bra bearbetat.

Det blev ett "entrylevel ställ", EVO, med tillvalen:
* Ingen puckel (vill kunna ha ryggsäck utan hinder)
* Känguruskinn
* Utan perforering (lufthål) i skinnet
* och 2-delat (byxor/jacka)
* Eget färgval och måttsytt ingår i priset.

Vet inte men kanske gjorde mina tillval att leveranstiden blev längre (drygt 2månader), se till att försäkra dej om verklig leveranstid och vad som påverkar det innan du bestämmer dej :tummenupp

Last edited:
Jag är 183, 89 kg.
Alpinestars Motegi strl 58. 56 gick på men för mycket kameltå för min smak.

Var det sådant svar du ville ha?

Köpte ett Alpinestar Montegi strl. 48, från Lelles jag är 175cm över havet och innehar en vikt av 76 kilo.
Sitter riktigt bra, tight och svettigt hittils men det kommer ge med sig!:yoparty

Tänkte höra mig för lite kring passformen på olika skinnställsfabrikat.

Dainese
Alpinestar
Berik
Lindstrands
osv.

Jag är 177 lång och väger styvt 80 kilo. Ganska bredaxlad, djup(bred) bringa, lång rygg och korta ben. :) Tycker själv att jag har långa armar för min längd men det kanske bara är inbillning?
Klädköp har alltid varit ett helvete för mig så jag tror inte att skinnställsinköp kommer gå smärtfritt tyvärr. Kör nu med ett delat textilställ ala lindstrands, passar bra!

Vad tror ni?

Jag kör själv i ett Berikställ, tycker det är väldigt bekvämt. Dock är jag lite längre, ca 186 och hyffsat bredaxlad. Kör 50/52 i Berik. Testade ett helställ Dainese i vintras som jag beställt i storlek 52, fick inte ens i axlarna, det var helt omöjligt så min uppfattning är att Dainese är mindre/tightare/smalare över axlarna.

Övriga har jag inte testat.

Du listar en massa märken... men sedan är det ju olika passform på modellerna! Det är även skillnad på 2-delat och helt ställ.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025