Parkering MC

Notera att det när det gäller parkeringsregler skiljer mycket från kommun till kommun, i vissa kommuner är det t.ex. tillåtet att parkera i anslutning till cykelställ, i andra inte. Vill man vara säker så får man ringa sin kommun, att lita på hörsägen kan bli dyrt.

Ska sticka in med en relaterad fråga här; kan man parkera hojen längs t ex en husvägg eller på annat ställe där den inte blockerar någon framkomst? Den tar ju inte nämnvärt mycket mer plats än en cyckel, eller anses det att om den har motor så går det att tjäna pengar på den? :va

Här i stan är det inte ok att ställa nånstans förutom på riktiga parkeringar.
Samma regler gäller för så kallade EU-mopeder där du har en regskylt. Däremot har jag inte sett en enda moped få böter även om den står utmed en husvägg, cykelställ eller liknande.

I Solna kommun står det till och med i de likala bestämmelserna för parkering, att MC får parkera gratis på alla betal-parkeringar utmed vägar förutsatt att man står vinkelrätt mot färdriktningen.

Detta verkar tillämpas även i stor-Stockholm även fast det inte är skrivet någon stans.

Jag har aldrig fått böter om jag ställt mig vid t.ex. cykelställ eller utmed en husvägg så länge man inte är ivägen för någon!

Jag tänkte sätta vingmuttrar på regplåten. Sedan får plåten ligga i kutsen om man skulle behöva parkera på något "olämpligt ställe", tex en refug på en parkeringsplats eller i anslutning till ett cykelställ.

Fråga 1: Hur stor är risken att man får hojen bortforslad? (under förutsättning att man bara står "en stund" = 1-3h, och inte över natten.

Fråga 2: Om man låser fast hojen och p-bolaget klipper låset och forslar bort hojen. Kan man kräva ersättning för skadegörelse eller liknande?

Tar vi du bort plåtarna så begår du ett brott (egenmäktigt förfarande) vilket kommer leda tingsrätt o dagsbötter.

Va uppe på nyheterna för inte så länge sen, kille som plocka sina skyltar på sin bil.
Sluta alla fall så för honom.

Tar vi du bort plåtarna så begår du ett brott (egenmäktigt förfarande) vilket kommer leda tingsrätt o dagsbötter.

Va uppe på nyheterna för inte så länge sen, kille som plocka sina skyltar på sin bil.

Exakt, har med att göra att skylten inte är din bara för att du äger fordonet, reg skylten ägs av staten och på så sätt är det.

Dock är vi väl för coola för att betala parkering eller hur? :)

Inte lika coolt när man står där med 550:- i böter och samma fina finger tillbaka när man försöker bortförklara sig.

Att stå på tvären mellan bilar genererar böter, man ska ställa sig och ta en hel ruta precis som en bil. Idiotiskt? Ja.

Eller så kan man göra som brorsan gjorde.
Skicka in ett välformulerat brev till gatukontoret och klaga på att det inte finns någon MC-parkering i närheten av hans bostad. Varpå de målade upp och skyltade en 10 meter från porten.

Egenmäktigt förfarande av vadå?

Det finns tre situationer då ett brott utgör egenmäktigt förfarande

1. då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna.
2. då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt.
3. då gärningsmannen med våld motsätter sig laga självtäkt. Utövningen av våld omfattar inte bara personvåld utan kan även vara oriktat våld där gärningsmannen sliter i en sak.

Det enda skulle isf kunna vara #1, där jag anses tillgripa kommunal mark för att ställa min hoj på :banana

Och vem fan orkar bry sig om så liten summa som parkeringsavgiften att sno, isåfall har folk inget bättre för sig eller lever på existensminimum.

Dock är vi väl för coola för att betala parkering eller hur? :)

Jag tar alltid ett foto på biljetten och hojens regplåt.

På parkeringbiljetten finns det ett serienummer och just den lappen var snodd från min mc och satt på en asylmisil kallad x5. Så även dom som har råd att betala ser sätt att spara pengar på. Då jag betalar med kort så kunde jag bevisa att det va jag som hade betalat och gjort rätt för mig.

På de flesta parkeringslappar står det dessutom "Placeras väl synlig innanför framrutan". Men om jag kör en nakenhoj då?:2cool

I Solna kommun står det till och med i de likala bestämmelserna för parkering, att MC får parkera gratis på alla betal-parkeringar utmed vägar förutsatt att man står vinkelrätt mot färdriktningen.

Detta verkar tillämpas även i stor-Stockholm även fast det inte är skrivet någon stans.

Jag har aldrig fått böter om jag ställt mig vid t.ex. cykelställ eller utmed en husvägg så länge man inte är ivägen för någon!

Jag fick precis 600 kr i böter för att jag ställt mig längs husväggen vid jobbets cykelparkering. Det stod två moppar där också, men jag var den enda som fick böter. :arsele

Back