Partytält kommunalt grönområde, vad gäller?

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Haj alla,

Vi ska ha bjudning för 20-tal personer och för att inte reta grannarna tänkte vi slå upp vårt partytält 21 kvm i ett intilliggande grönområde i stället för vår gård (stort grönområde, inte centralt). Vet någon vad det är som gäller för det?

mvh
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Så länge ni inte stör någon, kommunens föreskrifter säger något annat, ni förstör något eller lämnar efter er skräp skulle jag ha kört på det. Det är ju bara en picknick.
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Var på en 40-årsfest som hade gjort så. De hade fått ok från kommunen. Tom hyrt tältet av dem.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det kan behövas en del tillstånd om det skall serveras sprit.

Jag hade samma tanke när jag fyllde 40 men slog upp tältet på den egna tomten istället.
 

tkdrille

Guest
Ja i med de är på allmän plats så är de sockerdricka som gäller.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ja i med de är på allmän plats så är de sockerdricka som gäller.

Beroende på vad kommunens föreskrifter säger om sånt, men generellt är det nono.

Men görs det snyggt, så borde det inte vara något problem.
Lite svårt att komma ifrån det om man som några killar gjorde när de hade en liten privat strandfest. 400 pers... Vill minnas att domslutet var att de omöjligt kunde personligen känna så många, och då bröt de mot någon serveringsförordning.
 

tkdrille

Guest
Beroende på vad kommunens föreskrifter säger om sånt, men generellt är det nono.

Men görs det snyggt, så borde det inte vara något problem.
Lite svårt att komma ifrån det om man som några killar gjorde när de hade en liten privat strandfest. 400 pers... Vill minnas att domslutet var att de omöjligt kunde personligen känna så många, och då bröt de mot någon serveringsförordning.

Om jag inte har fel för mig så har hela sverige förbud mot att förtära alkohol på allmänna platser. Dvs att de får ta upp de med kommunen först?
Nej man får inte sitta och supa på stranden heller.
Polisen tar och häller ut spriten om man springer och dricker öl på en festival utanför öltält och liknande just för att man inte får.
Så ser de väldigt konstigt om man skulle få slänga upp ett privat tält på en allmän plats och sen dricka öl.

Och nu kom jag på en sak till, måste man inte ha en ordningsvakt också ?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Om jag inte har fel för mig så har hela sverige förbud mot att förtära alkohol på allmänna platser. Dvs att de får ta upp de med kommunen först?
Nej man får inte sitta och supa på stranden heller.
Polisen tar och häller ut spriten om man springer och dricker öl på en festival utanför öltält och liknande just för att man inte får.
Så ser de väldigt konstigt om man skulle få slänga upp ett privat tält på en allmän plats och sen dricka öl.

Och nu kom jag på en sak till, måste man inte ha en ordningsvakt också ?

Nej, det är kommunen som bestämmer sånt.
http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Alkohol/
Sen att alla kommuner tycker samma är en annan sak.

Festen jag nämnde var vad jag läste mer i stil med en utomhusklubb.
Och skulle gissa att de försökte komma undan serveringsförbudet (som nämns längst ner) genom att klassa det som en privat, ickeoffentlig tillställning.
 
Last edited:

tkdrille

Guest
Nej, det är kommunen som bestämmer sånt.
http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Alkohol/
Sen att alla kommuner tycker samma är en annan sak.

Festen jag nämnde var vad jag läste mer i stil med en utomhusklubb.
Och skulle gissa att de försökte komma undan serveringsförbudet (som nämns längst ner) genom att klassa det som en privat, ickeoffentlig tillställning.

Ja de var ungefär så jag menade. Men att sverige då inte har nån kommun som tillåter det. Vad jag vet då. Men sen ska de väl inte vara några problem för Ts som vill ha en privat och lugn fest med sina nära och kära att få godkänt så länge de följer kommunens önskemål.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top