Passform på hjälm?

snakerider

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Tjenare

Köpte en Arai hjälm idag men har lite funderingar ifall det blev rättstorlek hjälmen sitter perfa på huvudet men grejen är det att hakan är i precis linje med hjälm kanten, är det ok ifall hakan syns under hjälmen eller ska den ligga innanför? Har fått en liten noja över detta hoppas ni kan reda ut om det är rätt eller fel :huvet

stor skillnad mellan märken. Jag har ganska avlång skalle så IXS krukorna passar mig

SvartR1a skrev:
stor skillnad mellan märken. Jag har ganska avlång skalle så IXS krukorna passar mig

Finns det någon som skulle kunna "lista" hur de olika märkena lämpar sig för olika skallar typ:
Märke XXX - Runt ansikte, babyformat
Märke YYY - Avlångt som Ingvar Karlsson
Märke ZZZ - Passar dig som ser ut som en "drill-sergant"
...o.s.v....

Vad jag har läst så passar shoei Raid grymt bra till avlånga ansikten. Jag har shoei XR-1000 och den passar kanon till mitt runda huvud.

Jag var lika osäker inför mitt hjälminköp...

Första hjälmen som inköptes så blev det ju inte så bra har man förstått så här i efterhand..(-02)

Köpte ny hjälm för nån månad sen..

Tipsen jag fick då av en massa polare var att åka til Mc poolen i Stockholm.

Väl där fick jag proffshjälp!

Gubben som jag fick hjälp av kunde sin sak..

Besök dom, jag köpte iof inte hjälmen där..(hade inte hemma och jag kunde inte vänta)
Men fick väldigt värdefulla tips att ta med mig!

snakerider skrev:
Tjenare

Köpte en Arai hjälm idag men har lite funderingar ifall det blev rättstorlek hjälmen sitter perfa på huvudet men grejen är det att hakan är i precis linje med hjälm kanten, är det ok ifall hakan syns under hjälmen eller ska den ligga innanför? Har fått en liten noja över detta hoppas ni kan reda ut om det är rätt eller fel :huvet

Om en ny Hjälm sitter perfekt när Du köper den så kommer den mest troligt att bli för stor efter att Du använt den, beroende på att innermaterialet ger efter för Din huvudform, detta borde försäljaren ha informerat om vid köpet...Åk tillbaka i morgon och byt mot en hjälm som sitter för tight, den hjälmen kommer att sitta perfekt efter några dagar.

FUBAR skrev:
Vad jag har läst så passar shoei Raid grymt bra till avlånga ansikten. Jag har shoei XR-1000 och den passar kanon till mitt runda huvud.

Nolan = Runda. kanske inte alla modeller men dom jag provat iaf.
Shoie Raid, passar mitt ovala huvud perfa! :tummenupp

Goose skrev:
Om en ny Hjälm sitter perfekt när Du köper den så kommer den mest troligt att bli för stor efter att Du använt den, beroende på att innermaterialet ger efter för Din huvudform, detta borde försäljaren ha informerat om vid köpet...Åk tillbaka i morgon och byt mot en hjälm som sitter för tight, den hjälmen kommer att sitta perfekt efter några dagar.
Håller med, jag funderade på Small eller medium länge, fick på mig bägge två och dom satt helt ok, smallen tryckte ihop ansiktet lite mer än medium bara. Men jag tänkte "vafan jag är ganska lång och borde ha ett huvud som är propotionerligt med kroppen, då ska jag ju inte ha små storlekar, dom är ju till för mindre personer". Så jag köpte mediumen, men nu en månad senare så har hjälmen tänjts ut en del och blåser det mycket så kan hjälmen åka upp lite när man kör. Så ta den minsta du får på skallen utan att det gör ont.

Goose skrev:

Grejen är den att jag tog XS storleken den satt som fan i butiken har hat på mig den i 1timme nu och den börjar bli behaglig :confused: är det fortfarande för stort.

Om man hoppar tbx till hak problemet, får hakan sticka ut lite eller ska den helt vara inne min är precis vid kanten är det godkänt?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park