Panik: kabelhärva till GSX 600F 90-97 sökes!

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
I hopp om att fler läser detta, än om jag lägger ut en köpesannons så..

Hursom, min båge har ballat. Kan inte använda lysen osv, den går kalas med allt avstängt.. ligger på 1300 rpm som den ska göra på tomgång. Drar jag igång belysning så lägger den sig mellan 1000-500rpm. Och dör ibland.

Visste redan att något var galet när jag köpte den, för att vi inte fick en bakblinkers att fungera utan att byta en 10A säkring till en 20, dålig fix. Men det fungerade så jag kunde åka hem. Någonstans är det ruttet i ledningarna, och det är inte värt att börja fixa delar av det. Bättre att byta ut allt, om jag förhoppningvis får tag i en. Eller så får jag panikbygga en själv i veckan.
Ganska jobbigt när bågen är det enda transportmedlet för mig just nu.

Hursom, härvan är dålig. Det finns uppenbara bristningar ganska mycket överallt. Om någon har en härva, eller vet vart jag kan få tag i en skulle det uppskattas oerhört!

Tack på förhand,
Esa

Skicka ett PM, eller e-mail så hör jag av mig så fort jag kan.

Du har ingen i bekantskapskretsen som vet något om Ohms lagar? Felsöka el på en hoj är väldigt lätt om man har ett elschema (som också finns på nätet) till hands.

Förmodligen är det bara en matning till baklyse, skyltlykta eller framlyse som ligger och kortsluter någonstans mot jord.

Av med _alla_ plastkåpor och tank och avsyna kabelstammen. Sök efter klämskador på kabelstammens ytterhölje, speciellt vid styrhuvudet och bakdelen där sadeln slutar. Sök efter fnosiga kablar som ligger mot skarpa kanter på ramen.

Missfärgade eller bubbliga kablar är ett tecken på överhettning/kortslutning.

katriders

Det finns en USA forum www.katriders.com ( bara för ägare med suzuki GSX F hojar nya och gamla modellen. Sök och kolla om det finns trådar med likadant fel där. Fråga om nån har elshema till din hoj där . Jag är nästan 100% säker att någon lägger ut det.

Grymt bra forum jag hittar massor av skojs där till min hoj.

lycka till och
skriv gärna här hur det går

andersbrink skrev:
Du har ingen i bekantskapskretsen som vet något om Ohms lagar? Felsöka el på en hoj är väldigt lätt om man har ett elschema (som också finns på nätet) till hands.

Förmodligen är det bara en matning till baklyse, skyltlykta eller framlyse som ligger och kortsluter någonstans mot jord.

Av med _alla_ plastkåpor och tank och avsyna kabelstammen. Sök efter klämskador på kabelstammens ytterhölje, speciellt vid styrhuvudet och bakdelen där sadeln slutar. Sök efter fnosiga kablar som ligger mot skarpa kanter på ramen.

Missfärgade eller bubbliga kablar är ett tecken på överhettning/kortslutning.

Japp, rev dän hela härvan och har gått lös med meggern. Har inte hittat något fel än, dock så visade sig att pluskabeln från batteriet var aningen dålig. Ska byta ut den kabeln på måndag. Satt någon konstig dubbeldiod på härvan. 3 benlig 10mm liten historia, de två ytterbenen leder bara till mittenbenet. Det kostiga är dock att mätte jag mellan ytterbenet och centrumbenet så hade båda sidorna av "dioden" 2,8Mohm, det känns skapligt mycket. Har beställt en ny diod som har samma funktion. Utan det där motståndet. Vet inte om det krävs dock. Kanske värt att prova.

resten av härvan ser okej ut, dock är kontakterna ganska oxiderade på vissa ställen. Nu verkar det inte vara några förluster, bara på någon ohm mellan kontakter fram vid styret bak till blinkers. Ska byta ut kontakterna mellan blinkers osv bara för att vara säker.

Blue Queen skrev:
Det finns en USA forum www.katriders.com ( bara för ägare med suzuki GSX F hojar nya och gamla modellen. Sök och kolla om det finns trådar med likadant fel där. Fråga om nån har elshema till din hoj där . Jag är nästan 100% säker att någon lägger ut det.

Grymt bra forum jag hittar massor av skojs där till min hoj.

lycka till och
skriv gärna här hur det går

Tack för tipset, men jag varit en aktiv medlem där sedan i våras. Oerhört bra forum för katanaägare. Finns mycket bra information och gott och folk villiga att hjälpa till. Har en tråd om det redan där, men jag tänkte fråga er här med :)

Håller på just nu på jobbet med att kontrollera hela härvan. Rivit bort all eltejp, kabelrör och annat som låg över. På måndag ska jag slänga ihop det igen.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN