Parkera. handbroms, växel

Hur gör du?

• Antal röstningar
    0
Kör bara Saab, så backen och handbroms är det som gäller :tummenupp

Använder enbart handbroms, beroende på att om bilen eventuellt skulle rulla bakåt om man har ettan i så dras motorn runt bakvägen och då kan i princip kamremmen kugga över om man har extrem otur, och det utgår jag från att jag har.....
/Kaj

Är du knasig?

Lägg i ettan eller backen och prova få bilen i rullning, återkom sen :näsblod

Kör inga bilar där man måste sitta och dra i en j--la pinne hela tiden. Bilar är TRANSPORTMEDEL och skall vara så bekväma som möjligt. Följaktligen är det P-läge och oftast parkeringsbroms som gäller.

1:an eller backen, ingen hanbroms. Den motioneras dock då och då för att inte börja tjärva.

Jag kör bara RWD

Handbroms är fjolligt och gay, ok möjligtvis ifall den står i en backe men varför ska man använda den när man parkerar? whyyyy god whyyyy

Automat: P och parkeringsbroms. Dels bör man motionera parkeringsbromsen och så låser det upp bakhjulen, medans P bara låser framhjulen (via växellådan - DGS-låda med dubbla kopplingar, har nästa växel i redan innan den växlat - snabbare än någon klassisk manuell låda :tummenupp )

Manuell: Ettan eller backen och så parkeringsbroms. På plan mark kan det hända att parkeringsbromsen skippas, speciellt om bilen kommer att stå en längre tid (nyper gärna fast annars). Aldrig i neutral/fri-läge.

Bilen står där den står och kan varken gunga fram och tillbaka på växeln eller börja rulla om parkeringsbromsen är kass. "Hängslen och livrem". På MB är det oftast inte en handbroms, utan en fotbroms på vänster sida, med släpp-handtag bredvid ratten - svårt att göra "handbromssvängar".

Hur många håller förresten inne knappen på en handbroms när man drar upp den?

friläge+ handbroms samt vrida ratten. I uppförsbacke ut ifrån trottoaren och tvärtom i nedförsbacke. på plan mark endast handbroms o friläge

Varför kan man inte göra det?
Koppling är tryckluftsdriven. Den dan man kommer ut o ska starta bilen när nån har lagt i växel och sedan tryckluftssystemet är tomt, då får man jobba hårt för att få ur växeln.

Den missen gör man bara en gång.

friläge+ handbroms samt vrida ratten. I uppförsbacke ut ifrån trottoaren och tvärtom i nedförsbacke. på plan mark endast handbroms o friläge

Jag stör mig lite på det sättet,
jag hoppas innerligt att en hydraulslang spricker för er i en backe,
så kanske ni lär er att lägga i växel. :mad:

Jag träffade en gång en gammal man som sålde Chrysler i Sverige på 50-talet. Han var inköpschef på ANA (Aktiebolaget Nyköpings Automobilfabrik startades 1937) de var en bilsammansättningsfabrik åt bl.a Chrysler. Köptes upp av saab på sextiotalet.

Nåväl, han skulle beställa ett antal Chryslers av en ny årsmodell i delar från fabriken i USA. När säljern på huvudkontoret i Chrysler Building i New York hörde att the swedes bara önskade varianten med manuell låda svarade han förvånat: "Manuella lådor? Det säljer vi normalt bara till Bronxs!" :D

Last edited:
Jag använder handbroms, ettans växel, vrida in hjulen i trottoaren, lägga klossar framför och bakom alla hjulen, sätter fast bilen med ketting fram och bak i asfalten samt att jag brukar ringa till mor min som får sitta och trampa på bromsen under tiden jag parkerar.

Fast på senare tid har jag slutat användat handbromsen för att göra allt smidigare.

1:an eller backen beroende på vilket håll det lutar åt i backe. Handbroms i vissa fall, men oftast är jag bekväm!
Står jag på plan mark, t.ex. MAXI-parkeringen lägger jag i den växel jag ska använda när jag ska därifrån!

"Manuella lådor? Det säljer vi normalt bara till Bronxs!" :D

Men så har jag ännu inte träffat på en amerikanare som kan köra manuell låda bra. (att växla är ett helt företag och inget som görs i ett svep)

Mina släktingar var på besök och ville låna en bil att köra själva i, då hade vi bara manuella så dom avstod.

Dom var väldigt imponerade av att mina barn (då 11 och 13 år gamla) körde manuellt växlade bilar utan bekymmer...

Är det bara jag som har vart med om att handbromsen har frusit fast så att man inte får ur den?? (lätt lastbil...)
I övrigt så blir det alltid växel (och handbroms om det är en backe).

Back