Partitionering Suse 10.1

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Köpte min dator ny med windows media center, men inbiten windows hate och linux älskare ville jag ju iaf köra dualbbot. Sagt och gjort. Problemet var att det bara fanns windows drivrutiner till mitt WLAN ( Använde ndiswrapper, men funkade inte. om någon kan, vill jag gärna ha hjälp med det med) Saken var den att jag tänkt använda bara suse alltså partionerat 93gig suse, 15gig windows. Vilket gör att jag nu har helt fullt i windows, men jag vill ha plats för musik osv. Tänkte minska linuxpartitinen i linux då, men det går inte för där kan man intee förminska en mountad partition. Men det går inte heller att köra umount iom det är den partion som allting ligger på. Någon som vet hur jag kan minska den partionen? Börjar fan bli trött på datorn nu...

Borde du inte kunna minska den i windows, sen köra rescue cd i linux och om mounta partitionen?

Testade att minska den med partition magic, men det gick inte (stog att den storleken den var i nu var minska möjliga). Eller måste man umounta disken på nåt sätt innan man minskar partitionen i windows? :va

Det är inte att rekommendera att förminska den enda partionen du har då filer kan vara utsprida över hela partionen.

Mjukvaran som partionerar brukar varna för just detta.

Starta en installations cd för Suse eller även Debian går bra, spelar inte så stor roll.

Sedan brukar man få välja om du vill starta en prompt, gör då detta.
Partionen är alltså inte mountad vid detta tillfälle och då kan du prova att
leka lite med din HD.

Ett tips vid nästa installation av GNU/Linux är att använda dig av tex. GNU Parted eller PartitionMagic för att skapa en dynamisk partion.

Last edited:
burner skrev:
2633074

Sedan brukar man få välja om du vill starta en promt, gör då detta.
Partionen är alltså inte mountad vid detta tillfälle och då kan du prova att
leka lite med din HD.

Vad är en promt?:va hehe...

Boota i rescue läge från cd/dvd därifrån kan du använda något diskverktyg för att fixa till disken.

Går det inte att göra en till partition, krympa den existerande linux partitionen i installationen, och sen formatera den nya linux partitionen och ta utrymmet till en windows partitiion?

Edit: spelar ingen roll längre. Dumpar suse sålänge och lägger på 10.2 när det kommmer ist.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...