Panik! Det knakar vid framdrevet, hjälp!

Jag tog ett överilat beslut och ringde och snackade med verkstan innan jag läste detta.

Blev ett paket med O-ring kedja, bakdrev med vanlig kuggstorlek och ett framdrev med 14kugg istället för 15kugg.
Det blev så eftersom dom inte kunde beställa ett bakdrev som var större. Det ska inte låta mer påstår han.
Har även mailat lite med en kille som har en monster 600 och har drevat ner ett kugg fram. Han tycker den blir bra mycket bättre än orginal, så det får bli så.
Det viktigaste för mig just nu är att hojen blir körbar igen för nu har jag sån abstinens så det e helt sjukt.

Pris på kalaset blev 1700 i material +300 i arbete.
Fan vad det är dyrt att ha hoj när man inte kan meka ihop enkla saker själv pga att man saknar riktigt bra verktyg och depåstöd.

Det är ju nästan värt att köpa det.
Edit: på touringbutiken hittade jag inte något bakdrev.
Edit2: Addemoto.se ca 1500 med kedjelås och expeditionsavgift.
Edit3: Från bikeshop.se; "Högkvalitaivt drivpaketskit ..." drivpaket-skit :rofl

Last edited:
Fan va mycke roligare hojen e att köra nu. Lättare att köra på bakhjulet och bättre acc såklart. Ny maxfart 190. förra maxfarten 200, så det kan man ju leva med.

yonsson skrev:
När vi ändå är igång. På senare tid så har jag hört ett donkande ljud i växellådan ibland när jag växlar upp till tvåan.
Bara när jag växlar upp och bara till tvåan. Nån som har nån ide'? :gnissla

Man skulle kunna tro att jag sparkar på hojen och misshandlar den som fan hela dagarna, men det gör jag faktiskt inte.
samma me vtr smäller ordentligt mellan ettan o tvåan o detta ska de göra!! under de år jag kört min vtr så har samma ljud funnits o alla jag talat med menar att det ska finnas där!! så det kan ju säkert vara samma me din :tummenupp :tummenupp

Mitt ljud försvann totalt nu när jag bytte drivpaket så det kan ju vara ett tips kanske..

Edit: För slapp kedja fick jag som tips på orsak oxå förresten.

don_tomazo skrev:
Lånar tråden lite... Jag har som ett knakande ljud när jag åker iväg. Känns som om det kommer från framdrevet. När jag kommit iväg ordentligt och släppt kopplingen helt slutar det. Alltså bara när jag drar iväg.

Känner igen det där, jag har liknande symptom på min hoj. Låter som om kedjan är slapp, kan det verkligen vara så enkelt?

EDIT: Har exakt det problemet, men det "klonkar" dock till bara ibland :va

Pinky skrev:
Känner igen det där, jag har liknande symptom på min hoj. Låter som om kedjan är slapp, kan det verkligen vara så enkelt?

EDIT: Har exakt det problemet, men det "klonkar" dock till bara ibland :va
Min klonkade bara när jag växlade upp från ettan till tvåan. nu är det knäpptyst.

Har testat topfarten på riktigt idag igen. 200, samma som innan. mycket mystiskt att den inte är lägre. Hastighetsmätaren mäter vid framhjulet så den visar inte annorlunda efter drevningen.

don_tomazo skrev:
Lånar tråden lite... Jag har som ett knakande ljud när jag åker iväg. Känns som om det kommer från framdrevet. När jag kommit iväg ordentligt och släppt kopplingen helt slutar det. Alltså bara när jag drar iväg.

Hadde presis samma porblem på min hoj. det var framdrevet som blivit slitet.
Bytte drivpaket och problemet var borta.=) Lycka till.
:tummenupp

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...