Passat TDi, Audi??

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
Hej. Det är så här att jag är på jakt efter en Passat diesel 97-99 tdi(kombi), den med 110hk motorn. Men verkar vara svår att hitta någon som är vettig. Har kollat typ på blocket, bytbil mm
Så jag har börjat snegla in på Audi A4, är inte det typ samma bil?? Några direkt kända fel som man ska titta efter?

//Jonny

länkarmarna håller inte så bra .Men när de ska bytas så finns det förstärkta och är man någorlunda händig så byter man det själv A4 är i princip samma

A4an är något mindre har för mig, passaten är byggd på de äldre a6ornas bottenplatta.

Mindre var inte bra. Får väl vänta på att någon passat ska komma ut på blocket.
//Jonny

Är det inte delar av bottenplattan som delas med både A4, Passat och A6 och Passaten ligger i mitten som som storlek?

Så kan det vara vet iaf att a4an är mindre än passaten och a6an är större än passaten

@Jonny. a6an finns också med 1,9 dieseln om du vill åka ringopel och ha lite mer utrymme

Är det inte delar av bottenplattan som delas med både A4, Passat och A6 och Passaten ligger i mitten som som storlek?

Det beror på vilket mått du avser.

Avser man yttermått så är passat mellan A4 och A6.
Avser man bagageutrymme så är Passaten störst.
Avser man passagerarutrymme så är nog A6 och Passat likvärdiga.

Men för att svara på TS fråga.
A4 och A6 har vissa delar av bottenplattan gemensamt. Passaten är om jag inte missminner mig baserad på A6:ans bottenplatta men ligger något år efter i införandet av nya konstruktioner (hjulupphängningar mm).

Dvs Passaten är i mångt och mycket likvärdig med en något år äldre Audi. Rent generellt är ljudisolering, passform och finish på inredning och liknande något sämre på Passat. I gengäld så är bagageutrymmet betydligt bättre på Passaten då den karossformen inte stjäl lika mycket utrymme.

Annars så tillhör ju Audi och VW samma koncern och dom delar mängder av delar och konstruktioner. Motorer, drivlina, eldetaljer mm är ofta detsamma. Den ganska vanliga 1,8t motorn finns ju i både passat, Golf, A3, A4, A6 och TT och några till. Bara för att ta ett exempel.

Tror det lutar åt en passat ialla fall. Gillar inte A6:an och jag tror att A4:an blir för lite. Tack //Jonny

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back