Panik, har jag för dåligt oljetryck eller?

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
kawasaki zx12r -01
panik

har jag dåligt oljetryck eller???
gsx1100ef-84
det började med att jag köpte ett koso instrument när jag sedan kopplat in det o startade upp henne så lyste oljetrycks lampan hhmmm.

började med att kolla oljetrycks kontakten,delade den o rengjorde den men beställde samtidigt en ny(från japan, får se när den behagar komma.)
rev ner sumpen o plockade isär pickupen,hittade en hel del metallspån som såg ut som gängor + en slags tapp 2-3mm tjock o 5-6mm lång.
det kan ju vara gammalt eftersom lådan e undercuttad så nåt kan ju ha hänt innan.
i med nytt filter ihop med skiten o i med 20-50 delsyntet.
kan säga att jag kom på att oljelampan o kontakten fungerade som den skulle efter att jag kopplat instrumentet direkt till oljekontakten.
startade upp cykeln o oljelampan slocknade,men har även köpt en elektronisk oljetrycksmätare från biltema o den visade nåt kg i nån minut sedan sjönk den ner till 0 o låg där o fladdrade.
tänkte att det kanske det var fel på den,o kopplade in en gammal mekanisk jag hittade på jobbet,även den visade runt ett halvt kilo.
kollade i manualerna o ef:en ska inte ha mer än 02-04kg vid 3000/r så det kanske är som det ska,men det sitter hi-flow drev så trycket borde vara högre har ju även lagt i 20w-50w o nytt filter o rengjord pickup.
tog loss mätaren från sidan(finns ett hål att kolla trycket med mätare i.)
startade o det sprutade 20-30cm på tomgång, gasade till ett par gånger o det sprutade på bra .
mätte upp att det kom ca en halv liter på den stunden, tycker det verkar bra.
så vad fan ska man göra?.
riva ner pumpen o kolla?
eller bara köra,
trycket ökade inte direkt med varvet heller.

kan drevet lossna och ligga o slira eller.

Börja med att ta reda på hur högt oljetrycket SKA vara.

02-04 du menar 0,2-0,4 va?

Finns vissa motorer som går med extremt lågt oljetryck. Som ex rullagrade vevaxlar.

Mats

Inte för att jag är någon expert på dessa motorer, men jag vet att de har rullagrad vev, så oljetrycket behövs bara till kamaxlarna, därför ska det inte vara mär än 0,5 bar har jag för mig. Men rätt oljetryck vet du ju redan från manualen.
HighFlow-drev gör att oljepumpen snurrar snabbare så rätt tryck fås redan vid extra-lågt varvtal. Sen brukar det ju sitta en ventil som släpper ut olja i sumpen om trycket blir för högt, det är den ventilen som reglerar trycket, inte pumpen.
Om du mäter trycket med lite varv på motorn, och det stämmer med manualen, så tror jag inte att du har något fel där. Kör bara.

Om hojen gick bra innan så känns det inte som att du borde oroa dig.

Men vad var det för tapp du hittade?

jag köpte hojen obesiktigad o avställd,har bara startat den o kört den några hundra meter .
men den kändes ok.
0,2-0,4kg var det ja,
jo den rullagrad,men jag har inte kunnat se någon övertrycks ventil.
det jag såg är att det går en kanal rakt ner i oljetrågets botten och den har en o-ring,kan ju vara så att den läcker ut övertrycket ner i sumpen.
tappen vete fan var den kommer från,
det kommer även ett slags pinglande ljud från kopplingen vid tomgång(den har superhub koppling)men den blir tystare vid frikoppling eller om man ökar varvet.
känns som att jag borde kolla så där inte e nåt löst.

jag köpte hojen obesiktigad o avställd,har bara startat den o kört den några hundra meter .
men den kändes ok.
0,2-0,4kg var det ja,
jo den rullagrad,men jag har inte kunnat se någon övertrycks ventil.
det jag såg är att det går en kanal rakt ner i oljetrågets botten och den har en o-ring,kan ju vara så att den läcker ut övertrycket ner i sumpen.
tappen vete fan var den kommer från,
det kommer även ett slags pinglande ljud från kopplingen vid tomgång(den har superhub koppling)men den blir tystare vid frikoppling eller om man ökar varvet.
känns som att jag borde kolla så där inte e nåt löst.
Har du vevhusventilation modell plastslang från oljepåfyllningshålet? Isf helt normalt att det låter och angående oljetrycket är det bara o köra :)

kanon med snabba svar.:tummenupp
jo jag har vevhusventen i oljepåfyllnings pluggen.

undrar lite om det finns någon slags övertrycksventil,det borde det ju finnas.
det finns en kanal som kommer uppifrån blocket mitt i motorn o det sitter en o-ring ytterst.
den trycks mot oljetrågets botten .
skulle ju kunna vara den isåfall som släpper igenom övertrycket ner i tråget.
hittar inget annat på de skisser jag sett.

kanon med snabba svar.:tummenupp
jo jag har vevhusventen i oljepåfyllnings pluggen.

undrar lite om det finns någon slags övertrycksventil,det borde det ju finnas.
det finns en kanal som kommer uppifrån blocket mitt i motorn o det sitter en o-ring ytterst.
den trycks mot oljetrågets botten .
skulle ju kunna vara den isåfall som släpper igenom övertrycket ner i tråget.
hittar inget annat på de skisser jag sett.

Hittade manualen på nätet, där finns en bild som antyder att övertrycket släpps ut... ja, inte direkt i tråget iallafall:

Bifogat

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...