Passar oljan?

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Hojen vill ha 10W40 API SE eller SD.
Jag har hittat 15W40 API SJ mineral
samt
10W40 API SM syntet

passar någon av dessa oljor till min mc (GSX 750 ES-83)
Tack på förhand

Lite osäker. Men jag tror att du kommer att få problem med kopplingen. Kolla om oljan är JASO klassad.

Mats

Det ska inte vara några problem att använda dom så länge dom bara är godkända för våtkoppling.
15-40 oljan kan vara olämplig om du ska köra när det är väldigt kallt (-20 grader eller så). men det brukar inte vara fallet med hojar så båda går utmärkt.

Det ska inte vara några problem att använda dom så länge dom bara är godkända för våtkoppling.
15-40 oljan kan vara olämplig om du ska köra när det är väldigt kallt (-20 grader eller så). men det brukar inte vara fallet med hojar så båda går utmärkt.

Så vitt jag vet så finns det ingen "SM" klassificerad olja som klarar av våtkoppling. Därför tycker jag att han ska kolla det extra noga.
Det låter som att olja är gjord för bilmotorer.

Mats

Så vitt jag vet så finns det ingen "SM" klassificerad olja som klarar av våtkoppling. Därför tycker jag att han ska kolla det extra noga.
Det låter som att olja är gjord för bilmotorer.

Mats

Då har vi nog olika info.
Såvitt jag vet så är exempelvis Biltemas helsyntetiska MC-olja, Racing 10W–40 avsedd för att användas i samband med våtkoppling och den är "SM" klassad. I alla fall enligt deras uppgifter och jag har då inte märkt av några som helst problem med kopplingen med den.
Även OKQ8:s helsyntetiska Q8 SBK Racing SAE 10W-50 är klassad SM och är avsedd för våtkoppling och även den har funkat utmärkt i min hoj.
Det finns säkert många fler exempel på oljor som är klassade SM och grejar våtkoppling.

Nyheter
Fyra nya Triumph-modeller

En helt ny Bonneville T40, ...

Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen