Parabolhjälp tack!

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Tja!

Ska flytta till en ny kåk i helgen och där ingår viasats guldpaket i hyran. Detta går via parabol. Nu är jag inbiten United dåre och kan således inte klara mig utan canal+.

Nu till min fråga. Sänder Viasat och Canal+ från samma satellit eller måste jag skaffa en sån däringa motor till parabolen?
Jag har en parabolmottagare med plats för tre kort, så det borde inte vara några bekymmer med två olika kort där i alla fall, eller?

Hoppas det finns nån parabolguru här på sidan som kan svara på frågorna! :)

SKit i motorstyrning, idag mer eller mindre onödigt. Nej, dessa 2 leverantörer sänder inte från samma satelit. Viasat sänder på sirius 5 grader öst, Canaldigital sänder på Thor 1grad Väst. Tror faktiskt det bästa är att beställa nåt paket från Canaldigital där installtion ingår. Du kommer få 2 st paraboler i sånafall. Klagar kärringen på din parabol skog finns det paraboler som tar emot båda satelitterna.I detta fall skulle jag kontakta närmsta Antenn/satelitt/handlare som kan sälja dig en sån Parabol installation. Har du flera ca-modul platser så kan du nog använda dig av bara en box, underförutsättning att den har stöd för Viasat kodningssytem (VIacces2) och Canaldigitals kodnings system (Conax).

Mvh Calle

Det enklaste är att sätta ett till microvågshuvud på parabollen du redan har, med en offsetsats klarar du att ta emot båda sateliterna med en tallrik.

(EDIT) Om inte grötfatet är för litet förstås.
Jag har aldrig förstått varför man får så liten parabol med i paketen, en skål som är 10cm större ger mycket bättre signal, jag har aldrig problem med bilden oavsett hur mycket det regnar/snöar, medans bekanta bara kan se TV om solen skiner och det är vindstilla....

Antenner är fina FFS, speciellt stora riktantenner på separat mast, stora stackade antennfarmer, långa trådantenner, cornerloaders, mikrovågshorn och anndra mer eller mindre udda skapelser....

Jag kan stå länge och meditera och visualisera vågutbredningen och strålningsdiagramet från en vacker antenn... Är jag konstig? :D

Last edited:
Det enklaste är att sätta ett till microvågshuvud på parabollen du redan har, med en offsetsats klarar du att ta emot båda sateliterna med en tallrik.

(EDIT) Om inte grötfatet är för litet förstås.
Jag har aldrig förstått varför man får så liten parabol med i paketen, en skål som är 10cm större ger mycket bättre signal, jag har aldrig problem med bilden oavsett hur mycket det regnar/snöar, medans bekanta bara kan se TV om solen skiner och det är vindstilla....

Antenner är fina FFS, speciellt stora riktantenner på separat mast, stora stackade antennfarmer, långa trådantenner, cornerloaders, mikrovågshorn och anndra mer eller mindre udda skapelser....

Jag kan stå länge och meditera och visualisera vågutbredningen och strålningsdiagramet från en vacker antenn... Är jag konstig? :D

Okej, hur stor parabol behöver jag för att få in bägge satelliterna då?

Duger den här? :D
http://www.blocket.se/vi/13560072.htm?ca=20_s

SKit i motorstyrning, idag mer eller mindre onödigt. Nej, dessa 2 leverantörer sänder inte från samma satelit. Viasat sänder på sirius 5 grader öst, Canaldigital sänder på Thor 1grad Väst. Tror faktiskt det bästa är att beställa nåt paket från Canaldigital där installtion ingår. Du kommer få 2 st paraboler i sånafall. Klagar kärringen på din parabol skog finns det paraboler som tar emot båda satelitterna.I detta fall skulle jag kontakta närmsta Antenn/satelitt/handlare som kan sälja dig en sån Parabol installation. Har du flera ca-modul platser så kan du nog använda dig av bara en box, underförutsättning att den har stöd för Viasat kodningssytem (VIacces2) och Canaldigitals kodnings system (Conax).

Mvh Calle

Tack ska du ha för svaret... men vad är det för paraboler som får in bägge satelliterna då? Och hur kollar jag om boxen har stöd för båda koderna?

Ja... jag är rookie inom området :gnissla

edit: Är det nått sånt här du menar? http://www.blocket.se/vi/12480166.htm?ca=20_s

Last edited:
80-90 cm och två microvågshuvuden räcker gott.
Men det är klart,större är bättre.

Har du plats för den här?

Okej, hur stor parabol behöver jag för att få in bägge satelliterna då?

Duger den här? :D
http://www.blocket.se/vi/13560072.htm?ca=20_s

Tack ska du ha för svaret... men vad är det för paraboler som får in bägge satelliterna då? Och hur kollar jag om boxen har stöd för båda koderna?

Ja... jag är rookie inom området :gnissla

edit: Är det nått sånt här du menar? http://www.blocket.se/vi/12480166.htm?ca=20_s

Japp parabolen närmast kameran har alltså 2 Lnb:n som delar på tallriken och kopplas sedan ihop vid parabolen via en disec switch så man slipper dra ner ytterliggare en kabel. I stort kan man säga att destostörre parabol desto bättre. Precis som sägs så ökar detta dinna marginaler vid dåliga mottagnings förhållanden. Ska dessutom 2 satelliter tas in med samma parabol är det bra med något större tallrik. En annan sak är att få parabolen ordentligt inriktad med nån som kan och har ett "riktigt" instrument.

För att få reda på specen på boxen så skulle jag söka på internet med modellnamnet. Har inte hållt på i branchen på ett par år och hänger inte riktigt med längre tyvärr. Har du 3 kortplatser så bör du ha stöd för kodningssytemen men kan behöva komplettera med en korthållare (ca-modul) kostar runt en 1000lapp. Viacess kortplats har du ju redan om boxen används idag. Kan också vara så att Canaldigital inte godkänner just den satbox du har. Lycka till!

Last edited:
80-90 cm och två microvågshuvuden räcker gott.
Men det är klart,större är bättre.

Har du plats för den här?

Haha, mjo kanske... men jag tror grannarna skulle bli kinkiga! :D

Japp parabolen närmast kabeln har alltså 2 Lnb:n som delar på tallriken och kopplas sedan ihop vid parabolen via en disec switch så man slipper dra ner ytterliggare en kabel. I stort kan man säga att destostörre parabol desto bättre. Precis som sägs så ökar detta dinna marginaler vid dåliga mottagnings förhållanden. Ska dessutom 2 satelliter tas in med samma parabol är det bra med något större tallrik. En annan sak är att få parabolen ordentligt inriktad med nån som kan och har ett "riktigt" instrument.

För att få reda på specen på boxen så skulle jag söka på internet med modellnamnet. Har inte hållt på i branchen på ett par år och hänger inte riktigt med längre tyvärr. Har du 3 kortplatser så bör du ha stöd för kodningssytemen men kan behöva komplettera med en korthållare (ca-modul) kostar runt en 1000lapp. Viacess kortplats har du ju redan om boxen används idag. Kan också vara så att Canaldigital inte godkänner just den satbox du har. Lycka till!

Tack för hjälpen!

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back