Parkering längst gata

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har sedan igår parkerat hojen på gården till lägenheten. Detta har tydligen varit otillåtet så nu måste jag parkera någon annanstans. Närmast tillhands ligger att ställa cykeln längs gatan där parkering är tillåten. Dock inga parkeringsrutor.

Kan jag ställa hojen på tvären eller är det längs gatan som är det enda som gäller. Förutom att det skulle ta mindre plats borde även man även göra det jobbigare att sno den.

Eller om någon har ett garage/lokal att hyra ut i Lund så är ju det också ett alternativ.

Alla jag har sett parkera hojen efter vägen har gjort det på tvärn så att säga, och jag har aldrig sett nån få böter för det, så det ska nog vara lugnt. Men det där styrs ju av kommunala regler, så kolla med Lunds kommun för säkerhets skull.

Jag brukar parkera på tvären men lite diagonalt framåt. Däremot är det en tidsfråga tills den blir påbackad om den inte står i MC-ruta...

Ringde och kollade av med kommunen, och det verkade som att man skulle parkera längs gatan. Då blir det till att göra det då.

I Solna parkerar man gratis på tvären.
Längs med gatan måste man betala.

Men som tidigare sades, lokala föreskrifter varierar.

PS har fått böter pga att alla lisor vet inte att det är gratis på tvären,
men sedan avskrivna...

Ringde och kollade av med kommunen, och det verkade som att man skulle parkera längs gatan. Då blir det till att göra det då.

Åh fan? Säker på att det var "skulle" och inte "fick" som dom sa... om du förstår vad jag menar? En hoj som står lite "snett" tar ju mindre plats (och blir lika bred som en bil, så att säga; och syns då bättre inbillar jag mig iaf). Kan inte se vad som skulle vara problem med det? :va

Åh fan? Säker på att det var "skulle" och inte "fick" som dom sa... om du förstår vad jag menar? En hoj som står lite "snett" tar ju mindre plats (och blir lika bred som en bil, så att säga; och syns då bättre inbillar jag mig iaf). Kan inte se vad som skulle vara problem med det? :va

Det är snarare mer vanligt att man "ska" stå på längden, dvs precis som en bil och att man inte får stå på tvären. Jag håller med om att det är helt sjukt, men så är det.

Är man osäker på vad som gäller så ställ dig precis som du skulle gjort med bil. Dvs ta en hel ruta och stå längs med färdriktningen. Då får du inga böter iaf.

Det är snarare mer vanligt att man "ska" stå på längden, dvs precis som en bil och att man inte får stå på tvären. Jag håller med om att det är helt sjukt, men så är det.

Är man osäker på vad som gäller så ställ dig precis som du skulle gjort med bil. Dvs ta en hel ruta och stå längs med färdriktningen. Då får du inga böter iaf.

Jösses, där ser man! Där har man för att försöka kramas i trafiken...

Är det rutor det handlar om gäller det ju naturligtvis att ta plats så ingen förvirrad bilist försöker få plats också. Hände mig på ICA-maxi, hade parkerat kanske lite väl långt åt ena sidan i rutan (det är ju trevligt om det får plats en hoj till :krama ). När jag så har tagit tre steg bort från hojen, vänder jag mig om och får avnjuta en föreställning där en stressad flerbarnsmor gör ett tafatt försök att parka i "min" ruta innan hon inser det futila i projektet och tar en annan - av många i närheten - helt ledig ruta.... :D

Jag skulle tro att de måste stå längs gatan. Den reflex som du måste ha baktill skall motverka att andra fordon råkar köra in i din parkerade hoj. Så är det i alla fall med bilar. Därför får man inte parkera på fel sida av vägen med bilen (så att framljusen, som saknar reflexer, är bakåt).

Jag vet faktiskt inte vilken tyngd det var att man "skulle" stå längs gatan.
Försökte argumentera för att jag skulle ta upp mindre plats om jag parkerade längs gatan men det mötte han bara med att jag har lika stor rätt att ta plats som andra fordon.
Så blir nog till att parkera längs gatan...

Jag skulle tro att de måste stå längs gatan. Den reflex som du måste ha baktill skall motverka att andra fordon råkar köra in i din parkerade hoj. Så är det i alla fall med bilar. Därför får man inte parkera på fel sida av vägen med bilen (så att framljusen, som saknar reflexer, är bakåt).

Hur fungerar det om jag vill ha mitt MC-kapell på cykeln?

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...