Passat 2003! Bromsklossar!

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Måste nu byta bromsklossar på Passaten! Mekanikern på WV säger att man måste ha ett specialverktyg för att vrida tillbaka bromsoken men har hört att det går med en plattång! Nån som vet eller som har ett sådant verktyg jag kan få låna några timmar?

antar att det är bak det gäller då du ska skruva tebax kolvarna,
svar på frågan, jepp detgår aldedes utmärkt att använda tex en vinklad låsringstång,dock lite tungjobbat men funkar fint glöm inte smörja lite under damasken te kolven så den inte följer medkolven runt å du drar sönder den.

antar att det är bak det gäller då du ska skruva tebax kolvarna,
svar på frågan, jepp detgår aldedes utmärkt att använda tex en vinklad låsringstång,dock lite tungjobbat men funkar fint glöm inte smörja lite under damasken te kolven så den inte följer medkolven runt å du drar sönder den.

Både fram och bak! Är det skillnad?

fram är som vilket bromsok som hellst bara ta polygripen å trycka tebax men eftersom handbromsen använder vanliga bromsbeläggen bak å det måste skötas hellt mekaniskt (enligt lag) så är det en vajer utanpå å så är det nån möjäng inne i oket så det blir hellt meknaiskt och det är denna somdu måste skruva tebax för att "nollställa"
Du behöver bara lossa den nedre skruven te bakre bromsoket för att fixa detta. men glöm inte att känna på glidpinnarna så dom gliderlätt (brukar fastna på dom här bilarna)

(Inte lag på mekanisk handbroms men att bilenska hatvå av varandra oberoende bromssystem)

fram är som vilket bromsok som hellst bara ta polygripen å trycka tebax men eftersom handbromsen använder vanliga bromsbeläggen bak å det måste skötas hellt mekaniskt (enligt lag) så är det en vajer utanpå å så är det nån möjäng inne i oket så det blir hellt meknaiskt och det är denna somdu måste skruva tebax för att "nollställa"
Du behöver bara lossa den nedre skruven te bakre bromsoket för att fixa detta. men glöm inte att känna på glidpinnarna så dom gliderlätt (brukar fastna på dom här bilarna)

(Inte lag på mekanisk handbroms men att bilenska hatvå av varandra oberoende bromssystem)

men glöm inte att känna på glidpinnarna så dom gliderlätt!

Glidpinnarna? Förklara!
Har ännu inte kollat hur det ser ut! Körde Volvo 945 före denna!!:D
Där är det bara att byta! Vad än det är!!

bromoket sitter med ett par skruvar som håller fast oket i okhållaren 13mm om jag inte minns fel och när du lossar denna får du hålla fast en en pinne som den här skruven är gjängad(stavning?) i med en 15mm nyckel (om den inte sitter fast. Det sitter två stycken en i överkant å en i underkant på oket skruvade från mitten av bilen å utåt. Det är den undre av dom här två du ska lossa såviker du bara upp bromsoket å våldar ut klosarna lite försiktigt.

Men glidpinnarna är dom pinnarna som dom här små skruvarnasitter gjängade i och oket har bara en kolv på ensida somarbetar å dåden trycker på klossen som sitter längs in såtrycker den över hella oket så det även blir tryck på den yttre klossen därför är det viktigt att dom glider lätt annars använder du ju bara en kloss, sitter likadana fram.

Edit lät väldigt krånligt nu när jag skrev det men är plättlätt,, brukar inte ta mer änca 20 min:tummenupp

Last edited:
bromoket sitter med ett par skruvar som håller fast oket i okhållaren 13mm om jag inte minns fel och när du lossar denna får du hålla fast en en pinne som den här skruven är gjängad(stavning?) i med en 15mm nyckel (om den inte sitter fast. Det sitter två stycken en i överkant å en i underkant på oket skruvade från mitten av bilen å utåt. Det är den undre av dom här två du ska lossa såviker du bara upp bromsoket å våldar ut klosarna lite försiktigt.

Men glidpinnarna är dom pinnarna som dom här små skruvarnasitter gjängade i och oket har bara en kolv på ensida somarbetar å dåden trycker på klossen som sitter längs in såtrycker den över hella oket så det även blir tryck på den yttre klossen därför är det viktigt att dom glider lätt annars använder du ju bara en kloss, sitter likadana fram.

Edit lät väldigt krånligt nu när jag skrev det men är plättlätt,, över 20min på bägge sidor är dåligt:tummenupp

Ok! Tack så mycket! Nu sparade jag ca 3000kr när jag kan göra det själv!

Alltid trevligt att kunna hjälpa:)
ett mycket bra tips om du planerar å ha bilen ett tag är att man köper en haynes reprationshandbok,mycket vällinvesterade pengar typ 300 även om man kan skruva såär det ett grymt hjälpmedel,brukar köpa till varje bil jag köper så maniallafall har åtdragningsmoment mm å lite tips.
Desutomär dom hundra gånger lättare att förstå än det jag skrev.
Då kan du desutom spara ännu mer pengar när du kan göra ännu mer själv:tummenupp

Jo, jag tror att det fortfarande är lag på mekanisk handbroms, alla som minns klippet från WRC när en citroen tog eld uppe i bergen förstår varför.

Föraren/kartläsaren drog handbromsen och kastade sig ut, en minut senare, just när nästa bil skulle passera hade slangarna till handbromsen brunnit av och biljäveln blir till en rullande majbrasa.

Jo, jag tror att det fortfarande är lag på mekanisk handbroms, alla som minns klippet från WRC när en citroen tog eld uppe i bergen förstår varför.

Föraren/kartläsaren drog handbromsen och kastade sig ut, en minut senare, just när nästa bil skulle passera hade slangarna till handbromsen brunnit av och biljäveln blir till en rullande majbrasa.

Skall bara in till Bilbesiktningen!:D

är rätt så väldigt säker på att det står i lagen att bilen ska ha två av varandraoberoende bromssystem men dom flesta biltilverkare har inte tagit fram nån ny lösning till detta. utan kör med vajer. Finns ju en del nya renault med elektrisk handbroms, hur det funkar vet i fan men men.

Då handbromsen nu fungerar sämmre men forbråmsen fortfarande är bra så är det förklarat! Nån som jobbar på Meconoen i Kungenskurva??:confused:

:D är bered att hålla me dig,, börjar bli lite orolig nu när dom funderar på att köpa volvo me.kommer ju alldrig mer kunna äga å fixa en volvo igen:(

Jobbade på en volvo/renault verkstad innan men kom alldrig riktigt överens med dom där sakerna

Edit jobbar på mekonomen i norge kommer du hit ska du få 15% rabbat på delarna men då ska jag göra jobbet me:näsblod

Last edited:
:D är bered att hålla me dig,, börjar bli lite orolig nu när dom funderar på att köpa volvo me.kommer ju alldrig mer kunna äga å fixa en volvo igen:(

Jobbade på en volvo/renault verkstad innan men kom alldrig riktigt överens med dom där sakerna

945, 245, 142, 164, Amason is the schitt:yoparty

Last edited:
Woho en likasinnad:tummenupp
mycket fina bilar höll på en hel del med dom ett tag men var mest 740. Innan man skulle flytta te norge fick man ju köpa gubbräcer (S80T6) skönare bil att åka långt i får man leta efter sträckkör 8 tim utan att stanna det är komfort det:)

är rätt så väldigt säker på att det står i lagen att bilen ska ha två av varandraoberoende bromssystem men dom flesta biltilverkare har inte tagit fram nån ny lösning till detta. utan kör med vajer. Finns ju en del nya renault med elektrisk handbroms, hur det funkar vet i fan men men.
Gäller inte de två från varandra skiljda bromssystemen för den vanliga färdbromsen? Att den ska vara kopplad t.ex. i två olika kretsar. T.ex. en för höger bak och vänster fram, och en för vänster bak och höger fram.

F.ö. så har senaste generationen av Audi A4 bara en liten fånig elektrisk knapp för handbromsen.

naa de finns lag på det med, men det är för att det tex ska kunna gå läckpå en bromsslang utan att man tappar all bromsverkan på färdbromsen.

Gäller inte de två från varandra skiljda bromssystemen för den vanliga färdbromsen? Att den ska vara kopplad t.ex. i två olika kretsar. T.ex. en för höger bak och vänster fram, och en för vänster bak och höger fram.

F.ö. så har senaste generationen av Audi A4 bara en liten fånig elektrisk knapp för handbromsen.

Det ska va helt olika leveranssystem av bromsvätska på färdbromsen, men dom kommer från samma system. Parkeringsbromsen ska va ytterligare ett helt eget system.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back