Parkeringsljus

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Som jag ser det kan det ju inte gälla tvåhjuliga hojar.
Tillverkarna skulle aldrig ta in en hoj i Sverige 2020 som inte uppfyller lagkraven.
Men exakt var det stå har jag ingen aning om.
Min gamla Tenere (2012) hade ett fungerande "P" läge, men inte den nya.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Av vad jag har kunnat hitta i Transportstyrelsens föreskrifter, TSFS 2011:37, kap 25, §2, punkt 18:
"Kraven i fråga om beskaffenhet och utrustning är följande"
...
"Lyktor för parkeringsljus som kan visa vitt eller orangegult ljus."

Jag är inte säker på att det är senaste/gällande versionen av dokumentet men jag har inte hittat något annat.

Kravet tycks vara under avskaffande, enligt ett draft som verkar vara på väg att införas under 2021 så säger texten i stället: "Motorcykeln får ha parkeringsljus som kan visa vitt eller orangegult ljus.". Något krav kan jag inte hitta där.

Mvh,
Ingvar

Referenser:
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2011_37.pdf

Draft (i princip samma text åtminstone avseende parkeringsljus):
https://transportstyrelsen.se/globa...019-167/foreskriftforslag-mc-tagen-i-bruk.pdf
https://ec.europa.eu/growth/tools-d...tion=search.detail&year=2020&num=369&dLang=SV
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Kan inte heller hitta någonstans att parkeringsljus är krav för tvåhjuliga motorcyklar.

Det här är belysningskraven (TSFS20) för en tvåhjulig mc:
- En avbländningsbar strålkastare med vitt ljus för hel- och halvljus.
- En baklykta med rött ljus.
- En bromslykta med rött ljus.
- En registreringsskyltlykta med vitt ljus.
- Körriktningsvisare med orangegult ljus som syns både framifrån och bakifrån.
- En reflexanordning baktill som återkastar rött ljus.


Inte ett ord om parkeringsljus. Kan vara det som Transportstyrelsen kallar för positionsljus, som beskrivs så här:
Positionsljus är ett svagt ljus som alltid får vara tänt under färd, måste kombineras med antingen halvljus, helljus, varselljus eller dimljus.
Det är inte tillåtet med endast positionsljus under färd.

Vidare finns det i TSFS20 (och bilagor) mängder med regler för dubbla avbländningsbara strålkastare, dimljus, positionsljus, tillåten placering mm.

Skulle vara intressant att få veta var besiktningen hittat det kravet....
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Av vad jag har kunnat hitta i Transportstyrelsens föreskrifter, TSFS 2011:37, kap 25, §2, punkt 18:
"Kraven i fråga om beskaffenhet och utrustning är följande"
...
"Lyktor för parkeringsljus som kan visa vitt eller orangegult ljus."

Jag är inte säker på att det är senaste/gällande versionen av dokumentet men jag har inte hittat något annat.

Kravet tycks vara under avskaffande, enligt ett draft som verkar vara på väg att införas under 2021 så säger texten i stället: "Motorcykeln får ha parkeringsljus som kan visa vitt eller orangegult ljus.". Något krav kan jag inte hitta där.

Mvh,
Ingvar

Referenser:
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2011_37.pdf

Draft (i princip samma text åtminstone avseende parkeringsljus):
https://transportstyrelsen.se/globa...019-167/foreskriftforslag-mc-tagen-i-bruk.pdf
https://ec.europa.eu/growth/tools-d...tion=search.detail&year=2020&num=369&dLang=SV

Då har vi svaret! Tack!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Parkeringsljuset/positionsljuset finns till för att du inte skall bli helt osynlig om halvljuslampan går sönder...

Jfr möte i mörker/snörök med ”enögd” bilist som dessutom haft trasigt positionsljus. Borde vara snorhöga böter på sådant istället för någon kilometer för hög hastighet på sommarnattstom europaväg.

Vore trevligt. Ett skäl till jag gillade min moddade Sprint RS med två fungerande Halvljus (modden) var att jag inte bli helt blind om den ena halvljus lampan dog. Och på Sprint RS tändes P-ljus före halvljus. :)

På GSX1300R är P-ljus, två fram, bara tända med hojen/styret låst och nyckeln vriden vidare moturs till P-läget. P-ljus är inte tänt med halvljuset.

