Panik! Det knakar vid framdrevet, hjälp!

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Yoho!

För nån dag sen så körde jag över en väg som var nyasfalterad utan att märka det. Klantigt jag vet.

Hur som helst. konstiga ljud uppstod och jag märkte att det var en jävla massa asfalt vid framdrevet.

Jag rensade bort skiten, och det blev bättre, men det låter fortfarande.
Först trodde jag att det kunde vara det främre hjullagret, men nu vet jag med 96% säkerhet att det är vid framdrevet.

Det är svårt att förklara hur det låter, men det är ett knakande ljud som låter sen blir det tyst, sen låter det igen och sen blir det tyst.

Har för mig att det uppstod samma problem på en gammal cykel jag haft och att det var nåt lager eller nåt...

Någon som vet eller tror sig veta vad det kan vara?
Snälla säg nu inte att det är nåt svindyrt som tar en jävla tid att byta.

startade en tråd om detta för någon dag sen, men rubriken är nu så missvisande att jag tänkte att jag kan lika gärna starta en ny.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=85980

Såhär geggigt var det efter det nyasfalterade
attachment.php

attachment.php

Men va fan nån måste ju veta nåt tycker jag. Ni brukar ju veta allt och lite till ju!
Eller är alla ute och kör idag?

yonsson skrev:
Det är svårt att förklara hur det låter, men det är ett knakande ljud som låter sen blir det tyst, sen låter det igen och sen blir det tyst.

Knakar det typ varje varv på drevet? Eller varje varv kedjan går runt?

Jag tror mer på skuren kedja än just skit. Alternativt att kedjan är så intjärad att den kärvar, men det låter osannolikt.
Gör som så att du tar hjälp av en polare, be honom rulla hojen sakta framåt.
Kolla på kedjan, är den spänd ibland och slapp ibland så är ju saken klar då är den garanterat otjänlig till annat än logdans.
Har du möjlighet att få upp bakhjulet i luften på ngt sätt så är det ju lättare att kolla detta genom att snurra hjulet och hela tiden ha koll på kedjan.
Men eftersom jag inte tänker i rätt ordning nu så kan du ju börja med att göra ren kedjan, akta oringarna bara.
//Tobbe

Smörjde kedjan idag, men det hjälpe inte. Köpte en kedjespray som blir vit :kocko
Vette fan om det knakar en gång per drevvarv eller kedjevarv.
Ska kolla det.

yonsson skrev:
Smörjde kedjan idag, men det hjälpe inte. Köpte en kedjespray som blir vit :kocko
Vette fan om det knakar en gång per drevvarv eller kedjevarv.
Ska kolla det.
Kedjevax kanske? :)
Det du ska kolla på är ju om kedjan är olika spänd, sedan brukar det synas som att några av länkarna inte rikitgt vill räta sig.
Är det så som jag beskriver så kan du släppa kedjespäningen så mkt det går.
Sedan försöker du böja dom länkar som inte vill räta sig, går det mkt tyngre att röra dom än "raka" länkar på kedjan så ska du byta drivpaket.
För en kedja som beter sig på detta viset kan dels smälla av och dels sabba lagret som sitter i motorn bakom framdrevet.
//Tobbe

Fan va klockrena ni e!!!!
Finn ett fel på bilden :tummenupp
Men räcker det om jag byter kedjan ifall den inte går att räta ut eller måste jag byta fram och bakdrev oxå? (Dreven ser bra ut)
Undrar även vad man kan tänkas få ge för en ny kedja så dom inte lurar på mig ett svindyrt.

Funderar även på att kugga ner ett drev fram ifall jag nu borde byta dreven.
Tack så extremt mycke förresten!

Edit: Detta förklarar ju även varför jag har haft så jävla svårt att få till en bra kedjesträckning. Känns som om den ändrats hela tiden.

Bifogat

• DSC03157.JPG
    DSC03157.JPG
    46.9 KB · Visningar: 394
När vi ändå är igång. På senare tid så har jag hört ett donkande ljud i växellådan ibland när jag växlar upp till tvåan.
Bara när jag växlar upp och bara till tvåan. Nån som har nån ide'? :gnissla

Man skulle kunna tro att jag sparkar på hojen och misshandlar den som fan hela dagarna, men det gör jag faktiskt inte.

yonsson skrev:
Men räcker det om jag byter kedjan ifall den inte går att räta ut eller måste jag byta fram och bakdrev oxå? (Dreven ser bra ut)
Undrar även vad man kan tänkas få ge för en ny kedja så dom inte lurar på mig ett svindyrt.

Funderar även på att kugga ner ett drev fram ifall jag nu borde byta dreven.
Tack så extremt mycke förresten!

Edit: Detta förklarar ju även varför jag har haft så jävla svårt att få till en bra kedjesträckning. Känns som om den ändrats hela tiden.
Ja har du haft svårt att spänna kedjan så är detta ditt problem, men byta enbart kedjan är ingen höjdare.
Man KAN göra det, men då gäller det ju att dreven är i bra kondition.
Är dom inte det så kommer du slita ner den nya kedjan bra mkt fortare än om du klämmer dit ett helt nytt drivpaket.
Jag skulle bytt hela klabbet, dreva ner en kugg fram har jag med gjort.
Det passade mig och min körstil som handsken.

yonsson skrev:
När vi ändå är igång. På senare tid så har jag hört ett donkande ljud i växellådan ibland när jag växlar upp till tvåan.
Bara när jag växlar upp och bara till tvåan. Nån som har nån ide'? :gnissla

Man skulle kunna tro att jag sparkar på hojen och misshandlar den som fan hela dagarna, men det gör jag faktiskt inte.
Se Tigerns inlägg, ( vet precis vad han menar eftersom jag nu läste inlägget igen JAAAA jag är trött :brinnerup )
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Ja har du haft svårt att spänna kedjan så är detta ditt problem, men byta enbart kedjan är ingen höjdare.
Man KAN göra det, men då gäller det ju att dreven är i bra kondition.
Är dom inte det så kommer du slita ner den nya kedjan bra mkt fortare än om du klämmer dit ett helt nytt drivpaket.
Jag skulle bytt hela klabbet, dreva ner en kugg fram har jag med gjort.
Det passade mig och min körstil som handsken.

Se Tigerns inlägg, ( vet precis vad han menar eftersom jag nu läste inlägget igen JAAAA jag är trött :brinnerup )
//Tobbe

Omdrevning gör man bäst på bakhjulet. Kugga upp 3 kuggar bak för att få samma förändrings som om du kuggade ner 1 fram. Byter du ut orginaldrevet fram så kommer du att få ett vinande ljud därifrån. Detta beror på att det saknas ett gummi på utbytesdreven som kedjan ska vila på. Dessutom sliter nedkuggning fram hårdare på kedjan.

yonsson skrev:
.

med tanke på hur kedjan ser ut så har jag väldigt svårt att tro att dina drev är nått o spara på.... så det är nog lika bra att du byter rubbet :tummenupp

KawaZX12r skrev:
Omdrevning gör man bäst på bakhjulet. Kugga upp 3 kuggar bak för att få samma förändrings som om du kuggade ner 1 fram. Byter du ut orginaldrevet fram så kommer du att få ett vinande ljud därifrån. Detta beror på att det saknas ett gummi på utbytesdreven som kedjan ska vila på. Dessutom sliter nedkuggning fram hårdare på kedjan.
Helt sant, men det finns en annan aspekt av det hela och det är i mitt fall tex.
Jag har 17kugg fram orginal, en del hojar med samma kedjetyp har 16 kugg orginal fram.
Dock kommer man inte undan att det sliter mer på kedjan med ett 16 än 17, för mig har det iaf varit lugnt.
Men nu har ju vår vän Yonsson en 600 så risken är kanske att han har 16 fram redan?
Då är det ju helt klart rätt att man ska dreva bak, borde förtydligat detta.
Men Yonsson tänk bara på att kolla upp så kedjan räcker till, för ökar du upp bakdrevet med 3 kugg så behöver du säkert ngn länk extra mot orginal.
//Tobbe

petmalm skrev:
med tanke på hur kedjan ser ut så har jag väldigt svårt att tro att dina drev är nått o spara på.... så det är nog lika bra att du byter rubbet :tummenupp
Den kedjan är ju så gott som ny! :rolleyes: :D
//Tobbe

Eftersom problemet dök upp i anslutning till när all asfalt fastnade är det logiskt att anta att något har hänt med kedjan EFTER att du fått in all asfalt där.

Det tolkar jag som att du inte har haft problem tidigare varför det kan vara värt att pröva med att "rädda" kedjan genom att smörja in den ordentligt i hypoidolja (snäckväxelolja) som du kan köpa i en välsorterad bensinmack.

Pensla på riktligt med tex. en bakpensel upprepade gånger de närmaste dagarna och se om det kan lösa upp den/de "skurna" länkarna (som du visade bild på). Bakfälgen blir skitig av detta men det kan vara värt att pröva. För hypoidoljan är lätt att få bort med vanlig enkel kallavfettning.

Om detta inte hjälper har du inget val, byt hela drivpaketet (kedja & drev både fram och bak).

Mvh!
// Niklas

Tycker nog inte att bilderna från framdrevet ser så konstiga ut. Beror säkert mest på att kedjan nån gång i sitt liv smorts rikligt under en period. Tänk på hur mycket kladd som kedjan kastar av sig på bakfälgen när den går runt bakdrevet. Eftersom framdrevet är mindre kommer den att kasta av sig ännu mer kladd där. Skulle tippa på att maximalt någon/några procent av det där kladdet kan komma från den nyasfalterade vägen...

Ska ändå av mad bakhjulet under helgen så jag ska passa på att kolla på min hoj hur det ser ut där.

Avarage skrev:
Eftersom problemet dök upp i anslutning till när all asfalt fastnade är det logiskt att anta att något har hänt med kedjan EFTER att du fått in all asfalt där.

Det tolkar jag som att du inte har haft problem tidigare varför det kan vara värt att pröva med att "rädda" kedjan genom att smörja in den ordentligt i hypoidolja (snäckväxelolja) som du kan köpa i en välsorterad bensinmack.

Pensla på riktligt med tex. en bakpensel upprepade gånger de närmaste dagarna och se om det kan lösa upp den/de "skurna" länkarna (som du visade bild på). Bakfälgen blir skitig av detta men det kan vara värt att pröva. För hypoidoljan är lätt att få bort med vanlig enkel kallavfettning.

Om detta inte hjälper har du inget val, byt hela drivpaketet (kedja & drev både fram och bak).

Mvh!
// Niklas

Detta låter i mina öron inget vidare, har du egna erfarenheter av detta?
För kör man för mkt med en kedja som är spänd och slack "varannat" varv så frestar detta lagret på utgående axeln ngt fruktansvärt.
Jag har rasat ett sånt lager just pga detta när jag snålade med kedjan för länge sedan. Det drivpaketsbytet kostade 7 000:- :gnissla
Är det tjäran som fått länkarna att kärva så borde det funka att tvätta kedjan med tex fotogen och sedan smörja den med en penetrerande spray flödigt.
Jag tror däremot att detta har uppkommit innan tjäran iom att han säger sig haft probs med att kedjespänningen "ändrat" sig.

Hypoidolja håller o-ringarna för det? Är inte det en "agressiv" olja i stil med hydralolja? En stilla undran då jag själv inte vet...
//Tobbe

Problemet med att kedjan var jobbig att hålla lagom sträckt uppstod innan tjäran eller vad det nu är, men blev tokmycke sämre efter att detta hände.
Hur som helst så tackar jag för alla kanontips och efter era tips blir det nog till att kugga upp 3 kugg bak iom att jag bara har 15kugg fram. Hoppas det inte blir apdyrt e nästan totalt pank denna månaden.

yonsson skrev:
Problemet med att kedjan var jobbig att hålla lagom sträckt uppstod innan tjäran eller vad det nu är, men blev tokmycke sämre efter att detta hände.
Hur som helst så tackar jag för alla kanontips och efter era tips blir det nog till att kugga upp 3 kugg bak iom att jag bara har 15kugg fram. Hoppas det inte blir apdyrt e nästan totalt pank denna månaden.
Nu åker ju du spagettihoj ( som förövrigt är väldigt trevlig :tummenupp ) men till en japps kostar det ju ett drivpaket ca 12-1500:-.
När jag köpte mitt senaste så kostade det just 1200:- och det var egentligen inget "paket" i den bemärkelsen.
Man plokar ut ett bak och ett framdrev, givetvis en kedja.
Men kedjor finns ju i en uppsjö olika kvaliter och märken.
Kolla upp när du ringer efter pris så dom inte ger dig pris på en x-ringskedja, eller annat "special", har du ont om stålars så räcker det gott med en helt vanlig o-ring.
Håll den väl smörjd så ska du se att den håller bättre, speciellt under vintern är det viktigt att den är genomsmörjd ordentligt så att den inte ligger och rostar fast runt dreven, då är man tillbaka på ruta ett igen och har en likadan kedja som du har nu :död
//Tobbe

1315:- plus frakt på touringbutiken, då är det ju inte säkert att dom är billigast.
Där kan du välja drevstorlek och för detta priset var det en RK-x-ring som låg på 900:-. Rätt normala priser skulle jag säga.
RK är desutom helt ok kätting.
Men ring runt vettja, för när jag köpte sist till min så lönade det sig tom att köra 6 X 2 mil för att köpa drivpaket endast.
//Tobbe

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...