Panik, Köpt min första hoj, Redan utsatt för vandalism

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Om jag vore dig så skulle jag inte säga något åt varken grannen eller han syster. Jag skulle ta en kopia på filmen gå med den till polisen och göra en anmälan om skadegörelse med filmen som bevis. Ska du konfrontera grannen eller hans syster så finns det risk för att det bara kan bli tjafs och bråk som leder till en anmälan mot dig för något du sagt eller gjort, så det är bättre att låta polisen sköta en sån sak.
Åk även till en märkesverkstad efter du har gjort anmälan och be dom om en offert på reperationskostnader som du kan använda dig av sen när du ska kräva ersättning.
Ska du lösa det privat så finns ju risken att han vägrar betala eller inte har pengar i slutändan och då måste du ändå gå till polisen och göra en anmälan, då kanske han menar på att han redan har gett dig pengar eller att du försöker kräva honom på för mycket pengar och han har känt sig hotad av dig osv osv…
Nä om jag vore dig skulle jag överlämna det till dom som har det som yrke så jag hade ryggen fri vid senare tillfälle fall problem uppstår.

Lycka till.

Problemet är väl att de som har till yrke att lösa sådant här sköter sitt jobb så otroligt jävla dåligt.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Efter att ha kollat några olika bolags försäkringsvillkor ser det ut som att det generellt är så att vandalisering/skadegörelse enbart täcks av vagnskadeförsäkringen, dvs helförsäkring.

Enda gången man kan få ersättning om man har halvförsäkring är om skadegörelsen skett i samband med stöld eller stöldförsök.

Om skadan orsakats av ett annat fordon får man ersättning via motpartens trafikförsäkring eller om motparten är okänd via trafikförsäkringsföreningen, men där är bevisbördan hög och det inte lätt att få ersättning, som en annan påpekade tidigare i tråden.

Hur kan en skadeutredare skilja på stöld försök eller skadegörelse ?

Om det inte finns foto eller filmbevis är det omöjligt att avgöra.
Då skulle försäkringsbolagen hävda skadegörelse för alla stöld försök och slippa betala ut ersättning ?
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
På IF:s hemsida står det ganska tydligt vad som gäller vid skadegörelse:
dR1GfFg.jpg


1. Konfrontera honom, kräv ersättning
2. Polisanmäl honom. Men är han ett rikspucko som nekar trots videobevis är chanserna rätt minimala att betala in ersättning trots fällande dom.
3. Kan det inte räknas som ett misslyckat stöldförsök? Han lyckades inte stjäla den men han tappade den...
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Har läst på Folksam,IF, Svedea, Trygg Hansa och som ni påpekar gäller ersättning för skadegörelse endast om man betalar vagnskadeförsäkring.

Delkasko täcker ersättning vid skadegörelse i samband med rån,stöld försök, rånförsök,tillgrepp.

Detta var total nyhet för mig. Som tur är min MC hel försäkrad.

Men Tomas hävda att grannen försökte sno hojen?

Om han endast klottrat på MC:n blir det svårt att hävda stöld försök. Men om hojen är vält och den är flyttat anser jag att det är stöld försök.

Vänta med att visa upp filmen om filmen nu klart visar på skadegörelse....... Vrid till det till ett misslyckat stöld försök då får du ersättning som andra i tråden påpekar.

Och se till att det är Polisanmält som stöld försök.....
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om du har video på att han välter den så varför inte polisanmäla?? Om det inte går att identifiera personen så kanske det räcker för att trafikförsäkringsföreningen ska hjälpa dig men det krävs ganska mycket bevis för att det ska hända...

Trafikförsäkringsföreningen täcker inte skadegörelse. Vid parkeringsskador måste det vara ett fordon inblandat som skulle täckas av försäkringen. Och det är fordonet som ska identifieras, inte nödvändigtvis föraren. Dvs hade killen backat på hojen med bilen hade det funnits chans.

Hur kan en skadeutredare skilja på stöld försök eller skadegörelse ?

Om det inte finns foto eller filmbevis är det omöjligt att avgöra.
Då skulle försäkringsbolagen hävda skadegörelse för alla stöld försök och slippa betala ut ersättning ?
Behöver inte bara konstigare än:

Tändningslås eller andra lås skadade = stöldförsök
Hoj flyttad en bit = stöldförsök
Hoj vält på plats utan någon av ovan = skadegörelse
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Problemet är väl att de som har till yrke att lösa sådant här sköter sitt jobb så otroligt jävla dåligt.

Ja dom lär ju inte åka ut och ta DNA och fingeravtryck på hojen direkt, och om inte filmen visar tydligt vem gärningsmannen är så finns det nog risk för att det läggs ner. Men jag tror inte dom lägger ner brott på grund av att dom sköter sitt jobb dåligt. Det handlar nog mer om vad som förväntas från högre ort att dom ska prioritera och hinna med på en viss tid med den personalen dom har osv, något som vi har oss själva att skylla i slutändan med tanke på att vi inte ställer högre krav på våra politiker när det kommer till att sluta dalta med brottslingar och ge dom ett straff värt brottet istället för en månad här o en månad där.
Men det är något helt annat som inte borde diskuteras här utan i en egen tråd i så fall :)
 

kodapa

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
X
Hoj
X
Behöver inte bara konstigare än:

Tändningslås eller andra lås skadade = stöldförsök
Hoj flyttad en bit = stöldförsök
Hoj vält på plats utan någon av ovan = skadegörelse

Precis. Försäkringsbolagen har nog varit med om både en och två försök till att få skadegörelse till ett stöldförsök. Till att börja med kommer de vilja se en polisanmälan, så det är först och främst polisen man ska övertyga. Gör dem bedömningen att det är stöldförsök så blir det lättare hos försäkringsbolaget.
 

Cyprezzizt

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2015
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660
Säger som ovanstående, konfrontera idioten! hadde jag vart i din sits hadde ja slängt in filmen på ett usb minne och skickat in på brevlådan om personen inte skulle öppna dörren ( om man ser ansiktet ) sedan sagt slanta upp eller jag går till polisen:yoparty
 

Thomas68

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2015
Ort
Kungsbacka
Hoj
Honda CBR 600
Så nu har hans föräldrar ordnat upp allt, då dom inte ville ha en polis anmälan på han, så fått pengar vad hojen kostade, efter kollat med honda vad sakerna skulle kostat, Problemet var bara att 2 st kåpor inte går att få tag i , så ver inte riktigt hur jag skall göra, Fick behålla hojen då jag frågade om dom ville ha den. Vilket dom inte var intresserade av, Frågan är vad man gör nu, Köpa ny hoj, eller hur man skall laga den...Vilket som är ju iallfall det värsta löst...nu är frågan hur jag skall fortsätta......

Tack för alla tips b.t.w
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vilka kåpor går inte få tag på? En sökning på Ebay gav 160 träffar så konstigt om ingen stämmer.
 

Thomas68

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2015
Ort
Kungsbacka
Hoj
Honda CBR 600
Där fanns ju lite välja mellan ja :)...Funkade det bra med få det skickat, samt funkade fästen etc etc, sen haha är frågan hur svårt är det byta kåpor, intre direkt skruvat mc :-(, såg du fanns oxo i gbg området, bor själv lite nedanför Kungsbacka :)
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Där fanns ju lite välja mellan ja :)...Funkade det bra med få det skickat, samt funkade fästen etc etc, sen haha är frågan hur svårt är det byta kåpor, intre direkt skruvat mc :-(, såg du fanns oxo i gbg området, bor själv lite nedanför Kungsbacka :)

Inga konstigheter alls, sitter lite skruvar bara.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag hade lite otur att tullen tog mina för copyrightbrott (stod suzuki) på dom så säljaren skickade nya men det tog längre tid pga detta. Men när de skickade andra uppsättningen tog det max 3 veckor.

Passformen var skitbra! Det var ingjutna fästen så det var inga problem med det! Jag kommer beställa därifrån igen! Sen kan det säkert skilja på olika modeller, dock tror jag att när det är en såpass gammal modell så ska dom nog ha fått till det ;)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Prova ett inlägg i Sporthojs skrottråd. Det är en dussinhoj och garagen borde vara fulla av originalkåpor som ligger och skräpar för nästan inga pengar alls.

Vad skulle original kosta hos Honda? 20-25000kr eller nåt sånt?
 

Thomas68

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2015
Ort
Kungsbacka
Hoj
Honda CBR 600
Dom ville ha 17.500 för delar + 3-4 för jobbet...Glömde då nämna bulan på mitt yoshimura system ( Jävligt liten dock )... då ingick bakspegel samt balansvikt handtaget

Funderar nästan köra med den, Tejpa ihop det, Tanken var ju köpa ny ( dyrare ) om 1 / 2 år...Men hittat en här som har kåpor, Bara hoppas passar ,,, Vilka årsmodeller som är samma typ när gäller fästen...Jag har 96, Kanske nån som vet ??? Vilka årsmodeller som har samma fästen mm




Prova ett inlägg i Sporthojs skrottråd. Det är en dussinhoj och garagen borde vara fulla av originalkåpor som ligger och skräpar för nästan inga pengar alls.

Vad skulle original kosta hos Honda? 20-25000kr eller nåt sånt?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top