Pajad framskärm

Rockskane

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Busa
Glömde skivbromslåset å råkade paja bort en bit av skärmen som sitter närmast gaffeln. Brukar susa omkring i sisådär 250. Är det livsfarligt nu när en bit av skärmen är borta?? Påverkas aerodynamiken så att jag riskerar att mc:n beter sig annorlunda i en kurva t.ex? M.a.o. måste jag köpa ny skärm genast eller kan jag vänta??:confused:

Du riskerar att få mer skit på kylaren samt i förlängningen en skitigare hoj..
Men annars spelar den inte någon direkt roll

Rockskane skrev:
2632622 Glömde skivbromslåset å råkade paja bort en bit av skärmen som sitter närmast gaffeln. Brukar susa omkring i sisådär 250. Är det livsfarligt nu när en bit av skärmen är borta?? Påverkas aerodynamiken så att jag riskerar att mc:n beter sig annorlunda i en kurva t.ex? M.a.o. måste jag köpa ny skärm genast eller kan jag vänta??:confused:
Ingen fara med en trasig skärm men du kan laga den genom att smälta ihop platsen med en lödkolv från baksidan, spackla i på framsidan,slipa, och sen lacka om hela skärmen med tex en trevlig sprejburk. Väler du svart så passar den sen tilla alla tänkbara färger.
Per:squid

Rockskane skrev:
2632622 Glömde skivbromslåset å råkade paja bort en bit av skärmen som sitter närmast gaffeln. Brukar susa omkring i sisådär 250. Är det livsfarligt nu när en bit av skärmen är borta?? Påverkas aerodynamiken så att jag riskerar att mc:n beter sig annorlunda i en kurva t.ex? M.a.o. måste jag köpa ny skärm genast eller kan jag vänta??:confused:

det är inte värt att köra med den så, du riskerar att förlora minst 5 kilometer per timme i toppfart pga den förlorade aerodynamiken.

obs detta inlägg genomsyras av 100% ironi.

-dB skrev:
2633107 det är inte värt att köra med den så, du riskerar att förlora minst 5 kilometer per timme i toppfart pga den förlorade aerodynamiken.

obs detta inlägg genomsyras av 100% ironi.

jo men du måste räkna med viktminskningen! så det blir nog inte riktigt 5km/h snarare 3,5-4 skulle jag tro. :)

110% ironi

Zalfus skrev:
2633115 jo men du måste räkna med viktminskningen! så det blir nog inte riktigt 5km/h snarare 3,5-4 skulle jag tro. :)

110% ironi
Toppfarten påverkas inte av vikten! :fakta Accelerationen blir ju bättre med en lättare hoj, men samtidigt så störs ju som sagt aerodynamiken, så det tar sannolikt ut varandra, men kan slå åt båda hållen. Det beror ju lite hur mycket som är borta, hur brottet ser ut, och hur ytorna i det ser ut. Sen påverkas det ju självklart av hur mycket man lutar hojen i kurvorna, och åt vilket håll man svänger. Är skadan på insidan så blir det självklart en mycket mindre effekt än om det är på utsidan eftersom den sidan tar all vind. Har man tur suger det inte undan framhjulet, men jag skulle inte ta hårnålar i över 200 med en skadad framskärm!

Blandade mängder sarkasm, ironi och allvar :hihi

Hoztic skrev:
2633123 Toppfarten påverkas inte av vikten! :fakta Accelerationen blir ju bättre med en lättare hoj, men samtidigt så störs ju som sagt aerodynamiken, så det tar sannolikt ut varandra, men kan slå åt båda hållen. Det beror ju lite hur mycket som är borta, hur brottet ser ut, och hur ytorna i det ser ut. Sen påverkas det ju självklart av hur mycket man lutar hojen i kurvorna, och åt vilket håll man svänger. Är skadan på insidan så blir det självklart en mycket mindre effekt än om det är på utsidan eftersom den sidan tar all vind. Har man tur suger det inte undan framhjulet, men jag skulle inte ta hårnålar i över 200 med en skadad framskärm!

Blandade mängder sarkasm, ironi och allvar :hihi

Minska vikt = mindre friktion (i lager, däck, mm) = högre toppfart. :fakta

KTM660SMC skrev:
2633161 Minska vikt = mindre friktion (i lager, däck, mm) = högre toppfart. :fakta
Fast är fordonet för lätt, dvs inte får tillräckligt marktryck, så kommer ju hjulen börja slira när luftmotståndet blir för högt, dvs lägre toppfart! :fakta

Humm, vad handlade tråden om från början? :va

Rockskane skrev:

för att ge dig ett seriös svar så har jag gjort likadant med framskärmen på firebladen :huvet . jag har haft hojen uppe i 290km/h (enl mätaren) utan problem. jag har kört hela sommaren så, helt utan problem, ofta över 200, och även på bana. ingen skillnad alls. det som kan hända är att plasten spricker mer, men det har inte hänt mig iaf.

Har roat mig under hösten med att renovera bromsok.
Det bromsoket som sitter på sidan där min skärm är paj, kärvade mer och var smutsigare.

Huruvida det finns ett orsakssamband är jag inte säker på. Men kanske kan det vara värt att tänka på. Jag har iaf beställt en ny skärm. :)

Tack för svaren :tummenupp

Ska nog skaffa mig ett lås som börjar tjuta när det rör på sig, så kanske man slipper sånt här elände.

Rockskane skrev:
2636232 Tack för svaren :tummenupp

Ska nog skaffa mig ett lås som börjar tjuta när det rör på sig, så kanske man slipper sånt här elände.

Eller varför inte bara fästa ett färgglatt snöre i låset som du lägger över kopplingen när du har låset i ? Klart billigare lösning...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg