Parkeringsböter - "parkeringsbiljett saknas/ej synlig"

easypark?
en dekal att fordonet är anslutet till easypark och en mobiltelefon, klart!
vi har det på firmabilarna, funkar klockrent.
har dock aldrig sett det på en mc, fö är mc parkeringen fri i stockholm (på anvisad plats).

Fungerar klockrent. Det fungerar även bra om man bara har dekalen har jag märkt :)
Det verkar som lapplisorna inte orkar kolla upp om man har betalat när dom ser dekalen.

i veckan fick jag böter på bilen trotts att bilen står på min sambo, bilen var fickparkerad utanför porten på gatan och jag betalat boendeparkering. ändå fick jag böter :S

Förra året fick ja böter när jag urinerade på bil som TROTTS stod på min sambo, bil var flickparkerad utanför port o ja betala boendeparkering, ändå fick jag böta :cpparty

Been there, du skall köpa en biljett...lägga den i plånkan och när du får böter har du "bevis" för att du betalat. Detta från gatukontoret i GBG....jävligt omständigt!!
Olika regler mellan olika städer och olika P-bolag. Vissa godtar inte den lösningen rakt av eftersom man då skulle kunna tigga till sig någon annans P-biljett efter att man fått böter.

Bland det säkraste man kan göra är att ringa numret som står på den P-automat man ska betala i (innan man betalat) och fråga hur man ska göra. Börjar de då på att tycka att biljetten måste finnas på fordonet och att man ska försöka sticka fast biljetten i tanklocket eller något så kan man ifrågasätta hur det går om biljetten blåser bort, eller om det börjar regna, eller om den blir stulen eller något. Då kanske man får tillåtelse att förvara den i plånboken plus att de kanske vill anteckna ens registreringsnummer eller liknande. Det kan vara bra att anteckna namnet på den man talar med, och då gärna både för- och efternamn.

Om tillräckligt många ringer P-bolagen och är jobbiga kanske de tar fram tydligare regler. :tummenupp
Fast har man otur blir man kanske hänvisad till någon parkeringsplats på andra sidan stan istället där man kan betala via SMS istället.

En sak som hänt mig är att jag fick parkeringsböter på hojen i en vanlig parkeringsruta efter att jag och en polare parkerat. Han hade en sån där p-låda (dom är inte helt lätta att få tag på!) och löste biljett som man låser fast på hojen och jag hade något år tidigare ringt Stockholms Stad och fått besked om att det man betalade för när man löser en parkeringsbiljett är för att nyttja hela p-rutan. Dom sa uttryckligen att det räckte att köpa en biljett och sen kunde man parkera fyra hojar i rutan om man ville. Det hade tydligen ändrats när vi parkerade så jag fick en bot. Det är helt klart viktigt att kolla ändringar vad det gäller parkeringsreglerna en gång om året. Om man är ett gäng hojåkare så tycker tydligen parkeringsbolaget/kommunen att det är bättre att man ställer en hoj i varje ruta och att alla betalar parkeringsavgift än att man ställer flera hojar i samma ruta. Varför vara juste och spara parkeringsplatser som hojåkare en lördag när det är mycket bilåkare ute och letar p-platser?

En annan sak som hänt var någon månad senare. Samma polare och jag parkerade i samma p-ruta och då vi bara skulle in och uträtta ett snabbt ärende så struntade båda i att betala p-avgift. Ärendet drog ut på tiden och när vi kom tillbaka hade HAN fått en bot men inte jag trots att ingen betalat p-avgift. Undrar hur p-vakten tänkte där när han/hon valde ut just HANS hoj att bötfälla? Vi delade på boten och betalade hälften var. Jag beklagar mig inte nu och det var ju snällare än att bötfälla båda men OM vi nu inte känt varandra utan bara parkerat på samma p-plats för att det fanns plats så hade det ju blivit lite tokigt/orättvist.....

SMC har jobbat hårt för att få ordning på parkeringsreglerna gällande motorcyklar i Sverige. Har inte lyckats få rätsida på detta än dock.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/MC-parkering/

Finns några vettiga länkar där att läsa. Hur som så är det största problemet egentligen att det inte finns gemensamma regler för alla kommuner vad det gäller parkeringsregler utan för att vara helt på den säkra sidan måste man ta reda på exakt vad som gäller i den kommunen där man för tillfället är. Vilket är bökigt när man är ute och reser. Framförallt för utländska hojåkare på semester. Det är direkt korkat att det är så. Hoppas på en ändring.

//J

4hjul = bil:D han hade väl en hoj som dom inte gillade!

Det bästa är att köpa en p-biljett.
Finns ju några sätt att visa att man betalt, t ex:
- visakort eller motsvarande
- kvitto
Det är tröttsamt att läsa om folk som gnäller över konsekvenser av sina egna val.
Väx upp!
Jag har provat, det gillades inte av parkeringsmaffian.

Jag parkerade bilen och lappen låg tydligen för långt ner i fönstret så att det inte gick att läsa allting, det spelade ingen roll att jag kunde bevisa att jag betalat för mig.

Överklagade och har fortfarande inte fått någon påminnelse eller liknande. För er som får böter, överklaga! Säger jag bara.

Förra året fick ja böter när jag urinerade på bil som TROTTS stod på min sambo, bil var flickparkerad utanför port o ja betala boendeparkering, ändå fick jag böta :cpparty

Böterna du fick var troligvis för uppseendeväckande beteende om du stod precis utanför porten och kissade på din sambos bil. Att bilen var flickparkerad och att du betalat boendeparkering är inga förmildrande omständigheter i detta fall!

Last edited:
Finns säkert hundra trådar om parkeringsbiljetter, p-vakter, p-bolag men jag valde just denna tråden hoppas att det blev rätt…
Kommer ha möjlighet till MC-parkering vid jobbet men de tillfällen man står på bilens månadsparkering eller är ute på galej och det trots allt inte finns SMS-biljett så är nog det enklaste att låsa fast biljetten på hojen (som någon skrev om tidigare i tråden).

Har spenderat lite tid att undersöka detta senaste månaden och beställde hem en biljetthållare i plast från Ticko som man kunde låsa fast. (Finns även biljetthållare hos några lokala fastighetsbolag osv mycket billigare men det flöt på enkelt att beställa från Ticko även om det sved i plånboken).

Till Ticko medföljde vanliga buntband för att fästa plastlådan, även om de gör jobbet så vill jag inte ha skiten på hojen när jag kör. Såg därför till att köpa in lite vajer och fick ikväll till en lösning för att fästa i styret väl synligt. Sitter nu och väntar på att brevbäraren skall leverera mitt nya hänglås :banana

Bara hoppas att detta blir synligt nog för p-vakterna och samtidigt hindrar idioter från att sno lappen.
Någon mer som kört med något liknande, saboterar folk ändå?

Skrattar för mig själv hur lame detta kanske är men jag vill verkligen förebygga att någon orsakar problem för mig med just p-biljetten.

bild2.jpgbild3.jpgbild4.jpg

Finns säkert hundra trådar om parkeringsbiljetter, p-vakter, p-bolag men jag valde just denna tråden hoppas att det blev rätt…
Kommer ha möjlighet till MC-parkering vid jobbet men de tillfällen man står på bilens månadsparkering eller är ute på galej och det trots allt inte finns SMS-biljett så är nog det enklaste att låsa fast biljetten på hojen (som någon skrev om tidigare i tråden).

Har spenderat lite tid att undersöka detta senaste månaden och beställde hem en biljetthållare i plast från Ticko som man kunde låsa fast. (Finns även biljetthållare hos några lokala fastighetsbolag osv mycket billigare men det flöt på enkelt att beställa från Ticko även om det sved i plånboken).

Till Ticko medföljde vanliga buntband för att fästa plastlådan, även om de gör jobbet så vill jag inte ha skiten på hojen när jag kör. Såg därför till att köpa in lite vajer och fick ikväll till en lösning för att fästa i styret väl synligt. Sitter nu och väntar på att brevbäraren skall leverera mitt nya hänglås :banana

Bara hoppas att detta blir synligt nog för p-vakterna och samtidigt hindrar idioter från att sno lappen.
Någon mer som kört med något liknande, saboterar folk ändå?

Skrattar för mig själv hur lame detta kanske är men jag vill verkligen förebygga att någon orsakar problem för mig med just p-biljetten.

View attachment 377766View attachment 377767View attachment 377768

Ska du byta ut mejseln mot hänglåset?
Finns någon hållare som ska gå att låsa fast i skivbromslåset.

Ska du byta ut mejseln mot hänglåset?
Finns någon hållare som ska gå att låsa fast i skivbromslåset.

Hehe jag hade planerat det, hänglåset som är på ingång tar över från mejseln.
Tror fortfarande vem som helst kan slita isär plasten men bättre än inget skydd.

Inte sett någon hållare till skivbromslåset när jag letat, är placeringen "godkänt synlig" om den sitter så pass långt ner tro?

Det finns ett annat alternativ oxå :tummenupp köp en påse tur och så vipps så får man ingen parkeringsböter :crash

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti