Passagerarfotpinnar i aluminium

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderar på om det finns några billiga smäckra passagerarfotpinnar i aluminium, köpte dessa http://www.ebay.com/itm/371650215784?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT men missade att dom fjädrar tillbaka i nerfällt läge hela tiden. Vill ha nåt liknande som fäst med en bult eller mutter från "baksidan" men som också kan stanna i uppfällt läge

Verkar ju finnas en hel del passagerarpinnar på eBay men inte nåt smäckert som fästs som fotpinnen jag länkat till ovan. Vill inte lägga nån stor summa pengar på dessa pinnar då jag mest tänker ha dom på mitt cafe bygge vid besiktning och om man skulle få för sig att göra en sadel som man kan åka två på.

Några tips på smäckra fotpinnar?

Kanske går att vända fjädern? Lite jobbigt att de åker upp när käringa tar bort fossingen men det låter inte som ni ska toura te Nordkap?

Går det inte att fixa så man kan låsa de i uppfällt läge med en sprint?
Ser ut att finnas ett lämpligt hål i själva pinnen redan.

Testade att flytta fjädern genom att borra ett nytt litet hål närmare centrum men det funkar inte nåt vidare utan i uppfällt läge så står pinnen i ca 70 grader mot rakt upp i 90 graders vinkel, svårt att få till då fjädern tar i själva fotpinnen. Nä vi ska då inte till nåt Nordkap, inte i alla fall två pers på en cafe moddad Honda CB250. Fast för mig är det bara drygt 70 mil dit så det är betydligt närmare än Stockholm ;)

Kunde kanske vara ett alternativ om man borrar ett nytt hål i själva delen som insexbulten sitter i så skulle det nog funka att låsa med tex en R-pinne, frågan är ju om det försvagar konstruktionen då det extra hålen kommer att hamna rakt under sprinten som själva pinnen är ledad med.

Kollade lite snabbt på Wish, Aliexpress och Banggood men det verkar ju samma utbud som eBay.

Har funderat vidare på detta med passagerarfotpinnar, funderar på om man skulle köpa tex dessa http://m.ebay.com/itm/Front-Rear-Fo...%3A98f088dd15a0a60ca531bc6cffff1c5e%7Ciid%3A1 det borde väl vara en ganska enkel sak att bygga egna fästen till pinnarna av plattjärn med en fästbult i, verkar ju som att det är en kula, fjäder och plåtbleck som står för låsningen i upp respektive nerfällt läge. Vad tror ni om det?

På bilden i ditt första inlägg ser det ju ut som det finns ett lämpligt hål för att kunna låsa det i uppfällt läge med en passande sprint. Är det i det hålet fjädern sitter så skulle det väl gå att köra utan fjäder?

Det hålet borde gå att gänga och ha en låsskruv i oxå om man tycker det verkar kul.

Hålet som syns på bilden på pinnen vet jag inte riktigt vad det har för funktion men det sitter ett motsvarande hål i "fäst delen" som gör att man kan se fästbulten genom då den är indragen. Kan det vara till för att kolla att man har nog mycket bult ingängad? Eller kan det möjligen vara nåt från uppspänningen vid bearbetningen? Man kan ta bort fjädern utan några större problem men man får då limma fast platsplutten i änden av pinnen då fjäderspänningen håller den på plast, har också funderat på om man kunde ha nån form av fjäderbricka som ger lagom kläm mellan "fäst "delen och pinnen, det finns lite spel för en bricka.

Ska man låsa med sprint måste man som sagt ta och borra ett nytt hål genom "fäst delen" för nu kan man bara låsa i nerfällt läge.

Bäst hade ju varit att få till nån vettig lösning med smäckra aluminium fotpinnar där man inte behöver joxa med skruvar eller sprintar.

Fulmecksförslag 2.0 skulle vara en skruv i lagom längd och tjocklek att ersätta axelsprinten med och dra åt när pinnen är i önskat läge.

Fulmecksförslag 2.0 skulle vara en skruv i lagom längd och tjocklek att ersätta axelsprinten med och dra åt när pinnen är i önskat läge.

Visst skulle ju funka, dock gillar jag inte fulmeck. Är ju tex så jäkla nördig så att jag stör mig på att kablaget till det nya bakljuset inte har samma färger som kablarna de ansluts till på hojen. Dessutom är ju de nya kablarna dragna i krympslang så det är bara ändorna vid kabelskorna som syns, kabelskorna är givetvis av runda av "crimp model". Inget av detta syns ju utan att man först plockat loss sadeln och man skall nog veta om det för att se det hela ;)

Börja med att plocka bort fjädern som ställer till det.
Är det glapp mellan de två delarna, tryck brickor emellan.
Ta sedan och ersätt sprinten med skruv och mutter med Nylock(?) eller annan typ av mutter som låser, Dra åt så friktionen
är så hög att de stannar i valt läge
är så liten att du orkar byta läge.

Eller en mer avancerad lösning
Inuti fotpinnen en tryckfjäder som trycker på en stång
med lite flax kommer stången hålla fast fotpinnen i upprätt läge och i nedfällt läge
men du kan flytta fotpinnen mellan dessa två lägen.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing