KGK
1200
Är det dem som är bäst på detta?
dom är nog bland de bästa men kanske dyrast, inte för att jag tror att ahlbergs är sämre så kolla priserna hos flera
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Är det dem som är bäst på detta?
Du tror inte att den som hade bänken innan har en backup då?
Vad är det du vill rädda? Bänkdata på tidigare körda hojar?
Du kan ju kanske rädda lite filer med data som hör till programmet men själva programmet i sig är ju inte bara att flytta över till en ny disk. Oftast krävs ju att du installerar programmet från t.ex en CD.
Jo han ska kolla och troligen så har han det.
Men det finns historik på hojar på disken däribland mina egna som jag vill ha kvar samt ett program för ett sprutsystem som inte finns att få tag i..
Fan vad jag tänkte rätt när jag skulle spara all data och så blev det så jävla fel!!!
Det du ska göra sen är att "ghosta" av hela disken. Havererar disken du har i maskinen så kan du enkelt läsa tillbaka hela operativet med alla program på en ny disk. Minimal tid stillastående.
Miljön i ett garage är inte snäll mot datorer, hårdiskar osv. Du får säkert fler haverier.
Det är en fördel för datorns livslängd om du har råd med elen och aldrig stänger av datorn utan låter den snurra 24/7. Det är kallstarterna (precis som med motorer) som dödar nätaggregat och hårddiskar.
Det är en fördel för datorns livslängd om du har råd med elen och aldrig stänger av datorn utan låter den snurra 24/7. Det är kallstarterna (precis som med motorer) som dödar nätaggregat och hårddiskar.
Ja, du kan spara ghost'en på en extern disk, men det är inte en vanlig säkerhetskopiering. Ghost är en exakt kopia av hela hårddisken, bit för bit, rakt av. Rackarns fiffigt!Ghosta?
(Du snackar med en kille född mitten sextiotal som byggde modellbilar med riktigt lim, gick ett par hjärnceller då)
Du menar till en extern disk tex?
Det är precis det jag tänkt göra...
Men hann inte innan den havererade vid första startögonblicket!![]()
Ja, du kan spara ghost'en på en extern disk, men det är inte en vanlig säkerhetskopiering. Ghost är en exakt kopia av hela hårddisken, bit för bit, rakt av. Rackarns fiffigt!
Jag börjar få ordning på ditt program, du kan få hjälp med ghost'andet när jag kommer förbi med det![]()
Får man ändå inte sätta det i relation till hur ofta man faktiskt använder datorn? Om jag använder den en gång i månaden för att betala räkningar, håller den ändå längre om den står på 24/7 jämfört med om jag sätter på den ett par timmar i slutet av varje månad? (Vet att det är ett dåligt exempel, men eftersom jag finner frågeställningen intressant får jag ta i lite för att få fram min poäng.)
Så länge du inte sparar något viktigt på datorn kan du ju stänga av/på den hur ofta som helst. När något går sönder har du ju viktiga data på ditt backup-media, rajt?
Var brytgränsen går vet nog ingen.
Har lärt mig det den hårda vägen, det där med backup.![]()
Därför följer jag den här tråden med lite intresse eftersom jag själv har en hårddisk, fem år gammal, som behöver fixas. Tjuter lite när den startas upp och bios:et hittar den inte. Låter i alla fall som om plattorna snurrar...
Ja, du kan spara ghost'en på en extern disk, men det är inte en vanlig säkerhetskopiering. Ghost är en exakt kopia av hela hårddisken, bit för bit, rakt av. Rackarns fiffigt!
Jag börjar få ordning på ditt program, du kan få hjälp med ghost'andet när jag kommer förbi med det![]()
Hur ghostar man en disk?
Hur ghostar man en disk?
Det går även lika bra att använd det inbyggda NTBACKUP som kopierar systemet "on the fly" med Volume Shadow Copy. För att återställa en sådan dator gör man en ny NT-installation från scratch och lägger sen tillbaks den gamla backupen med NTBACKUP. Skitenkelt.
Man kör ett program som heter Ghost från Symantec..
Man kan göra på flera sätt men grunden är att du gör en klon av en disk
till en annan... Ett bra sätt för att kunna återskapa en maskin exakt
som man hade den vid den senaste ghostningen..
Vid t.ex. en disk krasch...
Går disken sönder och du har gjort en ghost image/klon INNAN kraschen så
kan du trycka i en ny disk, använda ghost för att lägga på klonen på den
nya disken och köra vidare som om inget hade hänt.
Det går även lika bra att använd det inbyggda NTBACKUP som kopierar systemet "on the fly" med Volume Shadow Copy. För att återställa en sådan dator gör man en ny NT-installation från scratch och lägger sen tillbaks den gamla backupen med NTBACKUP. Skitenkelt.
Jag har inte lämnat in den ännu pga sjuk dotter.
Men på Måndag drar jag dit med den.
Jag meddelar resultat och kostnad.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |