Passar ZX9R -99 motor i 96ans chassi??

Mogge.

fd.suzukimogge
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Kawa ZX9R
Någon som kan svara på om en motor från en 99a zx9R passar i ett ZX9R -96 chassi.Anledningen till frågan är att jag kan komma över en -99a motor till vettigt pris,men om den inte passar i mitt chassi så känns det som meningslösa pengar oavsett hur billigt det e.Motorn är komplett med allt (Fuggar,kabelhärva,boxar) ja allt utom grenrör.
Motorn i min är inte kass,men det känns alltid bra o ha reservdelar om nåt händer under säsongen :D

Tack på förhand.

Har för många år sedan haft en ZX9R och ALDRIG mer!
Har jag rätt om du har problem med kompet? Det som händer med motorn är att du får sprickor i toppen. Spinning weel rev fyra motorer åt mig för att sälja en topp. Hittade en privat, sprickor i den med. Letade vidare och tillslut hittade jag en juste topp. Var först inne på motorbyte till -98 men den passar inte. Går säkert att modifiera men har för mig att det blir ganska omfattande. Kanske bättre att ta av toppen och lämna in för svetsning och bearbetning om sprickorna är små och beroende på var de är.

Ok det va ju synd att den inte passar :( .Men nej,jag har inga problem med motorn som sitter i nu.Den spinner som en katt,eller ja,så bra nu en gammal kawasnurra kan låta.Men eftersom jag e medveten om problemen som kan uppstå med dessa så ville jag ha 99a motorn i förebyggande syfte.Men va det inte så att det va 94-95 som hade problem med topparna?på 96an skulle väl detta vara åtgärdat?Vad jag har hört så var det 94-95 kassa toppar , 95-97 tråkiga växellådor . Någon som kan dementera eller bekräfta detta?

Mvh
Mogge

Jag har ett par stycken ZX9R 1994&1996 och visst är det så att topparna spricker. Men men att rekommendera är att se till att kylvattnet cirkulerar som det skall i systemet. Grejen var ju att det lätt satte igen sig vilket gjorde/gör att dom spricker.
Jag har också kikat på senare motorer men det är allt för omfattande ombyggnad som krävs. No way!

Jag har ett par stycken ZX9R 1994&1996 och visst är det så att topparna spricker. Men men att rekommendera är att se till att kylvattnet cirkulerar som det skall i systemet. Grejen var ju att det lätt satte igen sig vilket gjorde/gör att dom spricker.
Jag har också kikat på senare motorer men det är allt för omfattande ombyggnad som krävs. No way!

Ok,tackar för svar.
Håller på o servar den nu,ska passa på o byta ut kylvätskan också.

Ok,tackar för svar.
Håller på o servar den nu,ska passa på o byta ut kylvätskan också.

Kolla då filtret också innan du fyller på nytt kylarvatten så inte det är igensatt.
:gnissla

Kolla då filtret också innan du fyller på nytt kylarvatten så inte det är igensatt.
:gnissla

ok,har verkstadshandboken,ser ett filter på sprängskissen,men kan inte tyda var det sitter.Sitter det gömt nånstans? har höger sidokåpa av nu och där hittar jag inget filter,ska plocka av tanken och vänster kåpa imorgon och kika?På sprängskissen ser det ut ungefär som ett bränslefilter som sitter mellan 2 slangar.Om man läser vidare under kylningskapitlet så finns inte filtret med alls.Och på sprängskissen står det ett antal landsförkortningar också,så jag förmodar att filtret inte finns på alla hojar.Har förkortningarna AR,FG,FR,IT,NL,ST,UK,,dom enda jag e rätt säker på är då Frankrike,Italien,Holland,och England.

Mvh
Mogge

Last edited:
Har nu rivit av alla kåpor,sadel och bensintank.Jag kan inte hitta något filter nånstans.Var ska det sitta?Om det nu är så att det ska finnas på min trots att det enligt verkstadshandboken bara visar att det finns i vissa länder,där sverige inte finns med.Min är svensksåld.

Mvh
Mogge

Det sitter ett filter på en smal svart slang som går ifrån vattenpumpen.
Det sitter i vilket fall på båda mina 9'or:va
Kanske nån tidigare ägare kom på den mindre smarta idèn att plocka bort filtret?

Det sitter ett filter på en smal svart slang som går ifrån vattenpumpen.
Det sitter i vilket fall på båda mina 9'or:va
Kanske nån tidigare ägare kom på den mindre smarta idèn att plocka bort filtret?

Ahh,ok.Nån smal slang från vattenpumpen har jag inte.Går 2 grova slangar bara.Men på den övre grova slangen sitter ett svart rör som e ca 15-20 cm långt.Är väl förmodligen detta som är filtret då.ska plocka loss röret imorgon o kika.Trodde röret var en förstyvningsgrej bara eftersom slangen/röret löper tätt intill motorn/cylindern.

Tack för infon om var det ska sitta.

Edit:Kikade lite på sprängskissen i verkstadhandboken igen och röret är ett rör och inget filter.Verkar som om det finns 2 olika utföranden på övre metallröret som går in i vattenpumpen,1 rör som har en extra smal utgång som det går en tunn slang ifrån och som enligt sprängskissen ska innehålla en ventil och filtret (jag är dock inte helt hundra på att detta är korrekt eftersom själva sprängskissen med slangar o filter etc ligger för sig själv,utan några pilar eller ledtrådar om var det sitter i verkligheten,men i ena änden sitter ett rör som liknar det som går in i vattenpumpen på min fast med en extra pip) .Oavsett så har jag ingen extra utgång på min vattenpump,utan bara 2 grova anslutningar.Detta blev luddigt o konstigt,men svårt o förklara.

Mvh
mogge

Last edited:
OK, min ZX9:a är visserligen en 98 men jag tror att samma gäller din:
På cyklar som såldes i UK och en del andra länder sitter en smal slang från vattenpumpen som värmer upp förgasarna för att hindra isbildning Sen går vattnet vidare till kylaren tror jag.
Detta behövs inte i Sverige eftersom soppan är utspädd med 5% sprit.
I denna lilla vattenledning sitter ett filter. Alltså ej på svensksålda cyklar, kanske finns det undantag.
/R

På cyklar som såldes i UK och en del andra länder sitter en smal slang från vattenpumpen som värmer upp förgasarna för att hindra isbildning Sen går vattnet vidare till kylaren tror jag.
I denna lilla vattenledning sitter ett filter. Alltså ej på svensksålda cyklar, kanske finns det undantag.
/R

:tummenupp ok,då e jag inte helt ute o cyklar då :) .
Slutar leta efter nåt filter nu o koncentrerar mig på annat istället,,typ som att försöka meditera bort all jävla snö o kyla så man kan ut o gasa istället :D

Tack för alla svar.

Mvh
Mogge

/R

Nja det stämmer inte. Jag har haft uppe frågan förut i en tråd och vad det gäller "uppvärmningen" som går till förgasarbryggan så sitter det efter en viss årsmodell. Kawa hade problem med "ånglås" i förgasarna. Så på Mogges -96 så bör det finnas slangar upp till bryggan.
Din -98 är en helt annan motor & brygga som är förbättrad mot tidigare.

Detta är infon som jag fick i min tråd.

Nja det stämmer inte. Jag har haft uppe frågan förut i en tråd och vad det gäller "uppvärmningen" som går till förgasarbryggan så sitter det efter en viss årsmodell. Kawa hade problem med "ånglås" i förgasarna. Så på Mogges -96 så bör det finnas slangar upp till bryggan.
Din -98 är en helt annan motor & brygga som är förbättrad mot tidigare.

Detta är infon som jag fick i min tråd.

Finns ingen tunn slang på min från vattenpumpen,och ingen pluggad anslutning heller som skulle kunna tyda på att nån byggt om.Mycket skumt detta.ska se om jag kan ta nåt foto ikväll.

Finns ingen tunn slang på min från vattenpumpen,och ingen pluggad anslutning heller som skulle kunna tyda på att nån byggt om.Mycket skumt detta.ska se om jag kan ta nåt foto ikväll.

Jag skall se om jag hinner ta nåt foto på min också:D Lite lättare tror jag?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT