Panigalen klarar inte db kraven med original avgas!

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Läst en del posts på ett panigale forum där folk har haft problem med att klara bullerkraven på bandagar i England med deras Panigale. För er som inte vet har England 100 db på deras banor (eller om det var 102, minns inte exakt).

Läste en post nyss i tuono tråden på sporthoj så läste jag samma grej där med, en Panigale som inte klarade db-kraven på Gelleråsen med original pipa.

Är Panigalen enbart duglig för posöråkande, eller vad finns det att göra? Att dämpa originalsystemet kan väl inte vara jättebra för motorn...

Hittat posten:

"At a recent trackday (Oulton Park) there was an S and Tric. Both failed the noise testing (102db).

The S had std cans and measured 106db, the Tric had baffles and measured 105db. They then tried all sorts of things (bar plugging the exhaust) with the Tric to get it through. By the end you could barely hear the exhaust but it was still producing 104db on the static test. The same bike had run at Donnington previously which has a 98db ride by limit with no problems...."

Frågan är, hur kommer den att klara 95 db?

...static test....luktar ljudmätning stillastående i depån. :) Enligt ditt citat klarar den 98 dB vid förbipassering, frågan är om det var med/utan plugg i pipan.

Gränserna är ett problem, när originalhojar (RSV4 mfl har ju samma bekymmer) godkänns av EU, men inte kan nyttjas på bana - ty gråsossarna med plyschbrallor styr i Svedala. :huvet

För att förtydliga, tricoloren hade termi helsystem med db killer - som mätte lägre än original.

Visst är det ett problem, jag menar - hur bra funkar en flippad sporthoj på gatan egentligen? Om det nu är bara där man får använda den.

Jag var till Ducati Stockholm idag ( jobbar bara 300 meter därifrån) dom har 3 st Panigale S inne i butiken.
När en hoj ser ut som Panigale gör så är det förlåtligt att den inte klarar db-kraven. Hade jag haft en sån så hade jag direkt bytt ut till ett Termignoni system bara för att den ska väsnas ännu mer:yoparty
Den är så jävla snygg så jag bryr mig inte om att det får köras på bana :fyllisar

...static test....luktar ljudmätning stillastående i depån. :) Enligt ditt citat klarar den 98 dB vid förbipassering, frågan är om det var med/utan plugg i pipan.

Gränserna är ett problem, när originalhojar (RSV4 mfl har ju samma bekymmer) godkänns av EU, men inte kan nyttjas på bana - ty gråsossarna med plyschbrallor styr i Svedala. :huvet

Gött att se att du vaknat upp från 6 års koma:hihi

Kan ju bli lite jobbigt med ljudet från denna helt makalösa hoj:huvet

Frågan är hur mkt av ljudet som kommer från burken öht.

Mkt även normalt är väl om jag fattat rätt insugsljud, skrammel från motor+kedja osv också. Ljud är ju knepigt, så om de skulle få ner friktionen och det mekaniska skramlet kanske det tom skulle funka med en betydligt mysigare pipa?

Trist dock att dräparhojarna som inte fyller nån som helst vettigt funktion på gata, men är fantastiska på bana, inte är välkomna där :(

Jess! RSV4; 109dB i typdokumentet :yoparty med slip-on och dbkiller; 93dB :va hur fan gick det till...

Jag är dock övertygad om att det är nyradikala miljöfanatister prydda med Fjällräven-Kånken och ekohampabyxor som håller på och domderar... Likt folk som flyttar intill en bana och sedermera gnäller på att det låter. Hallå, banan har legat här före de ens var en glimt i sina fäders ögen. Förbannade slödder, hem till storstan med er! :smasha :crash

Jess! RSV4; 109dB i typdokumentet :yoparty med slip-on och dbkiller; 93dB :va hur fan gick det till...

Jag är dock övertygad om att det är nyradikala miljöfanatister prydda med Fjällräven-Kånken och ekohampabyxor som håller på och domderar... Likt folk som flyttar intill en bana och sedermera gnäller på att det låter. Hallå, banan har legat här före de ens var en glimt i sina fäders ögen. Förbannade slödder, hem till storstan med er! :smasha :crash

Amen broder. Amen. :rock

Japp . Polarns panigale blev svartflaggad 2 gånger förra lördagen "Smc/Åsen" med orginal ..Jag körde slipon som de flesta och ingen annan blev flaggad ..

Han har som tur är beställt termisar .. som med db-killer antagligen blir tystare :tungan

Jag tror att avgassystemets placering som är mkt låg gör att ljudet studsar mer + att Panigalen låter hårt orginal .

Tur man har en V4 som inte väsnas utan sjunger :D

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back