PANIK verkstadshandbokshjälp GSX-R 750 -98

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Tja!

Skruvade just upp hela framgaffeln på min Gixxer å vad jag behöver nu är en sprängskiss på gafflarna... närmare bestämt dämparna inne i gafflarna!!! :fakta

Så, om någon kan shicka mig sprängskisser eller bilder från t.ex. en Haynes bok på hur Gaffeln/dämparen ser ut inuti skulle jag vara mycket nöjd... :)

Om bilderna kan visa vad jag vill de ska visa kan jag iaf utesluta en sak... :va

Om någon dessutom kan informera mig om vad för olja + hur mycket gafflarna vill ha är jag mycket glad över de oxå... :tummenupp

Bildligt talat på denna del främst...

Bifogat

• pil1.JPG
    pil1.JPG
    50.7 KB · Visningar: 101
  • pil2.JPG
    pil2.JPG
    45.1 KB · Visningar: 89
K-Micke skrev:
Vänta till imorrn så kan jag kolla i min Haynes (den ligger ute i garaget nu).

Ok... ska väl gå!

Kan du fixa dem på nått sätt på datorn då, så ja kan få printa ut dem här hemma :confused:

Å KOM IHÅG DET :hej

Last edited:
Jag är ganska så säker på att det där är samma gaffelben som till TL1000, ser hemskt lika ut iallfall, och då är det 100mm ifrån kanten som gäller, med fjädern i, och angående olja så är det bara att välja hur hård du vill, memn 10w bör du ha minst iallfall, jag kör med 20w. Vad vad det undrade förresten, va rinte riktigt med på vad du menade med dina pilar.

mvh Pajje

Psychobiker skrev:
Jag är ganska så säker på att det där är samma gaffelben som till TL1000, ser hemskt lika ut iallfall, och då är det 100mm ifrån kanten som gäller, med fjädern i, och angående olja så är det bara att välja hur hård du vill, memn 10w bör du ha minst iallfall, jag kör med 20w. Vad vad det undrade förresten, va rinte riktigt med på vad du menade med dina pilar.

mvh Pajje

Pilarna pekar på vad jag ville ha sprängskisser på... m.a.o. själva dämparcylinder (el. vad man ska kalla det!?) som kolvstången går in i...

Skulle gärna få det bekräftat det där med oljan, att det är lika till min :confused: Men, de ska säkert ordna sig... Har inte så bråttom än, men till helgen ska den vara ihop... borde få nytt styrlager på fredag, så då ska de plockas ihop å läggas ny olja... :banana

Mitt problem var att jag kände ett tomrum(glapp) på ca 5mm i framgaffeln när man pumpade upp å ner... detta glapp känns i det skede ung. när man inte hade någon belastning på gaffeln å bara tryckte ner lite å drog upp tillbaka... har nu skruvat upp gaflarna som kanske syns på bilden, men hittar fan i mig inget fel som direkt sticker i ögonen... därför undrade jag om det kan vara något inne i dämparcylindern eller på kolvstången inne i cylindern som är lös!?!? :va

...stopparen/den som tar emot om man skulle bottna med framgaffeln, som sitter på kolvstången ca 5-10cm ovanför dämparcylinderns cylinderns mynning har iaf på min modell ett visst spelmån. Det är en hylsa som kan röra sig upp å ner ca 2-3mm från den fasta punkten... så nu undrar jag om det finns en likadan inne i cylindern som man ju då inte kan se :confused:

...eftersom om man skakar dämparen så hörs ju ljudet av detta spelmån, av den stoppare som syns, men håller man i still denna å skakar så hörs ett dylikt ljud innifrån dämparcylindern... :fakta

Jävligt svårt å förstå för nån dehär nu kanske men jag försökte iaf... :arsele

Tack iaf...

K-Micke: Skulle gärna se hur de ser ut i Haynes trots alla ovanstående svar å funderingar... så shicka gärna! :hej

K-Micke skrev:
Ok, jag scannar sprängskissen i Haynes.
PMa en mailadress så länge som jag kan skicka bilden till sen.

Mer info från Haynes:
Olja: SAE 10W
Oljenivå: 99mm (från toppen av röret, med gaffelfjädern borttagen, och gaffeln ihoptryckt).

Med gaffelfjädern borttagen? Altså, menas då hela dämpar/fjädring stången? Att man m.a.o. har röret tomt när man fyller på oljan men i bottenläge?

Eller skulle jag måsta börja skruva lös fjädern från dämparen? Å bara släppa dit dämparstången utan fjäder? Så måste de ju va, annars rinner det nog över om man lägger dit hela det köret efteråt? Eller?

Fan, har ju just lagt ihop dämpar/fjädringsgrejen igen... å inte fan vill jag börja göra min patentsänkning på nytt! (som syns på bilden) :crash

Ska höra mig för vidare angående oljenivån, men skicka sprängskissen...de uppskattas :tummenupp

Showa gaffel

Psychobiker skrev:

mvh Pajje

Det är inte samma gaffel, GSXR 750 from 88 har Showa gaffel och TL alla andra Suzuki modeller har Kayaba gaffel.

//Roger

Last edited:
K-Micke skrev:
För att oljenivån ska mätas utan fjädrar! :)

Men, de betyder ju att man först måste trotta dit alltihop utom fjädrar, sen tillsätta rätt mängd olja, å sen ta ut hela skiten igen för att skruva fast fjädern :confused: Ska de va så? :3freak

K-Micke skrev:
Öh, vadå skruva fast fjädern????
Släpp ner fjädern i röret, sen ska allt ovanför på, brickor, distansrör och sist toppmuttern.

Ok, ja formulerade mig lite fel... inte skruvar man ju fast själva fjädern, men allt det andra som sitter fast i övre änden som stoppar fjädern uppåt som du räknade upp... problemet e ju bara det att man måste ju ha klämt ihop fjädern för att kunna skruva fast det, (så som jag "sänkt" fjädran på min bild typ) annars slipper man inte på det! Fjädern e ju alltid under lite belastning när det är ihopskruvat...Å då måste man ju nästan lyfta upp hela skiten lite igen för att komma åt det! :confused:

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!