Parkeringsprotest i Göteborg 27 juni

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
VAD: nya parkeringsprotester i Göteborg 27 juni och 29 augusti.

NÄR: lördag den 27 juni kl 12-14 samt lördag den 29 augusti kl 12-14. Mitt på dagen, vid bästa shoppingtid.

VAR: Gustaf Adolfs Torg!

Nu kör vi till Gustaf Adolfs Torg, mitt framför näsan på kommunpolitikerna. Därmed höjer vi ribban jämfört med tidigare, för på Gustaf Adolfs Torg får man överhuvudtaget inte parkera... kan bli intresssant! =)

Trots protesterna i maj så händer det väldigt lite från kommunens sida. Sker det inget avgörande från politiskt håll under sommaren så kör vi igen den 29 augusti.

* Låt oss visa att vi är många som vill se fler p-platser för mc och moped i Göteborg.

* Uttryck ditt missnöje genom att närvara med din mc, scooter eller moped på Gustaf Adolfs Torg den 27 juni och 29 augusti.

* Trafikkontoret och politikerna hoppas att vi skall tröttna. Visa dem den 27 juni att de har fel!

Det är inte bara vi som har problem med parkering. Titta på den här videon från London: http://www.youtube.com/user/ojosef

Bakgrund
-----------
Från och med den 20 april måste eu-mopeder, scootrar och motorcyklar lösa biljett och parkeras i vanlig p-ruta för bil. Man får alltså inte parkera bredvid cykelställ längre utan hänvisas till vanliga bilplatser eller till ett fåtal särskilda MC-platser. Detta har redan skapat svårigheter som den som lämnat bilen hemma och istället valt en bränslesnål mc, scooter eller moped.
Se www.mcparkering.se för mer info.

är nyopererad och kan ej närvara med mc men tar gärna upp en ruta med min bil om det är ok, kan hänga på min cykel och klistra på en lapp där det står mc på ;) i värsta fall iaf

upp till kamp! så ses vi den 27.

Dålig idé

Att protestera genom att uppta varsin ruta på Heden var/är en bra idé.
Det här är en dålig idé.. Tycker jag.

Hej alla,
Det fanns flera skäl till att flytta protesten några kvarter bort:

* Genom att vi ställer oss på Gustaf Adolfs Torg är blir vi mera synliga för shopparna. Mera mitt i city, på paradtorget, om man så vill. På Heden försvann vi lite bland bilarna.

* Genom att vi parkerar direkt utanför politkernas port så blir provokationen grövre. Vi får ju inte ens stå där överhuvudtaget. P-vakter m fl kan komma att ha åsikter. Det höjer i så fall "temperaturen", på gott och ont.

* Sedan så behöver vi locka media, G-P m fl. Vi måste göra något nytt. De bevakade inte vad vi gjorde Heden 30 maj. För det var ju ingen "nytt", och därför inget att skriva om. De hade ju redan skrivit om oss den 2 maj, och då kan man ju inte skriva om det igen, det är ju ingen nyhet...

* Vi behöver göra något nytt för vår egen del. Vi hörde redan 30 maj en del som sade saker i stil med "nä, jag var där förra gången, nu får någon annan göra det, jag har inte tid".
Det funkar som bekant inte om folk ger upp för lätt och tillåter latmasken att styra... Därför kände vi att en variation var på sin plats, något nytt.

Men det är bra att alla tycker saker! Häng på och jobba med frågan, vi behöver fler som bidrar!

PM:a om du är intresserad, eller sänd din mailadress & mobilnummer till info@mcparkering.se så hamnar du på sändlistan till nästa möte / alternativt nästa "utskick".

Vi brukar gå ut till en grupp personer som har visat särskilt intresse (t ex hört av sig via info-adressen) och kalla till rådslag inför nästa steg.
Det här en ju en informell krets, besluten tas i praktiken av dem som är med på mötena och som säger något användbart...! ;-)

Last edited:
Vore det inte bra att alla först träffas på en plats och att vi sen åker i kortege till Gustaf Adolfs Torg (om det nu blir där), tror ni inte det kunde ge större effekt när det bara väller in hoj efter hoj?

Hej alla,
Känns som att vår flytt från Heden till Gustaf Adolfs Torg den 27 juni har haft viss verkan.

* G-P kommer att skriva om oss i motorbilagan i veckan som kommer
* G-P:s "vanliga" nyhetsredaktion tittar på vad vi gör, det verkar kunna bli en artikel där också
* Radio Göteborg intervjuade oss idag och vi kommer på med i morgonnyheterna måndag
* Har mätt upp statyn, det finns gott om plats för att hänga banderoller... :-)

Så, nu är det upp till oss att sluta upp mangrant och visa politikerna att vi är många, vi är missnöjda, och, vi är väljare!

Last edited:
Vem stör det om vi parkerar på torget? Det skulle ju inte ens ta några parkeringsplatser i anspråk.

Vem stör det om vi parkerar på torget? Det skulle ju inte ens ta några parkeringsplatser i anspråk.

Du har rätt i det avseendet att vi inte tar upp p-platser. Men vi provocerar mer. Vi får ju inte ens stå där överhuvudtaget.

P-vakterna kan ha åsikter, det kan i så fall bli "intressanta" diskussioner (tidningsrubriker?). Media är ju viktigt... Radioreportern som intervjuade mig i går hade gått igång på just att vi skall stå på Gustaf Adolfs Torg.

Kanske skall vi ta ett annat grepp 29 augusti? Kungstorget, Grönsakstorget mm har det talats om. Att fylla p-platserna inom Vallgraven på morgonen innan shopparna kommer? Det finns massa möjligheter!

ALLA är välkomna att bidra med idéer och kanske lite arbete. Beslut om var/vad/hur saker skall göras tas i en informell grupp där sammansättningen varierat.

Den som visar intresse, vill bidra med någon input, eller har något begåvat att säga är välkommen! :-) Maila till info@mcparkering.se och berätta att du vill vara med, så hamnar du på sändlistan till nästa möte.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti