Paniklagning av motorkåpa.

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
En klubbmedlem har kört omkull i Norge nyss, och det har gått hål i höger motorkåpa.
Hur lagar man detta på enklast sätt. Kemisk metall?
 
Kemisk metall funkar. Dom gjorde så på en R6a på Mittsverige och det var då tätt hela den körningen. :tummenupp
 
hittar någon som svetsar i alu kan jag tänka då kåpan ändå kommer bytas spelar det nog ingen roll hur det ser ut bara det blir tätt tror inte kemisk metall går nog inte få fästa pga oljan
 
Har sett lagningar med kemisk metall förut med blandat resultat. Men är man noga bör det funka.
Nu får han bärgning till Bergen sen får han väl se vad som händer i morgon. Själv är han oskadd, tydligen låg det diesel på vägen i en tvär kurva och farten var väldigt låg.
 
kemisk metall borde funka ett tag iaf om man lyckas göra rent ordentligt från olja. Det bästa är att plocka lös kåpan och värma försiktigt med gas för att bränna bort oljan ur porerna.
 
kemisk metall

kemisk metall fungerar bra OM det är oljefritt. Då måste han bäst plocka ned och rengöra med lacknafta eller någon form av tvätt. Men är det trycksatt olja där?
Då funkar det annars fint med matttejp, silvertejp. Lagade själv provisoriskt skydd för brytarsidan så en gång. Höll skitbra.:tummenupp


iof om oljan:
Rugga ordentligt upp ytan runt skadan och kleta på ordentligt med kemisk metall. Det är smidigt om man tar saltsyra och "bränner" aluminiumet fritt från oxid. Då borde det fästa såpass så att amn inte behöver ta ner kåpan. Den måste ju ändå bytas...
 
Last edited:
Det är väl inte den nykära som gått i kull med sin nya fina röda?

Jag har då inte hört nåt om det från han. Fast å andra sidan sa han inte att han hade ny hoj heller!?:va
Edit: Nu vet jag!
Det är sådana stunder man önskar att man har krashpuckar monterade!
 
Last edited:
Han fick bärgning och boende från försäkringsbolaget. Helförsäkrat är bra ibland.
De skulle nog försöka svetsa det på Hondaverkstaden.
 
Ja, nu har man hæmtat ut hojen, fick kåpan svetsad och nya blinkers etc så den ær kørduglig till Sverige.

Ska køra vidare mot Oslo nu och ta mig in till Sverige på lørdag før dæckbyte bak, får se hur det går då øver 10 dæckverkstæder jag redan fått tag i har stængt øver helgen. Dæcken hær kostar 5200NKR fram+bak. :huvet
 
Lycka till med hemfärden, i Karlstad så finns det säkert någon däckverkstad som har öppet på lördagar troligtvis finns säkert någon i trakterna runt Leksand också.

Hälsa T :censored i
 
Har nyss fått hjälp med racedäck fram och bak i Falun. Körde från Bergen till dalarna igår utan mönster på däcken, korden(?) kom fram sista biten :gnissla

T hälsar tillbaka!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top