Paris-Dakar

Quart

problemlösare
Gick med
8 Sep 2004
Ort
i en håla utanför GBG
Hoj
Honda vfr 800 -06
Är det bara jag som tycker Paris-dakar är den ultimata motortävlingen ?
Matrial och förare pressas till max.

Kan man inte på nån tv kanal se mer av Paris-dakar tävlingarna.
Eurosport sänder en halv timme varje kväll men 30 minuter med två reklam avbrott ger inte mycket.
 
Quart skrev:
Är det bara jag som tycker Paris-dakar är den ultimata motortävlingen ?
Matrial och förare pressas till max.

Kan man inte på nån tv kanal se mer av Paris-dakar tävlingarna.
Eurosport sänder en halv timme varje kväll men 30 minuter med två reklam avbrott ger inte mycket.


Vad gör man om man inte har Eurosport? :(
 
Quart skrev:
Är det bara jag som tycker Paris-dakar är den ultimata motortävlingen ?
Matrial och förare pressas till max.

Håller med. Ett 45 minuters race är säkert nog så krävande men under Dakar-rallyt måste man behålla skärpan under en hel dag, flera veckor i följd. Man har ju dessutom naturen att kämpa mot på ett helt annat sätt än på en RR-bana. Känns som att det är mer människa/psyke än maskin/pengar som avgör vem som vinner också.

Blandningen av hojar, bilar och lastbilar gör det ännu lite ballare imo.
 
Såg på Eurosport att det var några som skulle köra Paris-Dakar med en ombyggd HD med sidovagn. Ska bli kul att se om de kommer i mål. :hihi
 
Halogen skrev:
Såg på Eurosport att det var några som skulle köra Paris-Dakar med en ombyggd HD med sidovagn. Ska bli kul att se om de kommer i mål. :hihi

-'Ja, mycket krom är det i alla fall.' :rolleyes:

Baja och Dakar. Det är rejs för karlar.

(Och Tina Turner..)
 
Fjollsport.
 
Last edited:
Tyvärr är Eurosport den bästa kanalen bortsett från franskt television, synd att de har tagit bort live sändningarna under dagen de har brukat förstöra allt arbete under första halvan av januari.....
 
Halogen skrev:
Såg på Eurosport att det var några som skulle köra Paris-Dakar med en ombyggd HD med sidovagn. Ska bli kul att se om de kommer i mål. :hihi
Startnummer 242 (Whitney/Mc Dowell) tror jag redan har brutit, men jag vet inte riktigt. Det är mycket ovanligt att en hoj med sidovagn lyckas slutföra hela loppet.

Det var ju bara för ett par år sedan som den första quaden lyckades ta sig igenom ett helt dakar.

Ni håller väl ett öga på svenskarna i bil 399? Skitkul att de lyckades vinna Dakar Challenge (eller vad det hette) och högg sig en plats i tävlingen.
 
Coola Ola skrev:
Känns som att det är mer människa/psyke än maskin/pengar som avgör vem som vinner också.

Tror tyvär inte det, var på ett föredrag av norrlänningen som åkte för några år sedan. Han sade att han fick meka på natten med en låda med det nödvändigaste. KTM hade en lastbil full med däck, en lastbil med reservdelar, en lastbil med mekaniker som meckade när förarna sov osv.
Dom borde lägga till en klass på loppet när man gör allt själv :yoparty
 
General E skrev:
Tror tyvär inte det, var på ett föredrag av norrlänningen som åkte för några år sedan. Han sade att han fick meka på natten med en låda med det nödvändigaste. KTM hade en lastbil full med däck, en lastbil med reservdelar, en lastbil med mekaniker som meckade när förarna sov osv.
Dom borde lägga till en klass på loppet när man gör allt själv :yoparty

Visst är det så, fabriksförarna har ju en massa förmåner, men även för en fabriksförare blir det tufft om dom har otur på en sträcka, dom kan tvingas stressmecka i flera timmar innan första servicetruck är på plats med mekaniker och delar.

Är det föresten någon som vet vilka delar DAF/VanDeroy försökte fuska med?
Han är ju alltid en krydda i sammanhanget, likaså Schlesser, fast den fan tål jag inte, det är nog bara han jag inte önskar i mål av hela startfältet.
 
GuW skrev:
Visst är det så, fabriksförarna har ju en massa förmåner, men även för en fabriksförare blir det tufft om dom har otur på en sträcka, dom kan tvingas stressmecka i flera timmar innan första servicetruck är på plats med mekaniker och delar.

Är det föresten någon som vet vilka delar DAF/VanDeroy försökte fuska med?
Han är ju alltid en krydda i sammanhanget, likaså Schlesser, fast den fan tål jag inte, det är nog bara han jag inte önskar i mål av hela startfältet.

Det står lite om det på soe.se.

"Enl. vad skrev på raid-racing sida; det var ingen direkt tekniskt "fel" eller "fusk"med själva lastbilarna... Det handlade om att DeRooy teamet (som bygger DAF's tävlings ekipager) inte hade dom rätta Homologation Dokuments och papperna med sig till scrutineering. "Homologation" är ju själva blueprints och tek spec. från tillverkarna (DAF) som är bevis att komponenter i bilarna är ju enl. reglarna... Utom dom kan man ju inte bevisa om en komponents ursprung är standard (legalt) eller inte. Och utan sådant dokumentation få man inte starta enl. regelboken... FIA har varit välkännde under åren att inte tillåta (icke franskt ) teams som inte har alla papparna i ordning att starta! ... Fast (ett år) dom gav Puegeot tills dom kom i mål linjen i Dakar att hösta fram med deras papperna!! DeRooy och DAF skulle vetat bättre... men det hela är ju politiskt!"
 
Mike the bike skulle väl köra iår? Någon som vet hur det blev med det?
 
Ni skulle sett Yamaha Moto france i fjolårets dakar, jag hade turen att få gå in i deras servicetruck och tom jag blev impad.
De krängde inga däck under tävlingen utan hade med sig 25 uppsättningar hjul, de hade 8 framgafflar 8 bakdämpare. Allt i motorn byttes varje kväll men efterssom man endast får använda två block alternerar man mellan dessa, det som inte sitter i får allt rörligt utbytt under dagens gång. Bara att se 16st toppar ligga bredvid 16st kolvar är klart mäktigt.
 
Blue skrev:
Det står lite om det på soe.se.

"Enl. vad skrev på raid-racing sida; det var ingen direkt tekniskt "fel" eller "fusk"med själva lastbilarna... Det handlade om att DeRooy teamet (som bygger DAF's tävlings ekipager) inte hade dom rätta Homologation Dokuments och papperna med sig till scrutineering. "Homologation" är ju själva blueprints och tek spec. från tillverkarna (DAF) som är bevis att komponenter i bilarna är ju enl. reglarna... Utom dom kan man ju inte bevisa om en komponents ursprung är standard (legalt) eller inte. Och utan sådant dokumentation få man inte starta enl. regelboken... FIA har varit välkännde under åren att inte tillåta (icke franskt ) teams som inte har alla papparna i ordning att starta! ... Fast (ett år) dom gav Puegeot tills dom kom i mål linjen i Dakar att hösta fram med deras papperna!! DeRooy och DAF skulle vetat bättre... men det hela är ju politiskt!"

Det är ju däremot skitsnack, "strulet" upptäcktes ju före jul, och på den tiden borde ju dokumenten hinna fram även om du tejpar dom på en sköldpadda.

Snubben har använt otillåtna grejor, och även otillåtna grejor borde man hinna byta ut mot tillåtna grejor på den tiden, det är därför jag undra om någon vet vad som har försigått bakom kulisserna.

Att sen DAF rullade iväg med alla sina bilar från starten betyder ju bara att antingen har det fuskats med alla bilarna redan på ett tidigt stadium, eller så försökte DAF att sätta press på ledningen för Dakar...
 
GuW skrev:
Det är ju däremot skitsnack, "strulet" upptäcktes ju före jul, och på den tiden borde ju dokumenten hinna fram även om du tejpar dom på en sköldpadda.

Snubben har använt otillåtna grejor, och även otillåtna grejor borde man hinna byta ut mot tillåtna grejor på den tiden, det är därför jag undra om någon vet vad som har försigått bakom kulisserna.

Att sen DAF rullade iväg med alla sina bilar från starten betyder ju bara att antingen har det fuskats med alla bilarna redan på ett tidigt stadium, eller så försökte DAF att sätta press på ledningen för Dakar...

Nu är jag inte riktigt med på alla turer kring detta men DAF har alltid varit bångstyriga när det gäller papper och det är alltid ett evigt käftande när de skall igenom besiktningen med sina lastbilar. Bilarna byggs medvetet i utkanten av regelverket och sen har man med påtryckningar fått de godkända då man är den största fabrikören i dakar.
I år verkar dakar folket ha varit sena med käftandet och när de väl kom igång så vägrade DAF att ändra utförandet på lastbilarna och trodde att organisationen skulle vika sig vilket de inte gjorde.

DeRoy är för övrigt en skitstövel som får Schlesser att verka sympatisk i jämförelse....
 
Tyvärr missade jag starten som vanligt när jag ska kolla på paris-dakar. Men nu är jag fäst igen. Underbar tävling och väldigt medryckande tycker jag. Nu är jag på jakt efter sidor med filmer och klipp från olika moment.

Vet någon när danmark tv2 sänder sitt program? På eurosport är det ju 22.30 men det sku vara kul att kunna se någon annan tid också..
 
Boris JR skrev:
DeRoy är för övrigt en skitstövel som får Schlesser att verka sympatisk i jämförelse....

Det intrycket har jag också fått, men jag trodde att ingen kunde vara värre än Schlesser.

Shlesser satte väl sin bottennotering när han fuskade i starten och gick ut före sin konkurent, dessutom beordrade han en teamkollega att göra samma sak, och att dra upp så mycket damm som möjligt, och förhindra omkörningar så mycket det bara gick.

Nu tjänade han inte så mycket på det, förutom att han som borde ha vunnit krashade ut sig, då han fick ett extra straff så han själv hamnade långt bak i listan, men även det straffet skulle han tjafsa om, och hävdade med en dåres envishet att han var "den ende rätte vinnaren så väl sportsligt som moraliskt"
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top