Parkeringsböter - vad göra?

crassy

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2010
Hoj
CB1000RA -09
Kom just hem efter en trevlig kväll ute och upptäckte till min förvåning och förfäran att min helt lagligt parkerade hoj fått en p-bot fastsnurrad runt backspegeln.

Jag hade GIVETVIS betalt min parkeringsavgift :banana (vilket av det boten gäller) och fint och prydligt klistrat fast blijetten med en spottloska i vindrutan/tanken/regskylten/nåtidenstilen.

Ska man ringa parkeringsbolaget och klaga på att biljetten ifråga blåst bort (den kan också ha blivit avriven av en elak huligan, blivit uppkäkad av en jättestor hund, kidnappad av aliens...) eller är det kanske bättre att invänta en påminnelse och gå direkt vidare till domstol?

Var det inte en medlem i SMC som gått hela vägen? Nån som vet hur det slutade?

*Du ska vänta på påminnelse o hoppas att den inte kommer.
*Du ska vänta på påminnelsen, betala o sen överklaga.
*Du ska betala direkt och sen överklaga.

Det är dem alternativ jag kommer på just nu.

Ta och visa upp din biljett för bolaget så löser det sig nog.
Du kanske hade den i fickan för att slippa risken att den blåser iväg?

Eller betala den som man brukar göra.

biljetten ska ligga i plånboken
så man kan visa upp ifall man fått böter.
troligen bara att betala tyvärr.

Är det gatumark, dvs. kommunal mark eller är det tomtmark, dvs. privat mark?

2 olika regelverk med 2 olika typer av p-vakter.

Gatumark så är det bra mycket hårdare och p-vakterna har en vettig utbildning samt vet oftast vad de gör. Här måste du även betala först och överklaga sen.
Gatumark är mark som ägs av kommunen och övervakas av personal som är anställd eller anlitad av kommunen.
P-boten här heter Parkeringsanmärkning.

Tomtmark är övervakad av privata bolag och p-vakterna här har knappt någon utbildning. Dvs. de gör misstag och man kan lättare vinna emot dem.
Här kan du vänta tills du får en påminnelse innan du överklagar. Även om jag nu tycker att det är smartare att överklaga innan det då man får det hela ur världen.
Tomtmark är privat mark, t.ex. mark som tillhör en fastighet, industri, köpcenter, osv.
P-boten här heter kontrollavgift.

Så vad är det du har fått?

Jag har alltid kameran med mig när jag är ute och "cruisar" -
sätter biljetten där den skall sitta och "knippsar" en jättetydlig bild på både den och hojen i ett.

om du nu tänkt gå till domstol med det så måste du nog fundera på vad du har för bevis?
Om din biljett blåst bort så har du ju inget du kan visa upp så hur hade du tänkt vinna?

Nä i detta läget är det nog bara betala och va glad. Jag mailade faktiskt ett parkeringsbolag och frågade hur man ska fästa biljetten och dom föreslog att skriva mitt regnr på biljetten och sedan sätta fast den på nummerplåten. Så jag funderar på att skaffa en sån liten genomskinlig biljettklämma och sätta på gamla skattemärkets plats.

Jag brukar ta foto av biljetten med min mobil. Har du köpt den med kort borde transaktionen gå att få ut från kortbolaget (Statoilkort, Visa, etc) och där borde köpställe, belopp, och tid stå.

Har du fått parkeringsböter pga av du INTE har betalat, och nu försöker hitta ett sätt för att slippa betala den?

Menar du på blodigt allvar att du inte har en aning om vad du skall göra, eller har du bara skrivklåda?

Jag mailade faktiskt ett parkeringsbolag och frågade hur man ska fästa biljetten och dom föreslog att skriva mitt regnr på biljetten och sedan sätta fast den på nummerplåten.

Missuppfatta mig nu inte -
men det där lät inte som någon praxis och är väl ändå ingen garanti att biljetten sitter där om nu "lappfia" kommer på kontroll.
Sedan finns det väl också en risk att hon kanske inte "hittar" din biljett -
och så får du böter för att den inte varit "väl synlig" istället :gnissla

Så jag funderar på att skaffa en sån liten genomskinlig biljettklämma och sätta på gamla skattemärkets plats.
Ajabaja - för det kan du få böter för av fabror polis:
http://www.transportstyrelsen.se/Nyhetsarkiv/Klistra-inga-marken-pa-registreringsskylten/

Frågan är då bara vilka som är dyrast -
parkeringen eller............ :va

Som ny och helt grön mc knutta mailade jag trafikkomunsnubbs-han som bestämmer och frågade helt enkelt hur man gör för att klara sig från böter.
1. Du ska betala parkering med antingen sms eller kort, då kan du bevisa att du betalt.
2. I automater kan du dessutom få ett kvitto när du trycker ut din biljett, se till att ta en sådan.
Aldrig betala parkering kontant - då åker du dit om biljetten är borta. Detta var för norrköpings kommun men det är säkert samma för hela landet. Han-som-bestämde sa i alla fall att om man gör som punkt 1 och 2 så kan man överklaga och få rätt. Annars är man nog rätt så fucked skulle jag tro.

Som ny och helt grön mc knutta mailade jag trafikkomunsnubbs-han som bestämmer och frågade helt enkelt hur man gör för att klara sig från böter.
1. Du ska betala parkering med antingen sms eller kort, då kan du bevisa att du betalt.
2. I automater kan du dessutom få ett kvitto när du trycker ut din biljett, se till att ta en sådan.
Aldrig betala parkering kontant - då åker du dit om biljetten är borta. Detta var för norrköpings kommun men det är säkert samma för hela landet. Han-som-bestämde sa i alla fall att om man gör som punkt 1 och 2 så kan man överklaga och få rätt. Annars är man nog rätt så fucked skulle jag tro.

Bra tips faktiskt!

Men jag tycker ändå att jag ska kunna tömma mina paltor på mynt trots att jag kör en 2-hjuling. Men som föregående sa så tycker jag man ska fota biljetten om man nu inte har ett kort-kvitto att styrka betalningen med.

Du letar direkt upp ett annat fordon på samma parkering som har teckning för perioden du fått böter.

Du fjäskar med personen som kommer och hämtar sitt fordon att du vill ha biljetten.

Du åker in med biljetten i högsta hugg till parkeringsbolaget och slänger biljett och bot på disken och förklarar att den hade blåst bort en bit men du hade turen att hitta den igen.

Problem solved!

Bra tips faktiskt!

Men jag tycker ändå att jag ska kunna tömma mina paltor på mynt trots att jag kör en 2-hjuling. Men som föregående sa så tycker jag man ska fota biljetten om man nu inte har ett kort-kvitto att styrka betalningen med.

Jag fotar också alltid - trippelsafe alltså:banana :banana :banana

sms parkera där det är möjligt aldrig något problem med lapp

Missuppfatta mig nu inte -
men det där lät inte som någon praxis och är väl ändå ingen garanti att biljetten sitter där om nu "lappfia" kommer på kontroll.
Sedan finns det väl också en risk att hon kanske inte "hittar" din biljett -
och så får du böter för att den inte varit "väl synlig" istället :gnissla

Ajabaja - för det kan du få böter för av fabror polis:
http://www.transportstyrelsen.se/Nyhetsarkiv/Klistra-inga-marken-pa-registreringsskylten/

Frågan är då bara vilka som är dyrast -
parkeringen eller............ :va

Nej det är förmodligen ingen praxis alls men skulle jag få böter av just dom så kan dom räkna med att jag visar upp mailet där dom själva skrivit ut hur jag ska göra.
Har även mailat kommunen och undrat om det finns eller kan skaffas en policy för just mc men jag räknar med svar lagom till nästa säsong.

Och det här med foto kräver ju att bilden är tillräcklig tydlig för att få med området man står på, ditt regnr som bevisar rätt fordon OCH biljetten med både tid och kontrollnumret som står på.

Och biljetthållaren jag funderat på att sätta dit är ju genomskinlig så man hoppas isåfall på lite förstående. Men jag vet att man ABSOLUT inte får ha något där (av nån konstig anledning) :huvet

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park