Paragrafer, trafikregler. Vart hittar jag?

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Hjälp, behöver lite paragrafer kring filbyte pga en krock där en bil körde in i mig. Jag har googlat men inte hittat något användbart :va

Allt är ok med mig :tummenupp

66 § Även om en förare givit signal eller tecken är han eller hon skyldig att försäkra sig om att den avsedda manövern kan göras utan fara eller onödigt hinder för någon annan.

edit, hitta

Last edited:
Blev påkörd på raksträcka eller vad? mer info så kanske vi kan hjälpa lite till

Bra att du klarade dig bra!

Xyron skrev:
2263981 Blev påkörd på raksträcka eller vad? mer info så kanske vi kan hjälpa lite till

Bra att du klarade dig bra!

Jag låg i vänster körfält i kö på motorvägen, närmare mitt strecken än mitten av min fil. Men ändå befann jag mig i mitt körfält. :mattias

Bilisten som ligger i höger körfält byter fil in till mitt :mattias och jag hamnar med höger kåpa precis bakom bilistens framhjul och min fotpinne rive rupp lacken på bilen.
Smällen gör att jag byter färdriktning mot räcket till vänster och var inte långt ifrån alls att jag skulle studsa ännu en gång.

Min främre blinkers åkte åt skogen.

Frågan är bara vilket som blir billigast för oss båda. Bilisten är skyldig, men att ta det genom bolagen blir väldigt dyrt då bilisten får betala min självrisk på 6000 eller mer + sin egna.

En blinkers + omlacker borde inte gå på mer än 4000. Mitt på vägen i kön lyckades vi växla några ord och jag kunde inte konstatera några skador på bilen. Så lacken kan inte ha skrapats såpass mycket då jag inte såg några färgskiftningar.

Jag bryr mig ite så mycket om mina skador på hojen, men det är väl alltid bra om man kan lösa detta på billigast sätt för båda parter. :)

Muggen skrev:
2264075 Jag låg i vänster körfält i kö på motorvägen, närmare mitt strecken än mitten av min fil. Men ändå befann jag mig i mitt körfält. :mattias

Bilisten som ligger i höger körfält byter fil in till mitt :mattias och jag hamnar med höger kåpa precis bakom bilistens framhjul och min fotpinne rive rupp lacken på bilen.
Smällen gör att jag byter färdriktning mot räcket till vänster och var inte långt ifrån alls att jag skulle studsa ännu en gång.

Min främre blinkers åkte åt skogen.

Frågan är bara vilket som blir billigast för oss båda. Bilisten är skyldig, men att ta det genom bolagen blir väldigt dyrt då bilisten får betala min självrisk på 6000 eller mer + sin egna.

En blinkers + omlacker borde inte gå på mer än 4000. Mitt på vägen i kön lyckades vi växla några ord och jag kunde inte konstatera några skador på bilen. Så lacken kan inte ha skrapats såpass mycket då jag inte såg några färgskiftningar.

Jag bryr mig ite så mycket om mina skador på hojen, men det är väl alltid bra om man kan lösa detta på billigast sätt för båda parter. :)

Eftersom du inte har någon annanstans att ta vägen, så är bilisten skyldig, Du gör rätt i att försöka lösa det privat , än att anmäla det osv.. Hoppas det går bra och skönt att du klara dig...

Muggen skrev:
2264075Bilisten är skyldig, men att ta det genom bolagen blir väldigt dyrt då bilisten får betala min självrisk på 6000 eller mer + sin egna.
Va? Om han är skyldig borde väl hans försäkringsbolag stå för hela kalaset? Alltså behöver han bara betala sin självrisk så står hans försäkringsbolag för att laga både din mc och hans bil?

Du fick inga irriterande råpor / revor i din lack på kåpan då?

Sejko skrev:
2264161 Eftersom du inte har någon annanstans att ta vägen, så är bilisten skyldig, Du gör rätt i att försöka lösa det privat , än att anmäla det osv.. Hoppas det går bra och skönt att du klara dig...

Får se vad motparten vill bara :) Vet inte hur jag skall "approach-a" det hela på ett snyggt sätt bara.

Esquire skrev:
2264173 Va? Om han är skyldig borde väl hans försäkringsbolag stå för hela kalaset? Alltså behöver han bara betala sin självrisk så står hans försäkringsbolag för att laga både din mc och hans bil?

Jag har fått höra att det är bilisten själv som blir betalningsskyldig för min självrisk. Rätta mig om jag har fel. Får hoppas jag har fel.

Xyron skrev:
2264179 Du fick inga irriterande råpor / revor i din lack på kåpan då?

Hade redan väldiga repor sen innan, så dem kan jag bju på :(

Muggen skrev:
2264188 Får se vad motparten vill bara :) Vet inte hur jag skall "approach-a" det hela på ett snyggt sätt bara.

Jag har fått höra att det är bilisten själv som blir betalningsskyldig för min självrisk. Rätta mig om jag har fel. Får hoppas jag har fel.

Hade redan väldiga repor sen innan, så dem kan jag bju på :(

Den som orsakar olyckan ska stå för självrisken i båda parterna va jag vet.. Så vare när min egen far körde in i min bil när den stod parkerad på gården.. grr :huvet

Du ska ALLTID anmäla det till försäkringsbolaget! Om det är så att skadorna är mindre än självrisken så blir man erbjuden att betala dom direkt och slipper en premiehöjning.

Muggen skrev:
2263963 Hjälp, behöver lite paragrafer kring filbyte pga en krock där en bil körde in i mig. Jag har googlat men inte hittat något användbart :va
Allt är ok med mig :tummenupp
edit, hitta

Lite hjälp kanske.

56 § Förare får starta från vägkant, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när förare stannar eller hastigt minskar farten.
När en förare uppmärksammar att någon annan avser att köra in i hans körfält skall han anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas. Förordning (1985:380).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720603.HTM

På Notisum hittar du det mesta i lag- och författningsväg, i trafiksammanhang är det Trafikförordningen (1998:1276) som är viktigast att ha litet koll på. Den hittar du HÄR.

Skadan på din cykel kostar han 1000.- i självrisk på hans trafikförsäkring. sen om han vill laga sin bil är det hans självrisk på vagnskadan som tillkommer!

Men han behöver inte betala din självrisk!

Tack alla, det verkar lösa sig för min del iaf. Anmält till trygghansa och det var solklart vems fel det var. Sålänge jag låg i vänster fil. Oavsett om jag körde om ett fordon I vänster fil då det var köer eller inte.

Nu ska jag bara få rätt på bilisten också :tummenupp

Cervantes skrev:
2264363 Skadan på din cykel kostar han 1000.- i självrisk på hans trafikförsäkring. sen om han vill laga sin bil är det hans självrisk på vagnskadan som tillkommer!

Men han behöver inte betala din självrisk!

Ok, jag talade med TH och dem sa att sålänge jag inte var vållande till skadan så skulle jag inte behöva betala någonting någon som helst självrisk om jag haft någon. Vem som betalar där vet jag dock inte.
Nu kör jag inte helförsäkrat så jag hade visst ingen ändå. Den enda som förlorar på detta är bilisten.

I detta fall hade jag tur att jag kom så lindrigt undan. Vi vet alla att vi kan vara svåra att se.
Ta de lugnt där ute allihopa!

Last edited:
Hur fungerar det när båda parter har varsinn tolkning av det hela?
I mitt fall är det solklart vem som är vållande, men det är ord mot ord.
Vad gäller? :va

Muggen skrev:
2264590 Hur fungerar det när båda parter har varsinn tolkning av det hela?

Du vinner, billisten förlorar...
Du ser till att få hojen lagad (inkl dina repiga kåpor o allt du kan härleda till olyckan, oavsett det hände då lr inte)
Hans FB står för kostnaden han får betala endast 1 självrisk (sin egen)

.../Yoshi

Muggen skrev:
2264590 Hur fungerar det när båda parter har varsinn tolkning av det hela?

Man brukar fylla i en olycksrapport/skadeanmälan där det finns plats att rita och skriva händelseförlopp för båda parter. Sådana papper kan man få av sitt försäkringsbolag bland andra. Bra att ha i bilen(/hojen). Sedan gör försäkringsbolagen upp om vållandeansvar, vem som har hela eller om det är delat ansvar. Om man efter det inte håller med kan man överklaga, dels inom sitt försäkringsbolag och sen säkert till någon annan instans.

Min uppfattning är att om bilisten i detta fall är vållande så belastas enbart hans försäkring och då blir det enbart hans självrisk som ska betalas.

Last edited:
Bilföraren vållande. Tag med hoj och bilförare till lämplig verkstad och få ett fast pris på rep. Passar det inte bilföraren så låt försäkringsbolagen göra upp. Han förlorar på det. Du går skadelös i alla fall.

Om händelseförloppet gick till somdu beskrev så är du på den "säkra" sidan. Bilisten behöver enbart betala sin egen självrisk, och inget mer oavsett hur mycket som ska lagas. Om ni inte fyllt i de där försäkringspapprena på plats så får ni skicka in var sitt papper till era försäkringsbolag, så fixar dom biffen

Zindelin skrev:
2264690 Om händelseförloppet gick till somdu beskrev så är du på den "säkra" sidan. Bilisten behöver enbart betala sin egen självrisk, och inget mer oavsett hur mycket som ska lagas. Om ni inte fyllt i de där försäkringspapprena på plats så får ni skicka in var sitt papper till era försäkringsbolag, så fixar dom biffen

Det var ju i köer detta hände, och ja. Jag körde LUGNT och sansat mellan diverse bilar innan detta inträffade.
Då detta inträffade hade jag hela min fil till förfogande då jag kunde "studsa" in mot räcket, inte på.
Precis innan hade jag ju kört om en bil i min fil, dock var det väl ~5 meter bakåt till denne. Det skall sägas att vänster fil gick snabbare än höger, därav denna "studs" när bilen kom in i mitt körfält.

Varför körde jag inte in mot mitten av min fil för? Tja, uppriktigt sagt så ville jag fortsätta snika förbi i kön. Lätt att vara eftersmart.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back