Parkera MC:n i parken?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Några gånger då och då på våren och sommaren samlas polarna i någon park för att kicka lite boll, grilla en korv eller ligga och sola. I somras körde jag mc till träffen och när jag inte hittade någon lämplig parkeringsplats valde jag att köra in mc:n och parkera den mitt i parken (då i Pildammsparken vid plattan).

Polisen körde senare igenom parken (över gräsmattan) och bara fortsatte. Undrar om de letade efter någon :dummer men de brydde sig inte i alla fall. De körde 2-3 km/h i snigelfart.

Vid något tillfälle har jag även ställt hojen i utkanten av stadsparken i Lund.

Jag menar inte så att jag "lämnar" mc:n där utan är ju brevid och sparkar boll, tar det lugnt, om någon kommer och vill att jag flyttar på den tar det sekunder.

Kan man få "bot" för detta? Tror ni polisen orkar bråka om sånt här...

Folk cyklar ju in i Parken och ställer cyklen i utkanten av gräset.
Ser ingen skillnad, kör typ 3-4 km/h där inne och lever inte "rövaren"

Last edited:
En ganska stor skillnad e ju att det sitter en motor på din mc, det gör det oftast inte på cyklar.
Om jag gissar skulle jag säga att du kan få böter, men om snutarna orkar e en helt annan sak

Tjaffs kan det bli. En kompis hade med sin Corvette in i parken när vi var ynglingar, inget parkeringsförbud på platsen, men polisen var lite nyfiken på hur den kom dit då det är motortrafik förbjuden till och från :hihi

Då kan man välja på att vara väldigt trevlig och tillmötesgående mot herr/fru polis, eller vara tuffing och få böter för ytterst suspekta saker :)

Tror faktiskt inte Polisen här i Malmö bryr sig speciellt om din hoj står fint i parken så länge den inte står jävligt dumt till.
Säger dom något så var vänlig och tillmötesgående och flytta på hojen.

Polisen är också människor och dom förstår (oftast) att man inte vill ställa sin hoj utan uppsikt i Malmö.

Jag brukar göra samma sak, har inte blivit tillsagd eller fått några böter hitills. I värsta fall får man väl kliva av hojen och putta om folk har problem med att man kör, men puttrar man omkring i sub-trampcykelfart så är ivf min erfarenhet att ingen surar.

https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.htm

"1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
....
4 § Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot 1 § första stycket 1-3 eller mot förbud eller föreskrift som har meddelats med stöd av lagen döms till böter. Om gärningen är ringa skall inte dömas till ansvar. Lag (1996:1551)."

Med andra ord, jag tror inte det är något de orkar bry sig om.

Edit: OBS, Parker ingår nog i barmark med tanke på detta undantag från lagen i terrängkörningsförordningen
"6. skötsel- och anläggningsarbete inom park-, idrotts- eller friluftsområden."

Tjaffs kan det bli. En kompis hade med sin Corvette in i parken när vi var ynglingar, inget parkeringsförbud på platsen, men polisen var lite nyfiken på hur den kom dit då det är motortrafik förbjuden till och från :hihi

Då kan man välja på att vara väldigt trevlig och tillmötesgående mot herr/fru polis, eller vara tuffing och få böter för ytterst suspekta saker :)

Men nu har ju en Corvette fyra hjul och är något större än en mc :7peta

2014-02-27 16.00.40.jpg

Skrattade ganska gott när jag var på väg hem och såg detta. Stora skyltar om ingen motortrafik i Parken var det ;) (Folketspark, Malmö)

Haha! :) Ser att dom fått en ny beemer i vagnparken.
Undra om det är samma motor som de andra 800GS de kör eller detta är en 1200 :)

För övrigt är det riktigt härliga hojar trots jag trivs bäst på sportmaskinen.

View attachment 400402

Skrattade ganska gott när jag var på väg hem och såg detta. Stora skyltar om ingen motortrafik i Parken var det ;) (Folketspark, Malmö)

Det där kan vara lite lurigt. Har haft verksamhet i Slottskogen Gbg och där inne är vissa (de flesta?) vägar man tror är gångbanor egentligen klassade som vanliga vägar och tillåtna att köra på.

Däremot är det parkeringsförbud överallt därinne så har man ingen parkering har man ingen nytta av det sas. En lokal ordningsföreskrift hanterar den frågan.

"Ingen" skulle dock komma på tanken att köra där för det verkar tvärförbjudet sas. Vi körde obehindrat därinne under några år utan att någonsin bli stoppade av ordningsmakten. Det där kan vara ändrat nu men så var det för ca tio år sedan ivf.

Om körning är förbjuden kan man ju leda hojen in i parken så har man iaf inte brutit mot den lagen.

Men som sagt, beter du dig som folk och inte börnar sönder gräsmattor o grejer så lär det inte bli några problem.

Om körning är förbjuden kan man ju leda hojen in i parken så har man iaf inte brutit mot den lagen.

Men som sagt, beter du dig som folk och inte börnar sönder gräsmattor o grejer så lär det inte bli några problem.

Nej, du får inte lov att leda in den ens.
Källa: polis

Nej, du får inte lov att leda in den ens.
Källa: polis

Jag säger inte att det är fel men att ha polisen som källa är typ sämre än wikipedia. Prova t.ex. att läsa på vad som gäller angående släp, efterfordon etc och fråga en polis om saken. Du kommer få alla möjliga och omöjliga svar.

Jag säger inte att det är fel men att ha polisen som källa är typ sämre än wikipedia. Prova t.ex. att läsa på vad som gäller angående släp, efterfordon etc och fråga en polis om saken. Du kommer få alla möjliga och omöjliga svar.
Haha jag vet och jag håller med dig.
Men detta var som jag skulle få böter för på moppetiden (EU-moped, cykelväg).
Slapp dock böterna.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...