Pappas hoj påbackad

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Igår när pappa och jag parkerade för att sätta oss och äta kommer det en jubel idiot till bilist och backar på pappas nya Kawa 1600 -05 som han haft i två veckor.
Hojen välte med ett jävla brak och iväg flög min nya Shoei Raid II.
Det fanns många vittnen så det lär ej bli något problem med att fixa skadorna på hans hoj.

Min fråga är:
Pappa ringde nu och sa att jag skulle skicka ner min hjälm till hans försäkringsbolag Bilsport MC.
Va fasen jag kan inte vara utan min hjälm.
Vad göra?

Ska jag ringa mitt försäkringsbolag?
Jag har ju drulleförsäkring och sånt.
Eller är det dumt?
Är det bäst att skicka den till pappas förs.bolag?
Liten grej gemfört med pappas nya hoj men va fan kul på nya hjälm liksom.

Tack för hjäl och hoppas jag postat i rätt "avd".
/RQ

RocketQueen skrev:
Igår när pappa och jag parkerade för att sätta oss och äta kommer det en jubel idiot till bilist och backar på pappas nya Kawa 1600 -05 som han haft i två veckor.
Hojen välte med ett jävla brak och iväg flög min nya Shoei Raid II.
Det fanns många vittnen så det lär ej bli något problem med att fixa skadorna på hans hoj.

Min fråga är:
Pappa ringde nu och sa att jag skulle skicka ner min hjälm till hans försäkringsbolag Bilsport MC.
Va fasen jag kan inte vara utan min hjälm.
Vad göra?

Ska jag ringa mitt försäkringsbolag?
Jag har ju drulleförsäkring och sånt.
Eller är det dumt?
Är det bäst att skicka den till pappas förs.bolag?
Liten grej gemfört med pappas nya hoj men va fan kul på nya hjälm liksom.

Tack för hjäl och hoppas jag postat i rätt "avd".
/RQ

Nej, så tråkigt att höra! En ny hjälm måste du ju få ut. Det kanske är bäst att skicka den till din pappas försäkringsbolag? Det är ju trots allt hans hoj som har blivit påbackad och hjälmen skadades i samband med detta. Men ärligt talat så vet jag inte vilket som är bäst. Finns säkert någon annan här som är mer insatt! :tummenupp

/J

Argh... tråkigt och surt! :( Men jag skulle nog rekommendera att skicka iväg hjälmen och få en ny. Det kan ha uppståt sprickor som inte syns, och isf kan hjälmens funktion och hållbarhet har reducerats kraftigt.

Du måste ju kunna gå å köpa en ny hjälm redan idag.
Skicka ner den gammla till Bilsport & Mc för att sedan få tillbaka pengarna -15%.

Så funkade det när jag kraschade min Kawwa för ett par år sedan varjefall, fast det var iofs på Salus Ansvar.

Lartes skrev:
Skicka ner den gammla till Bilsport & Mc för att sedan få tillbaka pengarna -15%.

Så funkade det när jag kraschade min Kawwa för ett par år sedan varjefall, fast det var iofs på Salus Ansvar.

Så kan jag iofs göra.
SKulle dock kännas trist om man sen inte fick en ny hjälm.
Den kostade ändå 3700 inkl tonat visir.
Jag är ju orolig att det finns sprickor som inte syns så att säga.
Sånt är ju inte bra.

Det kan ju inte ni veta men man undrar ju hur länge man är utan hjälm då liksom. Shit va pissigt!

Ja de var en hemskt tråkig olycka.
Stackars pappa.

Tack för tipsen.
/M

Köp ny. Det lär gå på försäkringen, annars går det på hemförsäkringen. Köp o spara kvitto, inkassera pengar senare.

HanneZ skrev:
Köp ny. Det lär gå på försäkringen, annars går det på hemförsäkringen. Köp o spara kvitto, inkassera pengar senare.

Ja hemförsäkring och grejer har man jue.
Fan vilken sur utgift.
Precis till semestern.

*Mutter* :gnissla

Lartes skrev:

Mja, är den äldre än två år är det 50% avskrivning, plus (minus) självrisken, dvs inte mycket i ersättning.

Men det ska gå bra att du skickar iväg hjälmen på en gång RQ, köper en ny hjälm och sedan skickar kvittot till försäkringsbolaget. Därefter får du den ersättning dom fastställt tillbaka minus självrisken.

RocketQueen skrev:
Ja hemförsäkring och grejer har man jue.
Fan vilken sur utgift.
Precis till semestern.

*Mutter* :gnissla

Japp, otur. Bär med dig hjälmen eller ställ den på marken nästan gång :mattias

(Jag antog att den typ hängde eller stod på hojen)

Hur har det gått med körkortet o den egna hojen föresten...

/ Hannes

jP skrev:
Mja, är den äldre än två år är det 50% avskrivning, plus (minus) självrisken, dvs inte mycket i ersättning.

Den var väll en Raid II? Den kom väll i år?
Sen behöver man väll inte betala självrisk om man inte är vållande?

Lartes skrev:
Den var väll en Raid II? Den kom väll i år?
Sen behöver man väll inte betala självrisk om man inte är vållande?

Verkar galet om jag måste pröjsa självrisk när jag ej var vållande, eller hur man säger.

Ja Raid II kom i år. :)

HanneZ skrev:
Japp, otur. Bär med dig hjälmen eller ställ den på marken nästan gång :mattias

(Jag antog att den typ hängde eller stod på hojen)

Hur har det gått med körkortet o den egna hojen föresten...

/ Hannes

Ja jag vet.
Det dumma är att jag brukar aldrig göra så men pappa sa "Nu är vi i Norrtälje här stjäl ingen". :rolleyes:

Den stod på sadeln.

Mitt körkort går bra.
Tar lite tid men det känns bra.
Hoj blir i vinter, när jag har fast anställning och ni säljer era hojar billigare på blocket. hehe

RocketQueen skrev:
Verkar galet om jag måste pröjsa självrisk när jag ej var vållande, eller hur man säger.

Ja Raid II kom i år. :)

Nej du behöver ej betala självrisk om du tar det på din pappas försäkringsärende. Tar du det på din drulleförsäkring däremot så är det 1000:- i självrisk...
Rätta mig om ja har fel :tummenupp

Uscha! Jag brukar alltid parkera så jag antingen inte KAN bli påbackad eller så parkerar jag så att jag har den under uppsyn hela tiden. Skulle inte palla av att få hojen överkörd/påbackad o sen smitning... hubba!

Eftersom bildrullen är vållande så blir det ju inga självrisker för dig oavsett vilken försäkring du väljer att använda. Dock tror jag att det är bäst att använda din pappas försäkring då hans bolag redan har en dialog med bildrullens bolag. Det blir bara besvärligt att dra igång en parallell process för en hjälm och du tjänar inget på det.

Varför har du en drulleförsäkring? Berätta nu. :tungan

Ninjaboy skrev:
Eftersom bildrullen är vållande så blir det ju inga självrisker för dig oavsett vilken försäkring du väljer att använda. Dock tror jag att det är bäst att använda din pappas försäkring då hans bolag redan har en dialog med bildrullens bolag. Det blir bara besvärligt att dra igång en parallell process för en hjälm och du tjänar inget på det.

Varför har du en drulleförsäkring? Berätta nu. :tungan

Ja de är nog bäst med pappas förs.bolag.

Ehhhh efter tappat bland annat datorn i golvet och nästan sumpat tvn tyckte jag de va en bra idé.
Så rätt så rätt. hehe

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...