Partionen borttagen, ej formaterad, går att rädda data?

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hejsan.

Klantade mig rejält igår när jag formaterade min dator.

Hade fört över allt jag skulle spara på min externa hårddisk.
Bootade med Xp-skivan och kom fram till när man ska hantera partioner.
Externa hårddisken kvar fortfarande inkopplad i datorn och av ren klanthet tog jag bort partionen på externa hårddisken. Precis efter kom jag på mitt misstag, formaterade dock aldrig den externa hårddisken.
Utan när jag kom på mitt misstag, startade jag bara om datorn och kopplade ur den externa hårddisken och trodde allt var bra. Formatera "riktiga" hårddisken och installerade windows.

Sen allt är klart och jag tänkte föra över alla bilder jag har (ca 5000st) och andra extremt viktiga dokument, kopplade jag in hårddisken och datorn kände igen den och sa att diskenheten är installerad och färdig att använda.

Men den dyker inte upp på den här datorn. Gick in i diskhantering och ser att statusen på den externa hårddisken är "inte allkolerat"

Är det möjligt att rädda datan?!

i förra inlägget fick du tips för att lösa ditt problem så jag tänkte komma med ett tips inför framtiden, om du har extremt viktiga dokument som inte tar allt för mycket plats så finns det gratis moln-tjänster som är automatiska/smidiga.

Plocka ner "Get data back for NTFS" och kör den... Brukar få ut data från väldigt havererade diskar...

Har serienummer för version 2.31..
Det är dock en vääldigt gammal version men funkar bra...

Plocka ner "Get data back for NTFS" och kör den... Brukar få ut data från väldigt havererade diskar...

Har serienummer för version 2.31..
Det är dock en vääldigt gammal version men funkar bra...

Tack så hemskt mycket, nu är alla bilder och dokument hemma igen, trodde jag skulle få en hjärnblödning.

i förra inlägget fick du tips för att lösa ditt problem så jag tänkte komma med ett tips inför framtiden, om du har extremt viktiga dokument som inte tar allt för mycket plats så finns det gratis moln-tjänster som är automatiska/smidiga.

Har du något tips på en bra moln-tjänst? Kan tänka att betala några slantar för den. Kan vara skönt att slippa få en hjärnblödning :D

Last edited:
Tack så hemskt mycket, nu är alla bilder och dokument hemma igen, trodde jag skulle få en hjärnblödning.

Har du något tips på en bra moln-tjänst? Kan tänka att betala några slantar för den. Kan vara skönt att slippa få en hjärnblödning :D

Inga problem... Kul att du fick tillbaka allt!

Eeeeh kabooza hette väl nån som gjort reklam som faen nyss...
Men jag vet inte... Känns lite overkill men det klart...
Fuckar man sin backup samtidigt som maskinen så..
Jag har mina bilder på två olika diskar i maskinen samt en USB drive i ett brandsäkert skåp på annan adress... :hihi

Dropbox är populärt och har 2gb gratis utrymme så du kan testa om du gillar upplägget innan du betalar för större kapacitet (om du behöver mer än 2gb förstås)

Problemet med molntjänsterna är ju att utrymmet är ganska begränsat.
Ska jag använda mig av en molntjänst får jag stå ut med att betala en hel del för det då jag har ganska många GB dokument, bilder och annat som jag samlat på mig genom åren.

Det är bara extra diskar och eventuellt DVD skivor som är bra alternativ anser jag. En USB-disk är ju utmärkt då man kan koppla ur den så att det inte händer en massa dumt med den och bara koppla in den när man ska ta backup. DVD skivor för extra viktiga dokument.
sen gäller det ju att man ser till att man inte har som backupdisk inkopplad när man ska syssla med att formatera diskar så man inte riskerar att göra fel.

Problemet med molntjänsterna är ju att utrymmet är ganska begränsat.
Ska jag använda mig av en molntjänst får jag stå ut med att betala en hel del för det då jag har ganska många GB dokument, bilder och annat som jag samlat på mig genom åren.

Det är bara extra diskar och eventuellt DVD skivor som är bra alternativ anser jag. En USB-disk är ju utmärkt då man kan koppla ur den så att det inte händer en massa dumt med den och bara koppla in den när man ska ta backup. DVD skivor för extra viktiga dokument.
sen gäller det ju att man ser till att man inte har som backupdisk inkopplad när man ska syssla med att formatera diskar så man inte riskerar att göra fel.

mja jag trivs med hur jag själv löser det med, backup mot min server som står och tuggar 24/7. men för de absolut ovärderliga dokumenten så känner jag (då mitt utrymmesbehov för dessa inte är så stort) att molntjänster är ett bra alternativ då man är skyddad mot brand/stöld osv, självklart behåller man kopior på andra platser med ifall tjänster går ner.

Dropbox är populärt och har 2gb gratis utrymme så du kan testa om du gillar upplägget innan du betalar för större kapacitet (om du behöver mer än 2gb förstås)

Det låter kanon, det är egentligen bara dokumenten jag är rädd om. Bilderna går ju att bränna ut på dvd om det är så.

Något att tänka på när det gäller DVD/CD är att plasten har en begränsad livslängd...
Den blir spröd och kan gå sönder om man har otur... Nu pratar vi iofs 10+år men är bilder så kan man ju komma upp i den livslängden..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti