Pang! sa det

• Thread starter Thread starter "Rask"
  • Start date Start date

"Rask"

Guest
Var på väg hemåt från jordbro ikväll vid 22.00 tiden då motorn plötsligt började låta illa. Bilen började vibrera och jag slog av på farten, sedan så small det bara till o det kändes som hela motorn försvann bakom mig, det rök som fan och stank bränd olja. Stannade vid vägrenen och öppna motorhuven :va . Eftersom man inte såg nåt pga röken så gick jag tillbaka en bit för att se var det var som small till under bilen. Ca 150 meter bort så hitta jag en metallbit. Något oroad gick jag tillbaka och lös på motorn så gott jag kunde med telefonen, i framkant i blocket så kunde man kika in på veven :huvet. Funderarde vad fan man skulle ta sig till och bestämde mig för att köra bilen till skroten(det fick bära eller brista). Måste ge den cred för att den höll hela vägen från avfarten vid trånsund till tr-bilåtervinning vid tyresö utan olja och med ett stort hål i blocket. Min gamla sparbössa en Nissan Micra från 86 är nu död. I morgon skall jag över med papprena så de kan mala ner den och gräva ner den :(
:Bugar till farsan som kom o hämta mig.
:pangihuve

hehe samma sak hände med kompisens Honda Prelude -98a. Han fick byta motor för ca 25.000. några månader innan pajjade hans automat-låda, det kostade honom ca 60-70 000 bara det. han gick inte plus på den bilen :tomten

UrbanTiger: knappast lönt att byta motor i en sådan gammal bil va?

Om bilen i övrigt inte är skrotfärdig så kan ju ett motorbyte vara att tänka på , det är ju inte så svårt att byta motor i en micra, motorn är ju av mopedmotorstorlek, skruva lös den med en hand och lyft ut den med den andra.

celica

min celica börja brinna i skövde förra året jorda bara runt så alla kablar glödde min dam fick skyffla snö medans jag åkte 15min till närmsta mack(håla)
snön smälte å d brann igen så höll det på.....
tills jag fick tag i en 10ans nyckel (den enda som inte fanns i bilen)
30.000 senare var den fitt 4 fight igen =(

Frågar än hur fan du lyckades ta kål på den :confused: Jag hade en micra (som dessutom hade fått en 0.2liter större spis i sig) som jag plågade livet ur, hela bilen var ramsned efter att jag hade kört rally in i träd, betongblock etc. När det var avklarat så skulle jag ta livet ur motorn men det var helt omöjligt!!! Ingen olja, tömde ner minst en liter grus i toppen, stog på varvstopp (nåja, maxvarv på en fugge iaf) mot en betongvägg tills hjulen small, eftertände några minuter men även efter detta gick den att starta upp och köra in på skroten :mad: Jag har aldrig haft en så stryktålig motor i någon av alla mina bilar! Skillnad mot peugeoten jag hade som tryckte ur sig en vevstake genom blocket och lämnade ett hål rakt igenom motorn där du lätt kunde köra in näven. Och detta var efter ett högfarts-test under några få minuter...

Dee_cati skrev:
Frågar än hur fan du lyckades ta kål på den :confused: Jag hade en micra (som dessutom hade fått en 0.2liter större spis i sig) som jag plågade livet ur, hela bilen var ramsned efter att jag hade kört rally in i träd, betongblock etc. När det var avklarat så skulle jag ta livet ur motorn men det var helt omöjligt!!! Ingen olja, tömde ner minst en liter grus i toppen, stog på varvstopp (nåja, maxvarv på en fugge iaf) mot en betongvägg tills hjulen small, eftertände några minuter men även efter detta gick den att starta upp och köra in på skroten :mad: Jag har aldrig haft en så stryktålig motor i någon av alla mina bilar! Skillnad mot peugeoten jag hade som tryckte ur sig en vevstake genom blocket och lämnade ett hål rakt igenom motorn där du lätt kunde köra in näven. Och detta var efter ett högfarts-test under några få minuter...

Kör väl helt enkelt hårdare än dig :)

samma sak hände mig mellan umeå och skellefteå då jag varit och hämtat
min camaro -73a men som tur var kom det en raggare och bogserade oss 2 mil till deras klubbhus. :hihi
tack till min kompis DL som kom och hämtade mig och min polare kl 4 en
lördag morgon och körde den 2 timmar långa resan tillbaka :Bugar

Last edited:
ninja99 skrev:
Kör väl helt enkelt hårdare än dig :)

Omöjligt, jag har den tyngsta gasfoten i sverige :gnissla Iofs så brukar även kärringkörda bilar rasa efter deras behandlingar...
Näe men seriöst så trodde jag faktiskt inte att det gick att rasa en micra med normalt underhåll, har hört av flera att de är seglivade jävlar.

Dee_cati skrev:
Omöjligt, jag har den tyngsta gasfoten i sverige :gnissla Iofs så brukar även kärringkörda bilar rasa efter deras behandlingar...
Näe men seriöst så trodde jag faktiskt inte att det gick att rasa en micra med normalt underhåll, har hört av flera att de är seglivade jävlar.

En seglivad bil är toyota starlet s. det är helt omöjligt att döda en sådan :tummenupp micra är en jävla skitbil! polaren satt rakt genom golvet på en sådan för några år sedan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT