Parkeringsbot på hojen...

silvr skrev:
MEn man får väll låsa fast hojen så dem inte kann bogsera bort den då :yoparty

Jepp, när jag parkar hemma hos morsan så ställer jag mig på gatan, men då ser jag till att dra en kätting runt en skyltstolpe...

Givetvis ser jag till att regskylten inte sitter kvar.

Näe, nu ska jag dra fram alla familjens trampcyklar och parkera på trottoaren, så ska vi se om dom får några böter... Näe just det, det finns ju inga reg-skyltar på dom = ingen att ställa boten på... :mad:

Håller fortfarande stenhårt på att lapplisor inte kan vara trevliga människor, och att dom oftast blivit utstötta / mobbade vid ung ålder i livet och nu ser sin chans att ge igen mot samhället...

Dom har ung. samma status i mina ögon som kronofogdens indrivare som knackar på hos totalt utmattade människor för att göra livet snäppet värre...

Att jag tycker det är ok att lappa dubbelparkerare och såna som står på stopplikt eller hindrar trafik på andra sätt är väl ganska uppenbart...

Så, gott folk... Knip käft... Ok?! :4skrika

Edit: kom på en till kategori människor som ingår i samma grupp.. Nämligen tv-licens indrivarna... =)

Last edited:
Att jag tycker det är ok att lappa dubbelparkerare och såna som står på stopplikt eller hindrar trafik på andra sätt är väl ganska uppenbart...

... =)[/QUOTE]

Det du menar är alltså att det är ok att stå på gångbanor och
hindra rullstolsbundna,barnvagnar,blinda o liknande bara man
inte hindrar annan trafik? Smart kille :va

Dessutom kanske det handlar en del om likhet innför lagen oxå.
Lappas tex en bil för att p-biljetten gått ut på gatan så kan en p-vakt
inte gärna blunda för en mc som står på trottoaren(stoppförbud) bredvid.
Eller rättare sagt:får inte blunda,det finns en hel del lagar som styr
p-övervakning.

Väx upp!!!!!!!!!!!!!!!!

.

xrperra skrev:

Väx upp!!!!!!!!!!!!!!!!

.
Nu vet jag inte vem du kvotar, men i mitt fall var det så att jag varken som sagt stod ivägen för rullstolar, cyklar, fotgängare (roligt ord:)), barnvagnar eller andra som färdas på "gångbanan" där jag stod...

Sådeså.

xrperra skrev:

Dessutom kanske det handlar en del om likhet innför lagen oxå.
Lappas tex en bil för att p-biljetten gått ut på gatan så kan en p-vakt
inte gärna blunda för en mc som står på trottoaren(stoppförbud) bredvid.
Eller rättare sagt:får inte blunda,det finns en hel del lagar som styr
p-övervakning.

Väx upp!!!!!!!!!!!!!!!!

Fan att det alltid ska ploppa upp nya punghuvuden så fort man yttrat sig...

Hur många trafikanter är man ivägen för om man som killen beskrev ställt sig vid ett träd på en annars bred och fin trottoar? Va?

Om jag tex lutar min hoj mot ett fast objekt, tex stolpe eller träd, står jag ivägen för dig då? Inte enligt mig iallafall...

Att du drar in blinda i det hela är väl ganska obskyrt eftersom du själv är ett hinder när du står på trottoaren ifrån den blindes synvinkel...

Som sagt, lägg ner allt crap... nu...

Hårda bud ;)

Jag har skickat in min bestridande mot parkeringsavgiftsblankett nu iaf. Får väl se vad som händer...

Någon som vet vad för regler som gäller i Halland och i Kristianstad län, för parkeringslappar?

Fri parkering? Eller ska man köpa en lapp o skriva sitt regnummer på o sätta fast på hojen på något sätt?

Det verkar ju inte rimligt att man ska beh ta med sig lappen o få böter o bestrida det sen med kvittot.. så kan man ju inte hålla på..

Zee skrev:
Någon som vet vad för regler som gäller i Halland och i Kristianstad län, för parkeringslappar?

Fri parkering? Eller ska man köpa en lapp o skriva sitt regnummer på o sätta fast på hojen på något sätt?

Det verkar ju inte rimligt att man ska beh ta med sig lappen o få böter o bestrida det sen med kvittot.. så kan man ju inte hålla på..
Tja, det är ju lite lättare här i Halmstad med tanke på att det finns relativt bra parkeringsmöjligheter för MC i stan. Dels vid nissan, nedanför föreningssparbanken, precis bredvid föreningssparbanken, vid lilla torg osv... Rätt lugnt med tanke på att staden är såpass liten...

hållundan skrev:
Tja, det är ju lite lättare här i Halmstad med tanke på att det finns relativt bra parkeringsmöjligheter för MC i stan. Dels vid nissan, nedanför föreningssparbanken, precis bredvid föreningssparbanken, vid lilla torg osv... Rätt lugnt med tanke på att staden är såpass liten...

Men det är endå så att man ska köpa en biljett o fästa på hojen eller?

Tack för infon förresten. :)

Zee skrev:
Men det är endå så att man ska köpa en biljett o fästa på hojen eller?

Tack för infon förresten. :)
Tja, om du står i en ruta där det krävs biljett ;) Ett tips kan isf vara så att du lägger den i en plastpåse och knyter fast i styret eller nån annanstans. Det SKA ju inte vara någon som går och tar den då, men man vet ju aldrig nuförtiden :(

Annars, på dessa MCparkeringar krävs ingen biljett... :tummenupp

Ok. I get it.

Vanlig "bil-ruta" = betala biljett.

"MC-ruta" = kostar gratis.

Ål rajt dude. Undrar om det står på biljettautomaten, eller är tanken att alla MC-förare ska ringa till kommunen o fråga hur det funkar..? :va

Zee skrev:
Ok. I get it.

Vanlig "bil-ruta" = betala biljett.

"MC-ruta" = kostar gratis.

Ål rajt dude. Undrar om det står på biljettautomaten, eller är tanken att alla MC-förare ska ringa till kommunen o fråga hur det funkar..? :va
Verkar inte vara konsekvens någonstans gällande dessa parkeringsbestämmelser. I GBG ÄR det tillåtet att stå kostnadsfritt ca 1 meter från cykelställ, i andra städer är det förbjudet. Helt sjukt att de inte har något system som är rikstäckande.

UrbanTiger skrev:
Kan du yppa anledningen du angav i bestridandet :banana
Mina kraftigaste argument var:

*Jag hindrade ej gångtrafikanter, rullstolsburna, hundar, barnvagnar, utryckningsfordon eller några som helst fordon på gångbanan.

*Jag hade ingen möjlighet att stå på avsedd BILparkeringsplats p.g.a dess utformning, lutning osv osv.

*Jag stod endast under ca 25-30 minuter.

*Det stod cyklar på samma ställe, än värre parkerade än mig.

*"Det var inte mer än rätt att lappa min hoj eftersom den hade regplåt..."

*Jag är högskolestuderande från Halmstad, bara på besök i stan.

Det var de saker jag omnämnde i mitt försök till att slippa pynta kaffepengar till nån lirare på trafikoliskontoret i Götet.

hållundan skrev:
Verkar inte vara konsekvens någonstans gällande dessa parkeringsbestämmelser. I GBG ÄR det tillåtet att stå kostnadsfritt ca 1 meter från cykelställ, i andra städer är det förbjudet. Helt sjukt att de inte har något system som är rikstäckande.
2 meter :fakta , 1 hoj på vardera sida om cykelstället

Kia skrev:
Vet ni hur utrymningsplanen från aktuellt område ser ut? Är det en plats som måste vara fri för brandkår, ambulans osv osv. Tänk till lite grabbar. Bli inte arg på lapplisan som skriver ut boten hon gör bara sitt jobb. Bli arg på er själva eller markägare. :fatta! :tungan :7peta

Det är just det här som gör mig så jävla förbannad på parkeringsövervakningen. Om en bil eller mc står i vägen för utryckningsfordon så skall den ovillkorligen bogseras bort, punkt slut. Om jag befinner mig på 5:e våningen i ett brinnande hus känner jag mig inte särskilt nöjd med att bilen som står i vägen för stegbilen "bara" har fått böter. Det här visar att parkeringövervakningen ENDAST är till för att dra in pengar. Framkomligheten för utryckningsfordon är bara svepskäl och skitsnack.

Del två i det här är att om parkeringsövervakningen ska ha någon som helst trovärdighet måste man även acceptera parkering på traditionellt sett förbjudna ställen om omständigheterna tillåter det. I Stockholm behöver vi alla platser man kan. I vissa fall kan man faktiskt stå i en korsning utan att övrig säkerhet påverkas och då skall det vara tillåtet att parkera där, specellt om man gör som man ska vid utrymningsvägar.

Zana skrev:
Fan att det alltid ska ploppa upp nya punghuvuden så fort man yttrat sig...

Hur många trafikanter är man ivägen för om man som killen beskrev ställt sig vid ett träd på en annars bred och fin trottoar? Va?

Om jag tex lutar min hoj mot ett fast objekt, tex stolpe eller träd, står jag ivägen för dig då? Inte enligt mig iallafall...

Att du drar in blinda i det hela är väl ganska obskyrt eftersom du själv är ett hinder när du står på trottoaren ifrån den blindes synvinkel...

Som sagt, lägg ner allt crap... nu...[/QUOTE
]

Fråga 1:Vet ej,vet du?
Fråga 2:Vet ej,vet du?

Att du drar in blinda i det hela är väl ganska obskyrt eftersom du själv är ett hinder när du står på trottoaren ifrån den blindes synvinkel

Jag är seende och mobil.Min hoj (eller din)är varken seende eller tänkande,den
står där vi släppt skiten(förhoppningsvis)

Jag tror inte du vill ha en p-övervakning där p-vakterna ska "tycka" vad
som är rätt eller fel.Det vore iofs jävligt spännande(o dyrt kanske)

Om du nu har ett behov av en ruta där du brukar ställa din hoj,ansök
om en,kostar gratis att söka,rutorna i Stockholm har inte målats
upp av en slump utan någon har engagerat sig!

Men det är väl lättare att sitta på ett forum o spy galla!
Alla som inte tycker som jag är dumma är ju ett bra argument.

Även om du argumunterar som en barnrumpa tänker jag inte
kalla dej för "punghuvud"

Väx upp !!!!!!!!!!!!!!

.

Jag har så svårt att fatta detta gnällande om att man får ett straff för ett brott man medvetet begått. Visst, ibland så kan man tycka att det är orättvist, beroende på en massa faktorer, men vi vet ju vad som gäller. Antingen så följer man reglerna eller så gör man det inte, men gör man det inte ska man inte heller gnälla när man får pröjsa...

Dessutom så verkar ju vissa tillämpa tex felparkering systematiskt och det enda resultatet av det är ännu strängare metoder. Om alla skulle börja ta bort nummerplåtarna och parkera där dom själva tyckte var ok, så skulle dom väl börja ta på ramnr eller hitta på något annat konstruktivt.

Man KAN prova att följa dom regler som finns uppsatta, men man väljer ju själv såklart...

Och JA, jag har betalat vanliga böter och p-böter själv.

UrbanTiger skrev:
Att följa reglerna är ett ömsesidigt ansvar. Så länge reglerna inte är vattentäta och luckorna är vidöppna så är det bara att köra hårt :banana

Visst! Det är ju på gränsen man lirar ibland, men ibland så går det, ibland så går det inte.. Så är det.

Men man ska inte klaga när man "åker dit".

hållundan skrev:
Japp, då hände det då :mad:

Helt jävla sjukt. /Henke

Gör vad du kan för att de ska få jobba av hela "boten" - minst!
Hela parkeringsproblematiken har visserligen goda skäl, ursprungligen som då hade med framkomlighet och säkerhet att göra och det kan väl alla förstå?
Nu - parkeringreglerna har i huvudsak blivit en inkomstkälla på redan, oftast gemensamhetsägd mark (kommun, stat etc) De sakliga motiven saknas ofta eller går inte att förstå som i ditt fall då boten utan tvekan kan uppfattas som ren jäkelskap (ren inkomst).

Nä, låt de jobba av summan, betala in 10 spänn för mycket eller på ett annat konto (som de äger) och säg att det blivit fel och kräv detta belopp tillbaka annars polisanmälan m m. Mer än en timmes arbetstid för parkeringsbolaget ger en ren förlust. Överklaga o lämna in besvär så långt det går, bestrid betalningen och ifrågasätt. Låt det inte bli vinst på de 700 utan en rejäl förlust för parkeringsbolaget. Skriv gärna till kommunen om de är de som äger marken (i det här fallet kan det ju faktiskt vara fastighetsägaren) och klaga på den fientliga atmosfären och parkeringsmiljön, även hos frisören - du kan ju gå någon annan stans nästa gång. Cyklister kan ju däremot bete sig precis hur som helst utan påföljder.

Parkeringsbolagen ska hållas kort!

Det absolut bästa är att se till att de svälter ihjäl p g a att inte en enda bryter mot de ofta korkade regelverken.

Sorry Kia eller Pia men det finns andra sätt att försörja sig på.

UrbanTiger skrev:
Att följa reglerna är ett ömsesidigt ansvar. Så länge reglerna inte är vattentäta och luckorna är vidöppna så är det bara att köra hårt :banana

Tyvärr finns det all anledning att ibland ifrågasätta regler om man tänker efter hur de kommer till.

Prioriteringen och övervakningen av trafiken är exemplvis helt idiotiskt ur ren folkhälsosynpunkt. Om man nu verkligen ville värna om folkhälsan finns det betydligt kostnadseffektivare sätt med avsevärt bättre resultat än att stå på motorvägen med laser.

Hur många personer bär det yttersta ansvaret för vår hastighetsregler?
10? 20? Fler är det inte och hur många åker fast för fortkörning årligen? Vem har rätt eller fel?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman