Parkeiring i hallen?

Förvaring av brandfarlig vara

Regler för Enfamiljshus & fritidshus
Utrymme: Förvaring:
Vindsförråd: Ingen förvaring
Fristående eller avskilt förråd Brandfarlig vätska, sprayburkar och i ventilerade utrymmen gasolflaskor.
Bostadsdel Sprayburkar, gasolflaskor av högst P11 storlek (26 liter) och brandfarlig vätska i behållare av högst 10 liters storlek.
Garage Fordon med tank och reservdunk, sprayburkar, brandfarlig vätska och gasolflaskor skyddade mot påkörning.
Källare I ventilerat utrymme, t ex hobbyrum, brandfarlig vätska, sprayburkar och 1 gasolflaska.
Dessutom får 5 liter acetylen hanteras i ventilerat utrymme, som är brandtekniskt avskilt från bostaden.

Regler för Flerfamiljshus
Utrymme: Förvaring:
Vindsförråd: Ingen förvaring
Varje lägenhet Sprayburkar, gasolflaskor av högst 5 liters storlek, brandfarlig vätska i behållare av högst 10 liters storlek.
På balkongen På balkongen får förvarasgasolflaskor i högst P11 storlek (26 liter) och brandfarlig vätska i behållare av högst 25 liters storlek, gärna i ett skåp.
Hobbylokal Acetylen får hanteras i utrymme utanför bostaden t ex hobbylokal, dock högst 5 liter. I hobbylokalen får även 1 gasolflaska P 11 och 25 liter brandfarlig vätska förvaras.
Garage Fordon med tank och reservdunk. I garage till flerbostadshus eller garage för flera hushåll får ingen brandfarlig gas förvaras.
Källarförråd Ingen förvaring.
Särskilt förråd Har fastighetsägaren iordningställt ett särskilt förråd endast avsett för förvaring av brandfarliga varor får Du ha Dina brandfarliga vätskor och Din gasol där. För tillstånd till detta förråd ansvarar fastighetsägaren
Du får bara förvara brandfarliga varor för hushållets behov. Behöver hushållet förvara mer än 100 liter brandfarlig vätska (bil med reservdunk oräknat), mer än 60 liter gasol eller mer än 5 liter acetylen måste du ha tillstånd.

Dra mig på en tallpinnevagn... Faktakungen har talat!:bow
Bäst å hälla ut nitroglycerinet tillsammans med etern och cyaniden antar jag..

har en tank på 17.5 liter så borde inte vara så farligt. har fått ögon på hojen så vill inte parkera ute längre... väntar på garage men tar tid

har en tank på 17.5 liter så borde inte vara så farligt. har fått ögon på hojen så vill inte parkera ute längre... väntar på garage men tar tid

Som sagt många som parkar inne ändå, iaf under vintern. Själv skulle jag också göra det om jag bodde själv. Nu har jag fru så jag behöver inte läsa på om reglerna kring förvaring av brandfarliga vätskor ;)

Nu står den inne allafall. :tummenupp
bara vänta på grannarnas domm. :död när dem börjar se mig rulla in och ut...
men ganska fint att ha hojen brevid sängen.
har nog aldrig sovit bättre :yoparty

Back