PANIK! db-killer hos Rollers däck

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
Köpte en db-killer efter lovord om att den skulle just sänka db på mitt Yoshimura slip-on.
Men blev Ingen som helst skillnad??! :va
Har jag missat nåt, eller finns det nåt sätt att fixa detta på?
Jag har knackat in den som man ska & fäst den m. medf. skruv.
Börjar bli Panik eftersom jag ska köra bana i övermorgon!

Finns de som hävdar att det mest blir lite dovare ljud, sänker ljudnivån 'bara' 1-2 dB. Inte alls säkert att du kan höra skillnaden.

Annars blir det väl till att hålla igen på rakan, där de mäter. På Knustorp kör man inte för dess enorma dragracingliknande raka ändå :)

Hmm, trodde det skulle sänka mkt mer. Nå¨t tips på hur jag kan få ner ljudnivån ytterligare, utan att byta till original?
Vet att förra året blev en person hemskickad som hade för högt ljud i sitt
slip-on :näsblod

Hmm, trodde det skulle sänka mkt mer. Nå¨t tips på hur jag kan få ner ljudnivån ytterligare, utan att byta till original?
Vet att förra året blev en person hemskickad som hade för högt ljud i sitt
slip-on :näsblod

Har du inget originalrör? Eftersom det verkar handla om ett slipon så är det ju väldigt snabbt gjort att byta.

Lite dämpull kring db-killerkröken kanske?
Bästa tipset är ändå hålla igen på rakan, hur viktigt är det för dig att få bromsa ifrån 200 innan första böjen?

Packa med värmetåligt ull bara, så besiktar jag varje år. Utan är det över 130 db och med ligger jag under 93 men den kan gå lite sådär tills man har "blåst" ut lite....

Mvh Stephenj

Packa med värmetåligt ull bara, så besiktar jag varje år. Utan är det över 130 db och med ligger jag under 93 men den kan gå lite sådär tills man har "blåst" ut lite....

Mvh Stephenj

Låter som en bra idé . Var kan man köpa det och heter det bara "värmetålig ull"?

Lite dämpull kring db-killerkröken kanske?
Bästa tipset är ändå hålla igen på rakan, hur viktigt är det för dig att få bromsa ifrån 200 innan första böjen?
Var köpa dämpull? Förslag?
Är det bara att trycka in lite i dom 2 rören som är db-killer eller måste man fästa det på ngt sätt? Tänkte i fall det finns risk att det flyger ut?
Jepp, får ta det lugnt på rakan. Har kört på Knudan massa ggr men första m. denna hojen. Därav alla frågor..

Last edited:
2940412 Låter som en bra idé . Var kan man köpa det och heter det bara "värmetålig ull"?

Är det bara att trycka in lite i dom 2 rören som är db-killer eller måste man fästa det på ngt sätt? Tänkte i fall det finns risk att det flyger ut?
Tomteskägg brukar man kunna köpa hos mc-firman. Jag undrar dock hur du ska lyckas packa så att den blir tyst. Antagligen har du inte blåst ur ditt gamla ull och då kvittar det. Om han menar att fylla dämparen så funkar det bara några minuter innan du blåst rent.

Tomteskägg brukar man kunna köpa hos mc-firman. Jag undrar dock hur du ska lyckas packa så att den blir tyst. Antagligen har du inte blåst ur ditt gamla ull och då kvittar det. Om han menar att fylla dämparen så funkar det bara några minuter innan du blåst rent.

jahepp, fler motgångar. :näsblod
Nåt annat tips då?

2940432 jahepp, fler motgångar. :näsblod
Nåt annat tips då?
Du sitter i skiten :( Vart ska du köra? Är det helt omöjligt att bygga om till orginal? Om så är fallet så smörj kedjan o håll igen på rakan. Släpp inte av precis när du passerar micen då man gärna släpper av en avgasknall som får db-mätaren att gå i bott.

Ullen försvinner ju lite hela tiden så, packa brukar hjälpa, en liten boll innanför insatsen hjälper för stunden. :-)

Jag köpte på mcfirma en gång men det är samma ull som används för att isolera röret från en vanlig oljepanna till skorstenen. Så antingen tar du från pannan eller så åker du till närmaste byggvaruhus.

Finns de som hävdar att det mest blir lite dovare ljud, sänker ljudnivån 'bara' 1-2 dB. Inte alls säkert att du kan höra skillnaden.

Annars blir det väl till att hålla igen på rakan, där de mäter. På Knustorp kör man inte för dess enorma dragracingliknande raka ändå :)

Om du vet vart mätningen sker, Växla 3000 varv tidigare just där
det borde räcka:tummenupp

Du sitter i skiten :( Vart ska du köra? Är det helt omöjligt att bygga om till orginal? Om så är fallet så smörj kedjan o håll igen på rakan. Släpp inte av precis när du passerar micen då man gärna släpper av en avgasknall som får db-mätaren att gå i bott.

Inte vad jag ville höra...
Ska köra på Knutstorp. Jaja, då är det bara att be till Gud, hålla igen, & köra på hög växel. Såja då va allt kul m. den bandagen borta :gnissla

2940449 Ullen försvinner ju lite hela tiden så, packa brukar hjälpa, en liten boll innanför insatsen hjälper för stunden. :-)

Jag köpte på mcfirma en gång men det är samma ull som används för att isolera röret från en vanlig oljepanna till skorstenen. Så antingen tar du från pannan eller så åker du till närmaste byggvaruhus.
Hur ska bollen sitta fast? Självklart går det att fästa nån typ av plåt bak på dämparen o borta små hål i eller liknande men hojen lär gå skit + att det känns som detta tar längre tid än att bygga om till orginal :tungan

Det tar gissningvis kortare tid att bygga om till orginal än att packa om ljuddämparen iaf.

2940454 Inte vad jag ville höra...
Ska köra på Knutstorp. Jaja, då är det bara att be till Gud, hålla igen, & köra på hög växel. Såja då va allt kul m. den bandagen borta :gnissla
Nä förstår det :(
Det går väl säkert att lösa på något sätt men det finns nog inte säkra kort.

Last edited:
Låter som en bra idé . Var kan man köpa det och heter det bara "värmetålig ull"?

Jepp, får ta det lugnt på rakan. Har kört på Knudan massa ggr men första m. denna hojen. Därav alla frågor..
MC-handlaren har ull.
Du borde kunna stoppa runt böjen i db.killern. Vet inte hur din db-killer ser ut men det brukar vara ett lite krökt rör - som om du 'ullar' runt den rörstumpen borde det inte blåsas ut direkt så fort. Kommer ingenstans.

Ses på torsdag, ska provlyssna då :)

Om du vet vart mätningen sker, Växla 3000 varv tidigare just där
det borde räcka:tummenupp
Vid tidigare tillfällen har det varit en kille utskickat av banägaren. Stått längs rakan med en svart låda. Se det som ett extra övningsmoment, låtsas att det är laserpolisen :). Har hört att de även stått på bakrakan någon gång, men då bör han synas än tydligare.

Enligt ryktet så monterade de en fast mätutrustning en gång inför en Ducce-klubbs körning. Någon kreativ människa stoppade en strumpa i utrustningen - men den lösningen var visst inte så uppskattad :rolleyes:

Last edited:
allvarligt... är det inte bara bak-kåpan och 5-6 skruvar som ska lossas? kan inte ta mer än 20 minuter.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul