Panik !!!!

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Ort
Nynäs (Sthlm)
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Håller på och lastar inför 5 dar på Gotland Ring och hojen vill inte gå som den ska....
Körde hem i söndags i ösregnet ca 12 mil och då gick det hur bra som helst - sen har hojen bara stått i verkstan.

Nu så får jag knappt igång den och när den väl startar så går den bara på 3 burkar,lyckades få den att gå rent på tomgång och lite varv men så fort jag rullar ut och börjar belasta den så går den illa igen...:gnissla

Lyckades faktiskt köra både 1:an,2:an och 3:an upp till typ 10000rpm men sen när jag släpper av och växlar ner så börjar den gå orent för att till slut dö....:mad:

Har kollat runt och haft isär alla kontakter jag hittar,kollat stiften och tändspolar,pumpen låter som vanligt - den sätter inga felkoder vad man ser i displayen iaf.

Känlsan jag får är att den inte får soppa som den ska men det är en gissning....:va

Tips mottages tacksamt !!!!!

edit : har sökt på forumet och gissar på bränslesidan eller TPS men om nån har några andra ideer så vill jag gärna höra....
 
Byt soppa, det kan ju ha regnat in i tanken.
Eller enklare att kolla är ju om du kör från en bensinflaska eller annat bara för att testa.
 
Annars kan du ju ruska om och tappa ur soppa i en petflaska och sen se om det skiktar.
Vattnet brukar lägga sig under bensinen, och det är där kranen sitter...
 
Byt soppa, det kan ju ha regnat in i tanken.
Eller enklare att kolla är ju om du kör från en bensinflaska eller annat bara för att testa.
Det är rätt omöjligt att köra en gixxer med sprut från en petflaska eftersom pumpen sitter i tanken.

Annars kan du ju ruska om och tappa ur soppa i en petflaska och sen se om det skiktar.
Vattnet brukar lägga sig under bensinen, och det är där kranen sitter...
Som sagt, pumpen sitter i tanken, och det finns ingen kran. Nu är jag osäker på om insprutsbryggan har en retur och en tryckregulator, isf blandas nog soppan runt rätt friskt och det blir små vattendroppar utblandat med soppan ner till spridarna.

Men som sagt, töm ur tanken och pytsa i fräsch soppa, alternativt häll i lite E85. Etanolen absorberar vattnet och du kan köra bort det istället.

Har du kollat så att du inte har en liten pool i luftburken?
 
Kom på att man kanske ska tala om att det gäller en Gixxer 1000 K4

Sugit ur tanken och demonterat pumpen nu - ser ok ut frånsett att den skvätten soppa som är kvar i tanken är det nåt mer i,svårt att säga vad men det ser faktiskt ut som vatten.....

Kom på en grej som kanske/troligen hör till saken :
Under förra helgens mc-resa på ca 140 mil varav hälften i regn så har jag fått vakum i tanken vid ett par tillfällen,märkte först att det var svårt att få upp tanklocket och när jag väl fick upp det hördes ett ljudligt pysande + att tanken svällde ut igen - har inte haft några driftsstörningar pga detta men jag har gått och öppnat tanklocket lite då och då.......

Smäller ihop skiten och testar med ny soppa så får vi se om det blir en lång natt eller om man får fira med en öl ikväll...:)

Ska åka och lasta polarn`s grejer nu sen blir det fortsättning

Ös på med mer ideer om ni har
Tack för hjälpen !
 
Ingen pool i luftburken.
Stiften ser ok ut.
Tändspolar sitter som dom ska - hårt,lätt men lagom.
Pumpen låter iaf normalt/som vanligt.
Hittar ingen fukt i nån kontakt öht.
Har sugit ur tanken nu och när jag lyser in i den och tittar på den skvätten soppa som finns kvar så är det faktiskt nånting mer än bensin där - ligger som små bubblor med troligtvis vatteni den skvätten....

Hur är det med vatten - tyngre eller lättare än bensin ?
 
Farsan tömde ner något han hade haft i båten i min gräsklippare som sedan var helt omöjlig att starta.

Sade år gubben att hälla ut skiten, antagligen vatten i.

Några veckor senare ringde han triumferande och berättade att det minsann gick skitbra att hälla i hans nya Subaru.
Dagen efter när 4 liter havsvatten sjunkit till botten i tanken så var det bärgning och hånande som gällde.

Med det sagt, vatten i tanken märken man först när det har fått stått till sig lite.

:mattias
 
Jag är böjd att hålla med - har varit och tankat nu och nu verkar det funka - ska dra på mig töjet och ge mig ut på en lite längre sväng så får vi se....

Det e ju fan att man alltid ska snöa in på det krångligaste eller "sexigaste" felet istället för att börja med dom enkla grejerna:gnissla
 
Jag är böjd att hålla med - har varit och tankat nu och nu verkar det funka - ska dra på mig töjet och ge mig ut på en lite längre sväng så får vi se....

Det e ju fan att man alltid ska snöa in på det krångligaste eller "sexigaste" felet istället för att börja med dom enkla grejerna:gnissla

Jag håller alla tummarna Dema!!!!!!!!:tummenupp:tummenupp
 
Verkar som att det lirar nu - soppabytet verkar ha gjort susen :tummenupp

Har kört ett par mil och det är som vanligt igen:yoparty
Har lastat in hoh + tillbehör i rejsbussen så får vi väl se om man får fortsätta mekandet i depån....(;hoppasinte!)

Tack för bra respons och tips :tummenupp
 
Verkar som att det lirar nu - soppabytet verkar ha gjort susen :tummenupp
Men när du kommer hem sen så kanske du ska hitta orsaken till varför vattnet kom in från början, det ska ju inte kunna komma in där egentligen.
Steg ett bör väl vara att se över dränering och ventilation till/från tanken då den även drog vacuum ibland vid regn. Vet inte helt hur gixxern är byggd men viss risk brukar det finns att vatten kan gå bakvägen in i tanken om dräneringen från tanklocksbrunnen är igensatt.
 
Verkar som att det lirar nu - soppabytet verkar ha gjort susen :tummenupp

Har kört ett par mil och det är som vanligt igen:yoparty
Har lastat in hoh + tillbehör i rejsbussen så får vi väl se om man får fortsätta mekandet i depån....(;hoppasinte!)

Tack för bra respons och tips :tummenupp

Vatten i tändstifthålen, alltså vatten runt tändstift och hattar, vanligt problem när man t,ex tvättar.
 
Har kollat dränering till tanken - blåst både framåt och bakåt,inga stpp alls,det enda jag hittade var en spricka på längden i slangen ca 1cm lång - har bytt slang nu:tummenupp

Haft ur alla stift och tändspolar och där är det torrt och fint + att alla tändspolar verkar sitta som dom ska (hårt,lätt men lagom):D

Nåja,det funkar nu iaf och på Gotland vill vi inte ha nåt regn i veckan:yoparty
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top