Så slocknar halv ljuset
är enda chansen rulla vidare när det är mörkt att sänka helljuset så mycket så det inte bländar.
Och justerskruven når jag med 40 till 50 cm böjd 1/4" förlängare med 10mm hylsa i garaget.
Lycka till med att klara det på natten på landsväg....det blir rulla av vägen.
Och vänta till morgonen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Så slocknar halv ljuset
är enda chansen rulla vidare när det är mörkt att sänka helljuset så mycket så det inte bländar.
Och justerskruven når jag med 40 till 50 cm böjd 1/4" förlängare med 10mm hylsa i garaget.
Lycka till med att klara det på natten på landsväg....det blir rulla av vägen.
Och vänta till morgonen.

Det är hart när omöjligt att justera ner ett helljus så att det ändå inte bländar mötande.
Och, om man lyckas så får man en stark ljusprick rakt ner i vägbanan som skapar egenbländning, speciellt i väta.

Bättre då att skärma av nedre hälften av strålkastarglaset och köra vidare med helljuset tänt.
Det uppfattas ungefär som ett halvljus, och träffar vägen på ungefär samma sätt.

OBS! "Skärma av" som i att klippa till kartong, textil eller plast på något vis och tejpa fast det mot kåpan.
Att gaffatejpa direkt på strålkastarglaset ger förvisso den önskade ljudbilden, men också många timmars efterarbete i verkstaden. :fakta
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Angående P-ljus, kräver dom det på besiktningen (oavsett om det är rätt eller fel) så dra en separat kabel från batteriet med en brytare på, så när dom vill se ditt P-ljus lyfter du på sadeln och slår på brytaren.

Man kan ta bort kabeln mellan besiktningarna om man vill....

Angående om halvljuset går sönder, då kör man hem på helljuset, inte svårare än så....

Ljusbilden från en motorcykel under färd fladdrar ändå så mycket, och varierar kraftigt om man har passagerare eller inte, så att det skulle innebära en omedelbar död för mötande om man körde på helljus tror jag inte riktigt på.

En halvljusbild är ju bara en platt bred ljusstråle från övre halvan av strålkastaren, måste man köra i snörök och med helljus så tejpar man undre halvan av strålkastarna så slår inte ljuset upp.
Har man extraljus så kapar man lämpligen till dom där plastskydden man får med på köpet till att täcka undre halvan och sätter på dom när vädret så kräver....
(man kan vara kreativ med kapningen och kapa dom så dom skärmar allt utom en smal stråle från övre halvan så slipper man ljus åt sidorna också)

Hälsningar / Glesbygdsbo
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har faktiskt aldrig varit med om att besiktningen krävt P-ljus.
Och nu har jag inget P-ljus på min helt nya hoj.
Så, min erfarenhet är att jag har klarat mig utan det genom alla besiktningar.
Kanske något gammalt krav? :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Angående om halvljuset går sönder, då kör man hem på helljuset, inte svårare än så....

Ljusbilden från en motorcykel under färd fladdrar ändå så mycket, och varierar kraftigt om man har passagerare eller inte, så att det skulle innebära en omedelbar död för mötande om man körde på helljus tror jag inte riktigt på.

En halvljusbild är ju bara en platt bred ljusstråle från övre halvan av strålkastaren, måste man köra i snörök och med helljus så tejpar man undre halvan av strålkastarna så slår inte ljuset upp.
Har man extraljus så kapar man lämpligen till dom där plastskydden man får med på köpet till att täcka undre halvan och sätter på dom när vädret så kräver....
(man kan vara kreativ med kapningen och kapa dom så dom skärmar allt utom en smal stråle från övre halvan så slipper man ljus åt sidorna också)

Hälsningar / Glesbygdsbo

Nej det är det nog ingen risk för. Omedelbar död för mötande.
Däremot kan man förvänta sig ett flitigt blinkande från mötande som vill man ska blända av.
Jag vet för efter jag moddat ljuset på Sprint RS för att få två halvljus. Och ställt in dom i garaget (utan mig på sadeln.......:rodnar)
Så kör jag upp till Karlskoga. På dagen. Inga reaktioner från mötande.
Men på väg hem....på kvällen nästa dag. Så började blinkadet redan vid 17:00 tiden.
Så blev det 3 pauser för att sänka ljuset. Ett varv / paus på skruvarna.
Lyckligtvis mycket enkelt. Behövdes bara en 8 mm hylsnyckel och skruvarna till höger respektive vänster strålkastare är lätt åtkomliga.

Men jag tar åt mig lösningen täcka helljusets undre del. Om halvljuset slocknat.
Men det är inte mycket att täcka. En ca 6cm stor rund lins en bit från strålkastarglaset.
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Undrar vad definitionen på "en avbländningsbar strålkastare är". Min VFR har två halvljuslampor och två helljuslampor, ER6an jag hade innan hade en halvljuslampa och en helljuslampa. Nu har ju ingen av dem haft problem på besiktning så gisningsvis är det ljusanordningen i stort som räknas som "strålkastare"
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, så är det.
Många nya fordon har ju den konstruktionen.
Min har fyra "lampor" vara alla fyra lyser på helljus, och två på halvljus.

2f805a66dd7d939aedba2d9b0c0227bb.jpg
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Nej det är det nog ingen risk för. Omedelbar död för mötande.
Däremot kan man förvänta sig ett flitigt blinkande från mötande som vill man ska blända av.

Mellan Skarlunda och Vårsta åkte jag hemåt efter jobbet för ett par år sedan. Mörkt, regnar, och möter en bil med helljuset på. Lite läskigt blir det, för helljus på ett regnblött visir när det är kolmörkt gör att man inte ser så rackarns mycket av körbanan. Men förstod sen varför de åkte så länge med helljus, för när de väl bländade av så lyste bara det ena positionsljuset. Så de måste varit lika blinda som jag var innan. De borde inte gett sig ut på vägen imho. :fakta
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej det är det nog ingen risk för. Omedelbar död för mötande.
Däremot kan man förvänta sig ett flitigt blinkande från mötande som vill man ska blända av.

Mellan Skarlunda och Vårsta åkte jag hemåt efter jobbet för ett par år sedan. Mörkt, regnar, och möter en bil med helljuset på. Lite läskigt blir det, för helljus på ett regnblött visir när det är kolmörkt gör att man inte ser så rackarns mycket av körbanan. Men förstod sen varför de åkte så länge med helljus, för när de väl bländade av så lyste bara det ena positionsljuset. Så de måste varit lika blinda som jag var innan. De borde inte gett sig ut på vägen imho. :fakta

Dom följde bara rådet i # 30. :)
Citat:
Angående om halvljuset går sönder, då kör man hem på helljuset, inte svårare än så....
slut citat
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
P-ljus måste vara nån jämrans 50-tals uppfinning eller när folk nu parkerade huller om buller på trafikerade vägar, är det nån som nånsin använt det? Bara dimljus som är mer onödigt.

Åk tillbaka till besiktningen och säg det till dem!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
P-ljus måste vara nån jämrans 50-tals uppfinning eller när folk nu parkerade huller om buller på trafikerade vägar, är det nån som nånsin använt det? Bara dimljus som är mer onödigt.

Åk tillbaka till besiktningen och säg det till dem!
Vitsen med "parkeringsljus" är förutom vid parkering i mörker att om ena framlyktan slocknar så syns fortfarande fordonets bredd i dålig sikt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dom följde bara rådet i # 30. :)
Citat:
Angående om halvljuset går sönder, då kör man hem på helljuset, inte svårare än så....
slut citat

Det gällde dock en motorcykel med enbart en halvljuslampa.

På en bil med två separata halvljuslampor är det ju inget problem att köra hem med enbart ett halvljus och sedan byta lampan (om man inte stannar och gör det efter vägen)
Att köra med bara ett halvljus så länge att den andra lampan också går sönder är oförsvarbart.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
20210109-105230.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top