Passar sxc 625 hjul på min smc 660 -04?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Funderar på att åka lite finndubb i vinter med min Ktm smc 660 -04. Passar Ktm sxc 625 hjul 19/21" i min smc 660 -04 sving? Jag trodde att sxc och smc va samma cyklar men såg nu att svingarna skiljer sig ju åt. Är Motard svingen kortare så dubben tar i svingen?

Kan man använda Motard broms och skiva eller tar oket i ekrarna?

Tror ju inte jag är den första som slänger på dubbisar på en lc4 Motard....

Svingen är bredare på SMC så du får ev skaffa en bricka & sätta på axel på drevsidan mellan hjulet & svingen annars kommer de glappa på SXC bakhjulet. Innerdiameter på brickan skall vara 20mm då det är 20mm axel. Bakbroms inga problem men i fram är det bökigare, du måste fräsa bort ca 5mm på oket så det hamnar längre ut annars tar det i ekrarna med detta fixar mekanisk verkstad galant. Sen skaffar du en distanshållare ifrån KTM + du får förmodligen även lägga till lite brickor för att flytta ut skiva lite mera. Kruxet är också att förmodligen är SXC hjulet med 20mm axel i fram & inte 26mm som på din 660 så där kommer nästa problem inga problem att använda KTM egna Axle reducation eller va den nu heter för att använda en 20mm axel & sen dessa distanser som du köper ifrån KTM. Nu är det en annan sak, axel ifrån SXC är för kort så du måste förlänga den med tanke på avståndet på gafflarna på 660 är så mkt bredare pga kronorna. Jag lämnade in min tjejs "640 -03" motard axel 26mm & sade att jag vill ha en sådan axel men i 20mm & förläng båda änderna med 10mm så var det fixat. Det är ett jäkla pillande att få rätt linje för skivan med brickor mm men det fixar sig. Enkelt nja inte riktigt!
Ang bakhjulet så se till att förläng kedjan så du får bakhjulet så långt bak som möjligt med tanke på att 19" bygger så mkt mer än 18" som det inga var några problem på min tjejs hoj,

Oket är den sista delen jag skulle fräsa bort material ifrån. Inte så kul att upptäcka mitt i en inbromsning att man tagit bort lite för mycket material... :brinnerup

Då får du tillverka adapter å sätta dit 2-kolvsok. Kommer inte ihåg hur tjock öronen är på brembo men de är mer än halva godset kvar så JA det håller när man tagit bort 5mm. Kolla m spider här på sh, har gått efter hans mod & det har fungerat perfekt dock kanske en del höjde på ögonbrynet när man kom m 320mm i skogen :-)

Då får du tillverka adapter å sätta dit 2-kolvsok. Kommer inte ihåg hur tjock öronen är på brembo men de är mer än halva godset kvar så JA det håller när man tagit bort 5mm. Kolla m spider här på sh, har gått efter hans mod & det har fungerat perfekt dock kanske en del höjde på ögonbrynet när man kom m 320mm i skogen :-)
Varför inte prova att flytta ut skivan lite extra och flytta hjulet i sidled som man gör när man kör med Beringer och 21"?Hyvla i okinfästningen är sista alternativet för mig åtminstone och på en SMC har man dessutom lite bättre plats mellan gaffelbenen.

Nu skiter jag i denna tråd, om jag nu ska ha grushjul på min motard så vill jag att det ska spåra dvs vill inte ha något förskjutet i sidled även om vissa tycker det är marginell skillnad i styrningen. Nej vi har inte pratat om att röra okinfästningar vilket jag aldrig skulle heller göra utan det är oket man tar bort 5mm ifrån.

Nej vi har inte pratat om att röra okinfästningar vilket jag aldrig skulle heller göra utan det är oket man tar bort 5mm ifrån.
Att fräsa bort gods någon annanstans än där man fäster oket ter sig rätt meningslöst...

Hmm....borde väl egentligen bli mer luft mellan OK - eker med 320 mm skivan än med orginal Enduro skiva?

Med tanke på att ekrarna sitter i vinkel så att säga?

Förskjuta hjulet i sidled känns inte som nån hit tycker jag, ska det åkas så ska det åkas!

Tanken är väl eventuellt att prova nån sväng Isbane-Sm också med den här klumpen... Återstår att se hur det går förstås.

Det blir sämre plats med 21" än 17" då oket hamnar längre in från fälgbanan där ekrarna sitter längre isär.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing