Parabolhjälp

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Om jag har en parabol, kan jag köpa nån signaldelare och ha en dekoder på övervåningen och en dekoder på nedervåningen? Jag var och frågade hos på en affär i älvsbyn om dom hade men dom hävdade att det inte gick. Kan det verkligen stämma?

honkiie skrev:
Om jag har en parabol, kan jag köpa nån signaldelare och ha en dekoder på övervåningen och en dekoder på nedervåningen? Jag var och frågade hos på en affär i älvsbyn om dom hade men dom hävdade att det inte gick. Kan det verkligen stämma?
Har du flera huvuden så kan du titta på flera kanaler samtidigt med flera olika dekodrar förutsatt att kanalerna är på samma satellit.

Vi har två dekodrar, en Viasat och en CanalDigital,

man kan kolla på olika kanaler samtidigt och man kan byta mellan de två på
vilken tv somhelst i huset.

Hur det är kopplat har jag ingen aning om, en tv-kille vid namn Johnny som fixade det.

Känns som att jag borde egentligen veta allt sånt här då jag gått elektronik. Men jag har helt seriöst förträngt det mesta. Men jag måste alltså ha två huvuden ifall jag ska ha två dekoders?

honkiie skrev:
Känns som att jag borde egentligen veta allt sånt här då jag gått elektronik. Men jag har helt seriöst förträngt det mesta. Men jag måste alltså ha två huvuden ifall jag ska ha två dekoders?

Obs: Vi har EN parabolantenn.

honkiie skrev:
Jag har också pluggat el med inriktning elektronik men minns inte att vi hade en parabol-kurs :va

Antenn däremot. :3freak

morlock skrev:
Jag har också pluggat el med inriktning elektronik men minns inte att vi hade en parabol-kurs :va

Antenn däremot. :3freak
Vi var då ut på skoltaken och satte upp paraboler och sån skit iallafall så jag antar att jag borde veta.

Förövrigt heter inte du också håkan öberg, det här börjar bli läskigt. Sundsvall kanske är bizarro-älvsbyn

MattE. skrev:
Obs: Vi har EN parabolantenn.
En tallrik menar du? I vilket fall har du Två små huvuden på den om du ska kunna ta emot från både viasat och canal digital.

honkiie skrev:

Så här är det, du ska skaffa en "multihead LMB", alltså ett huvud på parabolen som klarar flera digital boxar. Upp till 4 st tror jag de finns.
Om du har två st olika huvuden är dessa riktade olika håll och båda kan därför inte få in samma signal.
Du ska alltså ha Ett huvud i mitten som är speciellt avsett för flera boxar. Kostar väl max 300 kr?
Canal digital har även ett sånt här multi abonnemang så du kan över 3 boxar hemma tror jag, viasat har endast abonnemang för två boxar.

Konstigt att de inte visste detta i butiken du var inne i?

EDIT: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=30520&path=50000,530000,560000
Den var tyvärr lite dyrare än vad jag trodde!

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...