Partitionering

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
OM jag har en HD liggandes som jag vill använda, men på denna HD så har jag en partition på typ 50 Gb & en "partition" om man så säger som är oformaterad på 65 Gb.

Hur gör man i Diskhanteraren om man vill slå ihop dessa Gb tillsammans, eller det kanske inte går, eller............

R1 Uffe skrev:
OM jag har en HD liggandes som jag vill använda, men på denna HD så har jag en partition på typ 50 Gb & en "partition" om man så säger som är oformaterad på 65 Gb.

Hur gör man i Diskhanteraren om man vill slå ihop dessa Gb tillsammans, eller det kanske inte går, eller............
Om du har nåt verktyg typ Partition Magic går det att slå ihop dem efter att du skapat en ny partition på det tomma utrymmet.
Annars är alternativet att ta bort existerande partition så du får ett (och endast ett) tomt utrymme som du skapar en helt ny partition i...

Windows klarar annars inte såna operationer :död

Finns det saker på den partitionen på 50 gb som du ska spara? Har du en partition till på 65 gb med annat utrymme eller har du 65 mb i opartitionerat utrymme? I vilket fall som helst, kör Partition Magic. Finns säkert på DC och då kan du fixa det mesta med partitioner ;)

- Johan

och om du mot all förmodan inte skulle lyckas få tag i p-magic finns alltid gratisvarianten "fips" som ingår i t.ex. RedHat-disten (under dosutils)

Märk dock att disken måste vara offline när du kör så du måste boota upp dos eller linux från en cd eller floppy.

R1 Uffe skrev:

PartitionMagic fixar biffen utan förlust av data. Diskhanteraren gör det inte, där kan du bara slå samman _med_ förlust av data. Utdrag ur min utforskare:

K:\FTP_2\= Appz 2 =\PowerQuest.PartitionMagic.v8.0.1242.WinAll.Retail-UnderPl

PM:a för mer info...eller ICQ 35903956

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage